#


دانسته هایی در مورد سرما خوردگی و آنفلوآنزا در کودکان

سرماخوردگی در کودکان
27 ژوئن 2017 بدون نظر 1291 بازدید

دانسته هایی در مورد سرما خوردگی و آنفلوآنزا در کودکان

No votes yet.
Please wait...

دانسته هایی در مورد سرما خوردگی و آنفلوآنزا در کودکان

عفونت های ناشی از ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا در دوران کودکی بسیار شایع هستند زیرا سیستم ایمنی کودک هنوز نسبت به برخی ویروس ها حساسیت دارد. چیزی در حدود دویست نوع ویروس سرماخوردگی هستند که نشانه های مشابهی تولید می کنند. کودک هرگز دو بار به یک ویروس سرماخوردگی مبتلا نمی شود.

سرماخوردگی عادی

سرماخوردگی ها بیماری جدی نیستند مگر اینکه نوزاد خیلی کوچک باشد یا اینکه عارضه ای مانند برونشیت نیز به آن اضافه شود. معمولا در شروع مهد کودک سرماخوردگی بیشتر است زیرا او به یک باره در معرض چندین نوع ویروس جدید قرار می گیرد.

نشانه ها: بیشتر ویروس های سرماخوردگی با نشانه های کاتارال (گرفتگی یا آبریزش بینی، سرفه، گلودرد)، تب یا بی قراری شروع می شود. آبریزش از بینی ابتدا روشن و شفاف است و با دفاع بدن در مقابل آن به تدریج غلیظ و زردرنگ می شوند. افزایش دمای بدن همراه با سرماخوردگی می تواند منجر به گلودرد شود.

 درمان: تنها امکان تسکین نشانه های بیماری وجود دارد نه از بین بردن ویروس. سرماخوردگی عادی هیچ درمانی ندارد. اگر عفونت ثانویه ای مانند سینوزیت یا برونشیت به آن اضافه شود پزشک برای کودک آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. در غیر این صورت درمان های خانگی کافی خواهد بود.

درمان سرماخوردگی با دارو

درمان سرماخوردگی با دارو

 مایعات فراوان به کودک بدهید و او را تشویق کنید مرتبا بینی اش را تمیز کند. به او نشان بدهید که چطور ابتدا یک سوراخ بینی و بعد سوراخ دیگر را پاک کند و اگر بینی او زخم یا ترک ترک شد دور سوراخ های بینی و لب بالای کودک وازلین بزنید. هنگامی که احتقان بینی شدید است شب ها زیر سرش چند بالش بگذارید و روی سینه اش ویکس یا منتول بمالید. اگر گرفتگی بینی مانع از خواب یا تغذیه او شود پزشک قطره بینی تجویز خواهد کرد. شربت استامینوفن دمای بدن را کاهش داده و دردها را تسکین می دهد.

سینوزیت

سینوس ها حفره هایی در استخوان های اطراف بینی و گونه ها و بالای چشم ها هستند و با غشای مخاطی پوشیده شده اند. معمولا موکوس درون آنها به داخل بینی جریان پیدا می کند. سینوزیت زمانی رخ می دهد که امکان تخلیه موکوس داخل آنها دچار نقص بشود و معمولا با سرماخوردگی یا آنفلوآنزایا یک عفونت منتشره از گلو به سینوس ها این حالت بروز می کند.

نشانه ها: ترشح بینی معمولا در ابتدای سرماخوردگی روشن و شفاف است. تغییر آن به رنگ زرد و غلیظ طبیعی است اما اگر این حالت ادامه پیدا کند احتمالا علت آن سینوزیت است. از دیگر نشانه های سینوزیت احساس پری و ناراحتی در اطراف بینی، سردرد، کاهش حس بویایی، گرفتگی بینی و گاهی تب می باشد.

درمان: سینوزیت با آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد احتقان و قطره بینی قابل درمان است. در خانه هوا باید مرطوب باشد و به کودک بخور منتول بدهید اگر از درد صورت و پیشانی شکایت کرد شربت استامینوفن می تواند درد او را آرام کند.

آنفولانزا در کودکان

آنفولانزا در کودکان

آنفولانزا

آنفولانزا یک عفونت ویروسی شبیه به سرماخوردگی است اما نشانه های شدیدتری ایجاد می کند. آنفلوآنزا کودک را به شدت ضعیف می کند و یک بیماری جدی است زیرا بدن را ضعیف کرده و گوش ها، سینوس ها و سینه را مستعد یک عفونت ثانویه باکتریال می نماید.

نشانه ها: عوارض آنفلوآنزا شبیه به سرماخوردگی معمولی است اما علاوه بر گلودرد، آبریزش از بینی و سرفه کودک دچار تب شدید، سردرد و پشت درد نیز می شود و از احساس گرما، سرما یا لرزشکایت می کند. کودک ممکن است احساس ضعف و خستگی شدید یا تهوع داشته باشد.

درمان: تنها درمانی که برای آنفلوآنزا در دسترس است درمان نشانه های بیماری است. کودک را در اتاقی گرم که هوای آن تهویه می شود بخوابانید و به او شربت استامینوفن و مایعات فراوان بدهید. دمای بدن کودک را مرتبا کنترل کنید و اگر موفق به پایین آوردن آن نشدید یا اگر نشانه های دیگر مانند ترشح مداوم بینی، گوش درد یا سرفه ادامه پیدا کرد با پزشک مشورت کنید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *