#


کم خونی در بدن و عامل اصلی آن

کم خونی در بدن
19 نوامبر 2018 بدون نظر 1513 بازدید

کم خونی در بدن و عامل اصلی آن

عامل اصلی کم خونی در بدن چیست؟

کم خونی در بدن و طبق تحقیقات انجام شده توسط محققین بیش از ۵۰ درصد از زنان باردار از معضل کم خونی رنج می برند، اما موضوع به همین جا خطم نمی شود و بخش زیادی از دختران و زنان در رنج سنی بین ۱۵ تا ۴۰ سال نیز از این معضل رنج می برند.

می توان گفت عوامل مختلفی باعث بروز کم خونی در شخص می شود، عواملی همچون فقر آهن، تالاسمی، خون ریزی های داخلی یا خارجی و… که در این مقاله به چند مورد از عواملی که باعث رفع معضل کم خونی بدن می شود اشاره خواهیم کرد.

کم خونی

می توان هموگلوبین را عامل اصلی کم خونی نام گذاری کرد، زیرا این هموگلوبین هست که عمل انتقال اکسیژن به بافت ها بدن را برعهده دارند و ساختار این هموگلونین ها پروتئینی می باشد که در برخی از موارد تولید این هموگلوبین توسط مغز استخوان متوقف شده و باعث خون ریزی در شخص می شود.

از نشانه های بروز کم خونی می توان به افزایش ضربان قلب، رنگ پریدگی، ضعف، تنگی نفس و… اشاره کرد.

کم خونی به دلیل کم بود آهن در بدن

کم خونی

می توان گفت ۵۰ درصد از افرادی که از معضل کم خونی رنج می برند به دلیل فقر آهن می باشد. از عواملی که باعث فقر آهن در شخص می شود می توان به عادت ماهانه، مصرف زیاد آسپرین و… اشاره کرد.

شما می توانید با مصرف قرص های آهن و مصرف مواد غذایی سرشار از آهن مثل استفاده از بادام زمینی، پسته، ۴ مغز، گوشت قرمز، ماهی و… از این معضل رهایی پیدا کنید. شما می توانید با استفاده از ویتامین c درصد جذب آهن را در بدن خود بالا ببرید.

کم خونی بدلیل فقر اسیدفولیک و B12

کم خونی

در این مدل کم خونی بدن به دلایل مختلف قادر به جذب این ویتامین نبود و باعث بزرگ شدن گلبول های قرمز و تغییر شکل ظاهری آنها می شود.

اختلالات دارویی

کم خونی

در بعضی از موارد شخص به دلیل بیماری های مختلف می بایست داروهایی مصرف کند که این داروها خود باعث کم خونی در شخص می شود. بیماری های مانند سرطان، ایدز، بیماری های کبد و کم کار بودن غده تیروئید می تواند باعث کم خونی شود.

شما می توانید با مصرف مواد غذایی مختلف که سرشار از آهن و مواد غنی دیگر هستند از بدن در برابر این معضل مراقبت کنید.

لازم به ذکر می باشد اگر شما علائم کم خونی در بدن را در خود مشاهده کرده اید در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه و اقدام به رفع این معضل کنید. کم خونی برای افراد مسن می تواند بشدت خطرناک باشد و حتی خطر مرگ را نیز به دنبال دارد.

برچسب ها برچسب‌ها:
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *