#


سوزاک و عوارضی که درپی دارد

17 اکتبر 2018 بدون نظر 1473 بازدید

سوزاک و عوارضی که درپی دارد

سوزاک

سوزاک نوعی بیماری است که موجب عفونت موضعی دستگاه تناسلی و ادراری می شود. به خاطر تغییر مشی بیماری سوزاک و بروز دیر هنگام علائم و آثار بیماری در صورت تشخیص ابتدایی سوزاک، باید حتما بیمارانی که در معرض عفونت هستند به دقت معاینه شوند. تشخیص سوزاک با آزمایش و نمونه برداری و کشت نمونه میسر می شود. درمان نمونه های حاد سوزاک در مردان باید با پنی سیلین و سایر داروهای مؤثر صورت گیرد. اگر پنی سیلین به مقدار کافی و درست مصرف شود بسیار مؤثر است. سوزاک گاهی علائم بازگشت نشان میدهد.

سوزاک یک بیماری موضعی است سوزاک را می توان در مدت زمان کوتاهی تحت کنترل در آورد. سوزاک ممکن است به علل زیر ایجاد شود:

۱- بیماری به وسیله باکتری ایجاد می شود،

۲- نزدیکی جنسی و توارث (از طریق مادر آلوده)،

۳- احتمالا از طریق شپش زهار

بر خلاف سیفلیس، سوزاک به طور طبیعی از طریق مقاربت مقعدی یا مهبلی سرایت می کند. سوزاک پس از دوره نهفتگی در مرد به صورت نشانه های زیر بروز می کند:

۱- بروز ناراحتی درون آلت،

.۲- ترشح زیاد مایعی که معمولا به رنگ زرد مایل به سبز است

۳- احساس سوزش و درد به هنگام تخلیه ادرار،

۴- ایجاد آب و مسدود شدن پیشابراه

۵- عفونت پیضه ها.

در ژنها دوران نهفتگی این بیماری طولانی است و در صورت وجود نشانه از شدت بیماری کاسته می شود. ندار د. و در صورتی که این بیماری درمان نشود عوارضی به این شرح بروز می کند.

۱- غده های اطراف محل ورودی مهبل متورم و عفونی می شود.

۲-گردن زهدان، لوله های فالوپ و رحم عفونی شده و موجب درد پشت، درد شکم، تبیه، ناخوشی، قاعدگی دردناک و دردهای شدید هنگام نزدیکی می شود،

۳- بروز زایمان زودرس، التهاب پنله ناف، تب مادر، کوری کودک می شود.

نازایی

به زوجی نابارور اطلاق می شود که حداقل به مدت یکسال پس از ازدواج بدون اینکه خود بخواهند بچه دار شده باشند. مدتها بود که بار بچه دار نشدن بر دوش زن بود و احساس گناه، افسردگی و بی کفایتی معمولا برای زن متصور بود. اما امروزه مشخص گردیده که در بیشتر موارد ناباروری مربوط به یک عامل یا یکی از طرفین نبوده و با عوامل متعدد در هر دو طرف ارتباط دارد. ، . .

زنی نازا تلقی می شود که به علت یک عامل قطعی فیزیولوژیک امکان حاملگی از طریق تزدیکی جنسی برای او امکان نداشته باشد. اما ناباروری در مرد به ناتوانی او برای بارور کردن تخمک زن گفته می شود. عوامل فیزیولوژیکی که در ناباروری مرد تأثیر دارند عبارت است از بی تجربه گی یا تحریک ناکافی اسپرماتوزوئید، تعداد کم اسپرم، فرم ناقص اسپرماتوزوئید، در مواردی که انسداد مجرا بین پیشابراه و بیضه ها وجود داشته باشد جراحی ممکن است بتواند این مشکل را حل کند. بیماریهای دوران کودکی از قبیل اوربون، آبله مرغان، بالا بودن بیضه ها با ناباروری مرد ارتباط دارند.

علل ناباروری در زن و مرد می تواند به دلايل ذيل اتفاق بیافتد:

١- بعضی از نقایص زایمانی،

۲- بی کفایتی بیضه پیش از بلوغ،

۳- عوامل مربوط به بهداشت عمومی،

۴- استعمال مواد مخدر مصرف مشروبات الکلی،

۵- گرمای موجود در اطراف بیضه به علت چاقی و …

۶- پرهیز طولانی از عمل جنسی،

۷- بعضی بیماریهای دوران کودکی مانند اوربون، آیه مرغان، بالا داده بودن بیضه ها،

۸- بعضی بیماریهای دستگاه تناسلی مانند سل پروستات، انسداد مجراء

۹. بعضی از حوادث چون در معرض اشعه ایکس قرار گرفتن راديو اكتيو…،

۱۰- لغزیدن گردن رحم و راه نیافتن اسپرم به رحم،

۱۱. وجود پرده بکارت،

۱۲. وجود مهبل بسیار تنگ که از دخول عمیق جلوگیری میکند،

۱۳. عفونت و بیماریهای مقاربتی، التهاب مثانه و …

۱۴- رشد تومور، پلیپ، کیست،

۱۵- سرطان،

۱۶. مسدود بودن لوله فالوپ.

مسئله بچه دار نشدن یکی از مسائل مهمی است که همیشه مورد توجه پزشکان بوده است، درمان نازایی همیشه با موفقیت همراه نیست عوامل روانی و نبودن تفاهم در امور جنسی و روابط زناشویی در بسیاری موارد دلیل ناباروری است، علت ناباروری را همیشه نباید در نزد زن جستجو کرد، زیرا ممکن است علت اصلی در مرد باشد. با توجه به شرایط زندگی و ضرورت آگاهی داشتن در مورد روابط جنسی به جاست که راهنمایی های درست و اصولی از طرف پزشکان و آگاهان روابط جنسی و اولیاء و مسئولین مدارس قبل از ازدواج داده شود.

یکی از شرایط حامله شدن زن تولید اسپرماتوزوئيد سالم و کافی از سوی مرد و بالاخره توانایی جنسی وی می باشد. روشن است که علاوه بر سلامت شوهر، اندام آمیزشی زن نیز باید تمامی شرایط و امکان عمل جنسی را دارا باشد، و انتقال اسپرماتوزئیدهای مرد به داخل رحم زن بدون هیچ گونه اشکالی انجام شود و از طرف دیگر تخمک باید قادر باشد با اسپرم بیامیزد. اشکال در هر یک از این کارکردها می تواند به نازایی منجر شود. با توجه به این نکات مهم لازم است که در صورت لزوم زن مورد آزمایش و درمان قرار گیرد. یک عده بیماری های عفونی و عمومی و داروهای مصرفی برای سقط جنین، اعتیاد به مشروبات الکلی و مواد مخدر و همین طور بعفی عیوب دستگاه تناسلی زن می تواند موجب نازایی باشد. در صورت فقدان رحم به طور مادر زادی و یا از دست دادن آن به خاطر عمل جراحی، باروری هیچگاه اتفاق نمی افتند، ولی اگر بر اثر عوامل دیگر که ذکر گردیده باشد ممکن است علاج پذیر باشد.

گاهی عامل نازایی یک رشته ناراحتی ها و دشواری های موجود در روابط جنسی است، با اینکه ناراحتی های روحی و روانی موجب انقباضات ماهیچه های دیواره مهبل و همین طور انقباض عضلات کف لگن خاصره شده و باعث دردناک شدن آمیزش و نهایتا نزدیکی ناقص می شوند. به طور کلی عوامل روحی، ناراحتی ها، هیجانات فکری و حوادث دردناک و ناگوار خانوادگی نیز گاهی دلیل نازایی هستند. روش های درمان نازایی به نوع علل آن بستگی دارد. بعضی نقص ها و ضایعات جسمی را می توان از طریق عمل جراحی از میان برداشت و امکان باروری را به وجود آورد. در مواردی که اختلالات هورمونی علت نازايي باشد می توان با تجویز هورمون آن را برطرف کرد. اما اگر علل نازایی عوامل روحی و روانی باشد علاوه بر به دست آوردن اطلاعات کامل چگونگی برقراری روابط جنسی، تشخیص بهترین زمان برای باروری و همین طور راهنمایی پزشک زنان و زایمان بسیار مؤثر است. در هر صورت کشف علت نازایی اولین قدم برای برطرف کردن آن محسوب می شود و موفقیت درمان بستگی مستقیمی به چگونگی علل و به سس زن بستگی دارد. امروزه روش های نوینی برای از بین بردن نازایی ابداع شده که از آن جمله میتوان از تلقیح مصنوعی نام برد. از این روش زمانی استفاده می شود که علت نازایی مرد باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *