#


رژیم غذایی در زمان بیماری کودکان

20 دسامبر 2018 بدون نظر 1935 بازدید

رژیم غذایی در زمان بیماری کودکان

No votes yet.
Please wait...

رژیم غذایی کودک بیمار رژیم غذایی کودک مبتلا به اسهال

رژیم غذایی در سرماخوردگی بدون تب

پزشک معمولا با درنطر گرفتن عاملهای مختلفی از قبیل بیماری و سلیقه کودک و شرایط اجتماعی ، رژیم غذایی مناسبی برای او تعیین می کند . اما ، در فوریت هایی که امکان دسترسی به پزشک وجود ندارد ، می توان رهنمود های کلی زیر را مورد استفاده قرار داد .

رژیم غذایی در سرما خوردگی خفیف و بدون تب ، مثل اوقات معمولی است . با این حال ، اشتهای کودک مختصری کاهش پیدا می کند . زیرا فعالینش کم می شود و بخشی از ترشح بینی را می بلعد ، به همین علت نباید در خوردن غذا او را تحت فشار قرار داد و در عوض به کودک باید هرقدر که می خواهد آب و نوشیدنی میل کند . لازم به یادآوری است که به نوشیدن زیاد مایعات در حالت عادی ۱ ودر بسیاری از بیماریها) ، عمل مفید و موثری به حساب نمی آید.

رژیم غذایی برای تب

( راهنمای فوری تا معاینه پزشک) – وقتی کودک ، همراه با سرما خوردگی و گریپ ، گلو درد، با یک بیماری مری ، شب ( بالای ۳۶۰ درجه می کند ، معمولا در ابتدا تا حدی انتهایش را برای غذای جامد و از دست می دهد ، به همین علت ، در یکی دو روز نخست بیماری ، به جای دادن غذای جامد ، هر نیم ، با یک ساعت به او آب میوه و به ویژه مرکبات ) و آب بدهید. اگرچه آب با دمای مغذی نیست، اما در این مرحله ، تغذیه اهمیت زیادی ندارد و کودک بیمار نیز با درک این مسئله ، آپ طلب می کند . مصرف بابر مایعات ( انواع آب میوه ، چای کمرنگ با کمی شکر، و نوشابه های گازدار) ، با توجه به بی ضرر بودن آن علاقه کودک است ، اما در هر حال نوشیدن آب را نباید فراموش کرد و مایعات کانتین دار ، خواب زدا و محرک ( مانند فهره و مرخی نوشابه های دیگر) را ، باید یکی در ساعت قبل از خواب مصرف کرد.

درباره سیر نمی توان قاعده ای وضع کرد . کودک شیرخوار و بیمار ، شیر را به هر صدای دیگری ترجیح می دهد . اگر کودک در این حالت و شیر خود را برنمی گرداید ، خوردن آن زبان ندارد و کودکان بزرگسال تر ، ممکن است از خوردن شیر اسناع کنند با آن را استفراغ کنند. خوردن شیر را باید به اختیار خود کودک گذاشت.

در تب بالاتر از ۲۹ درجه ، چربی شیر ( بدویژه کره) ، به دشواری هم می شود ؛ به همین علت هضم شیر کم چرب آسان تر است و با ادامه شب و بعد از یکی دو روز اول به انتهای کودک کمی زیاد می شود و در این حالت ، اگر کودک احساس گرسنگی کند می توان مواد غذایی ساده و جادی مانند نان برشته ، بیسکویت و غله و فرتی ، ژله ، ماست ، س با پوره سیب و تخم مرغ عسلی را به او داد. از برخی غذاها مانند انواع سبزی خام یا پخته ، انواع گوشت و چربی مانند کره خامه و مارگارین ( با کره نباتی) ، به خوبی هضم نمی شوند و کودک نیز میلی به خوردن آنها نشان نمی دهد و در تجربه های خانم دیویس در زمینه پیدا کردن مناسب ترین رژیم غذایی برای کودکان ، تا حدی مشخص شده است که بچه ها در دوره نقاهت – یا بعد از قطع تب – این گونه مواد غذایی را به خوبی هضم می کنند.

– نکته مهم این است که فرزند را به خوردن غذایی که دوست ندارد ، محور نکنید ، مگر آن که پزشک مصرف اجباری آن را تجویز کرده باشد و اصرار و پافشاری نادرست در این زمینه می تواند استفراغ ، سوء هاضمه و در پی آن مشکلات سوء تقدیه را به دنبال داشته باند

رژیم غذایی در حالت استفراغ

(دستور فوری قبل از معاینه پزشک) – بسیاری از بیماریها و به ویژه هنگام شروع و با استفراغ همراه است و به همین علت تعیین رژیم غذایی باید با توجه به عوامل گوناگونی صورت گیرد ، علت استفراغ آنست که معده دچار اختلال می شود و قادر به نگاهداری و هضم غذا نیست.

بعد از استفراغ و بهتر است معده و دست کم به مدت دو ساعث خالی باشد. سپس، اگر کودک آب خواست و به او بدهید . ولی مقدار آن ، ابتدا باید کم ( دایی با یک قاشق سوپخوری) و فاصله هروده باید بیشتر از نیم ساعت باشد. این فاصله را می توان تا ۱۵ دقیقه نیز کاهش داد و مقدار آن را تا ۲ قاشق زیاد کرد و اگر کودک استفراغ گرد بر مقدار آن امرود ، بهتر است مقدار مایع نوشیده شده و در روز اول از نصف لیوان (۱۲۰ سی سی) تجاوز نکند و اگر چند ساعت بعد از استفراغ و کودک درخواست مذا کرد و مقداری خوراکی ساده مانند بیسکویت با پوره سیب یا لگر میل دارد و کمی شیر بدون چربی به او بدهید.

اگر کودک بعد از انجام این دستورها باز هم استفراغ کرد و رهنمود ها را دقیق تر و سختگیرانه در پیگیری کنید تا در ساعت هیچ چیز به کودک ندهید و سپس ، یک قاشق مرباخوری آب با کمی خرده یخ در دهانش بریزید و بعد از ۲۰ دقیقه . مقدار آب را به در فائق برسانید و اگر کودک و حتی چند ساعت بعد از استفراغ هیچ میلی به نوشیدن مایعات ندارد ، اصرار نکنید . زیرا ، بدون تردید استفراغ خواهد کرد ، رعایت احتیاط به این جهت ضروری است که با هر بار استفراغ مایع زیادی از معده کودک خارج می شود که از آبی که قبلا نوشیده ، بیشتر است.

در بیماریهایی همراه با تو ، کودک معمولا فقط در روز اول استفراغ می کند و بعد ، حتی اگر تب ادامه هم داشته باشد ، حالت استفراغ از بین می رود و و استفراغ شدید بارگه های خون همراه است که به خودی خود ، زیاد جدی نیست.

پیشگیری از سوء تغذیه

والدین باید با رعایت نکته های لازم در پایان بیماری کودک ، به ویژه در مرحله نقاهت و بهبود و از به وجود آمدن مشکلات تغذیه و سوء هاضمه ، پیشگیری کنند و طبیعی است که اگر کودک در دوره ابتلا به تب ، میل زیادی به خوردن نداشته باشد، به سرعت لاغر می شود . این مسئله بار اول و دوم باعث نگرانی والدین می شود و وقتی شب قطع می شود ، والدین با تایید پزشک می خواهند بی صبرانه فرزند را به رژیم هادی بازگردانند . ولی کودک معمولا از خوردن غذاهایی که ابتدا به او می دهند ، خودداری می کند و اگر با اسرار و پاختاری مادر روبرو باشد و ممکن است اسنهای قبلی خود را دوباره به دست نیاورد . این کودک ، غذا خوردن را فراموش نکرده با آن قدر ضمن نشده است که نتواند حدا بخورد ، بلکه با وجود فطع تب ، باقیمانده عفونت در بدن ، معده و روده ها را تحت تاثیر قرار می دهد ، به همین علت ، وقتی غذا را می بیند ، دستگاه گوارش کودک اخطار می شد که آمادگی پذیرش آن را ندارد.

وقتی قصد دارید به کودکی که به خاطر بیماری احساس تهوع می کند ، به اسرار و زور غذا بدهید و بیشتر از حالت عادی از خوردن فنا منتشر می شود و مسکن است در مدتی کوتاه ، به سو هاضمه مبتلا گردد.

بعد از بهبودی معده و روده ها ، برطرف شدن عوارض بیماری و آمادگی دوباره و شرایط هضم ، کودک احساس گرسنگی می کند و برای جبران کن شنه ، بنا مدنی عربسایه , غذا می خورد که دراین مرحله کودک درصورتی که بیش از ۳ سال داشته باشد، ممکن است مواد غذایی جدیدی را درخواست کنید.

در پایان دوره بیماری به والدین وظیفه دارند و صبورانه و بدون اصرار ، اما .با اطمینان و منتظر افزایش درخواستهای کودک برای خوردن غذای بیشتر باشند و . اگر یک هعیه بعد از پایان دوره بیماری و اشهای کودک به مال عادی باز نگشت و باید با پزشک مشورت کنید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *