ویتامین ها و خواصی که دارند

ویتامین ها و خواصی که دارند

برای حفظ انرژی بدن نیاز بالایی به ویتامین های گروه B دارید ولی متاسفانه بدن این ویتامین را در خود ذخیره نمی کند و برای تامین آن باید از مواد غذایی ضروری استفاده کنید. تنها ویتامینی که از گروه B در بدن ذخیره می شود ویتامین B12 است که شامل ذخیره های کبدی برای ایمن سازی نیازهای بدن در طول پنج تا هفت سال می باشد و فقط در کسانی که گیاه خوار هستند این ویتامین کم می باشد.
نقشی که ویتامین ها برای سلامت انسان ها دارند نقشی حیاتی است و برای ادامه زندگی به وجود آنها نیاز ضروری داریم. ویتامین ها دو دسته هستند: بعضی از آن ها در آب حل می شوند و برخی دیگر در چربی.

برای اینکه این ویتامین ها به خوبی وارد بدن شوند باید تنوع و تعادل را در برنامه غذایی خود داشته باشید و سعی کنید تمام گروه های غذایی را در برنامه غذایی خود استفاده کنید مخصوصا میوه ها و سبزیجات. اگر در بدن ویتامینی کم باشد باعث ایجاد علامت های مختلفی می شود که در بعضی مواقع بسیار خفیف و بعضی اوقات خطرناک و غیر قابل جبران است. به همین دلیل می توان گفت که نقش حیاتی در زندگی انسان ها دارد. اگر ویتامینی در بدن کم باشد در بعضی از نقاط خاص بدن مشاهده می شود.

ویتامین A

محل ذخیره ویتامین A در کبد است و اگر در مدت زمان کوتاهی دچار کمبود آن شوید عوارضی در بدن به وجود نمی آید، زیرا کبد در زمان های ضروری مقدار زیادی از این ویتامین را برای استنفاده بدن آزاد می کند. بعضی از کسانی که مشکلات جذب و اسهال چرب دارند باعث می شود که این ویتامین در کبد به مقدار کافی ذخیره نشود پس در نتیجه شخص بیمار مبتلا به کمبود ویتامین A می شود.
علامت های این بیماری عبارتند از:
اختلال باروری مخصوصا در مردان، اختلال در بینایی و شب کوری، کم خونی، سقط خود به خود و اختلال در سیستم ایمنی.

ویتامین D

این ویتامین بیشتر به وسیله نور خورشید وارد بدن می شود و در جاهایی که نور خورشید کمتر می تابد این ویتامین نیز کمتر در آن منطقه دیده می شود و بزرگسالان در آن منطقه دچار پوکی استخوان و کودکانش مبتلا به نرمی استخوان می شوند.
طبق آخرین تحقیقات انجام شده این ویتامین باعث می شود که از ابتلا به افسردگی و بعضی از سرطان ها جلوگیری کند.همچنین این ویتامین می تواند ا ز مبتلا شدن به بیماری ام اس پیشگیری کند.

ویتامین E و K

اگر دچار کمبود ویتامین E و K شدید زیاد نگران نباشید چون شایع نمی باشد، ولی اگر این ویتامین به مقدار بسیار از بدن کم شود دچار مشکل می شوید. این علائم عبارتند از اختلال در انعقاد خود و شکستگی های استخوانی. اگر ویتامین E در بدن کم باشد دچار اختلالات عصبی، عضلانی و تولید مثل می شوید.

ویتامین ها

ویتامین های گروه B

ویتامین هایی که در گروه B هستند برای حفظ انرژی بدن از اهمیت بالایی برخوردارند ولی متاسفانه این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود.

ویتامین B1

اگر ویتامین B1 یا تیامین در بدن کم شود علائم آن از طریق پوست ظاهر می شود. این ویتامین در تولید انرژی ناشی از مصرف غذاها در بدن نقش بسیار مهمی دارد. علائم های دیگری که در کمبود این ویتامین وجود دارد عبارتند از کاهش وزن، علائم قلبی و عصبی و بی اشتهایی.

ويتامين B۲

مهم ترین علائمی که در کمبود ویتامین B2 است می توان به ترس یا حساسیت به نور، خارش و اشک ریزی چشم، سوزش، کم شدن شفافیت بینایی و سوزش لب ها اشاره کرد. اگر دچار کمبود شدید این ویتامین شوید مشکلات بیشتری را در بر خواهد داشت که این مشکلات عبارتند از شکاف و ترک خوردگی لب، ضایعات پوستی، شکاف در پوست گوشه دهان و شقاق گوشه لب ها، افزایش رشد مویرگ های اطراف قرنیه چشم و زبان متورم ارغوانی.

ويتامين B۳

علائمی که در کمبود ویتامین B3 وجود دارد عبارتند از:
بی اشتهایی و سوء هاضمه، ضعف عضلانی و ضایعات پوستی.
زمانی که دچار کمبود این ویتامین می شوید، تغییرات پوستی در شما به وجود می آید و وقتی که قسمتی از پوست (دست ها، گردن، بازو و پاها) در معرض نور آفتاب قرار بگیرند دچار تیرگی رنگ، ترک خوردگی و درماتیت پوسته ریزی کننده می شوند.

ويتامين B۶

اگر ویتامین B6 دربدن کم باشد باعث به وجود آمدن مشکلات پوستی و عصبی می شود، پس نتیجه می گیریم که بودن این ویتامین در بدن ضروری است و اگر به مقدار کافی در بدن ذخیره نشود دچار عوارضی مانند بی خوابی، ضعف، التهاب زبان، اختلال ایمنی سلول، نوروپاتی محیطی و التهاب حفره دهان می شوید.

از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago