خواص تغذیه ای ژلاتین

وقتی که کسی درباره غذای سالم فکر می کند ، ژلاتین ممکن است یکی از اولین چیزهایی باشد که به ذهن می آید. اما ژلاتین بیش از یک میان وعده کودکی است.

در این مقاله می توانید از مزایای غیر منتظره سلامت ژله مطلع شوید.

مطالب این مقاله:

ژلاتین چیست؟
اسیدهای آمینه در ژلاتین
ژلاتین برای چه استفاده می شود؟
هشت مزیت سلامت ژلاتین
پیام اتباع

ژلاتین چیست؟

ژلاتین می تواند به دلیل محتوای پروتئین بالای آن، منافع بهداشتی شما را تامین کند.

اکثر مردم با ژلاتین طعم دهنده و رنگارنگ آشنا هستند. اما ممکن است شگفت آور باشد که یاد بگیرند که ژله عمدتا پروتئین است.

ژلاتین با جوشاندن استخوان ها، غضروف و پوست برای استخراج کلاژن ساخته می شود. کلاژن یک پروتئین فیبر است که عضلات، استخوان ها و پوست را در حیوانات متصل می کند.

هنگامی که کلاژن پردازش می شود، آن را یک ماده بدون طعم و رنگ آمیزی به نام ژله می شود. پس از خنک شدن ژله ، دارای یک ژل مانند بافت است.

بر خلاف کلاژن، ژلاتین در آب گرم حل می شود و بافت آن را برای استفاده در سس ها، سوپ ها و دسرها مناسب می کند.

مزایای سلامتی ژلاتین مشابه خواص کلاژن است؛ از آنجا که ژلاتین دارای همان اسیدهای آمینه است.

اسیدهای آمینه در ژلاتین

ژلاتین حاوی چند اسید آمینه است. اسیدهای آمینه ترکیباتی هستند که برای ساخت پروتئین ترکیب می شوند و برای عملکرد مناسب ارگان های مختلف و همچنین برای تامین انرژی ضروری است.

در حالی که بدن انسان برخی از اسید آمینه را تشکیل می دهد، اکثر مردم نیاز به دریافت اسید آمینه اضافی را از طریق رژیم غذایی خود دارند.

اسیدهای آمینه موجود در ژلاتین نیز معمولا در استخوان ها و ارگان های حیوانات خاص یافت می شود. از آنجا که اکثر مردم این قسمت از حیوان را نمی خورند، اضافه کردن ژله به رژیم غذایی متنوع و مغذی مفید است.

اسیدهای آمینه خاص موجود در ژلاتین ممکن است بسته به روش آماده سازی و بافت های حیوانی مورد استفاده متفاوت باشد.

به طور معمول، فراوان ترین آمینو اسیدها در ژلاتین شامل گلیسین، پرولین و والین است. ژلاتین یا ژله همچنین حاوی اسید آمینه لیزین، آلانین و آرژینین است.

والین یک اسید آمینه ضروری است که نمی تواند توسط بدن انسان تولید شود، که این بدان معنی است که باید از رژیم غذایی بدست آید.

ژلاتین یا ژله برای چه استفاده می شود؟

ژلاتین ممکن است در مواد غذایی، داروها و لوازم آرایشی به عنوان عامل ژل استفاده شود.

ژلاتین به طور معمول در آبنبات های چسبنده، marshmallows و پوشش کپسول های دارویی یافت می شود. همچنین به عنوان یک برنج استخوان یا به عنوان مکمل مصرف می شود.

هشت مزیت سلامت ژلاتین

ژلاتین ممکن است دارای مزایای سلامتی باشد، از جمله:

۱. بهبود سلامت پوست

کلاژن چیزی است که پوست آن ظاهر سالم و جوان است. همانطور که مردم سن دارند، به طور طبیعی کلاژن را از دست می دهند، که سبب سفتی پوست می شود. نتیجه پوستی است که دارای چین و چروک و خطوط است. همانطور که ژله یک منبع عالی کلاژن است، ممکن است یک روش طبیعی برای بهبود ظاهر پوست باشد.

۲. ارائه پروتئین

یکی از مزایای ژلاتین این است که تقریبا ۲ گرم (g) پروتئین در هر فنجان ½ فنجان فراهم می کند. پروتئین یک ماده مغذی محسوب می شود، بدین معنا که بدن نیاز به مقدار زیادی دارد.

برخی از منابع حیوانی پروتئین همچنین حاوی مقادیر قابل توجه چربی ناسالم هستند. ژلاتین منبع پروتئینی است که حاوی چربی نیست.

۳. کمک به عملکرد گوارش

ژلاتین ممکن است به حفظ سلامتی گوارشی کمک کند

ژلاتین ممکن است به روش های مختلف هضم کمک کند. به عنوان مثال، گلیسین در ژلاتین ممکن است یک تخریب مخاطی سالم را در معده ترویج کند.

همچنین باعث تولید آب معدنی می شود که هضم مناسب را تسهیل می کند. بدون آنزیم های گوارشی مناسب، مشکلات دستگاه گوارش مانند ریفلاکس اسید می توانند رشد کنند.

همچنین ژلاتین به آب متصل می شود و می تواند به طور مؤثر از طریق سیستم گوارش به غذا کمک کند.

۴. کاهش درد مفاصل

کلاژن در ژلاتین ممکن است درد مفصلی همراه با التهاب را کاهش دهد.

طبق گزارش کتابخانه ملی ایالات متحده آمریکا، برخی مطالعات بالینی نشان می دهد که ژلاتین ممکن است درد را کاهش دهد و عملکرد مفصلی را در افراد مبتلا به استئوآرتریت بهبود بخشد.

۵. کمک به کنترل قند خون

اگر چه تحقیقات بیشتری لازم است، یک مطالعه نشان می دهد که گلیسین، که یکی از فراوان ترین اسیدهای آمینه در ژلاتین است، ممکن است کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را بهبود بخشد.

۶. حفظ استخوان های سالم

لیزین، که در ژلاتین یافت می شود، باعث تقویت استخوان ها می شود. این کمک می کند تا بدن جذب کلسیم، که همچنین لازم است که استخوان ها را قوی نگه داشته و از دست رفتن استخوان جلوگیری شود.

از آنجا که بدن نمی تواند لیزین تولید کند، ضروری است مقادیر کافی از طریق رژیم غذایی را دریافت کنید. افزودن ژله به رژیم سالم یک راه برای بهبود مصرف لیزین است.

۷. بهبود کیفیت خواب

به دلیل فراوانی گلیسین، ژلاتین ممکن است کیفیت خواب برخی افراد را بهبود بخشد. چند قاشق غذاخوری از ژلاتین میتواند حدود ۳ گرم گلیسین را فراهم کند.

۸. کمک به کاهش وزن

ژلاتین ممکن است به کم کردن وزن کمک کند.

ژلاتین ممکن است به کاهش محتوای پروتئین و کم کالری کمک کند. پروتئین به کسی کمک می کند که احساس کند کامل است، که احتمال بروزخوردن بیش از حد را کاهش می دهد.

ژلاتین همچنین می تواند نقش مهمی در کنترل هورمون های مرتبط با گرسنگی ایفا کند.

با این حال، ژلاتین اغلب در آبنبات های گیاهی و مشت های سبز با محتوای قند بالا یافت می شود. بهتر است به مصرف منابع سالم و کم قند ژلاتین.

پیام

سلامت حیوان که برای تولید ژلاتیین استفاده می شود بر کلاژن ای که در بدن آن ذخیره می شود تاثیر می گذارد. با این حال، همیشه نمی توان دانست که چگونه حیوانات مورد استفاده برای تولید ژلاتیین افزایش یافت.

حیوانات مطرح شده در شرایط راحت با فرصت برای مقدار زیادی ورزش، کلاژن با کیفیت بالایی دارد که به نوبه خود ژلاتیین را بهتر می کند.

عوارض جانبی ژلاتیین به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما موارد جدی به نظر می رسد بعید است.

برای کسی که برای چند ساعت خود با پختن لاشه و یا استخوان مرغ یا گوشت گاو خود را برای تولید گوشت غنی از ژلاتیین خود آسان می کند. اگر بروته سرد شود، آنها یک ماده ژل روی سطح را می بینند که کلاژن است.

ژلاتیین نیز آسان است برای اضافه کردن به انواع ظروف، از جمله سوپ، خورش ها و گوشت خوک. همچنین می توان از سس ها، موز و کوکی ها استفاده کرد.

برای افرادی که نمیخواهند ژلاتیین را تهیه کنند، در کپسول و به عنوان مکمل موجود است.

مکمل ها توسط اداره غذا و داروی آمریکا تنظیم نمی شود، بنابراین مهم است که ابتدا با پزشک صحبت کنید و فقط دوز توصیه شده را مصرف کنید.

کامران

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago