Categories: سرطان

ملانوما: علل، علائم و درمان

ملانوما شایع ترین نوع سرطان پوست نیست، اما جدی ترین آن است. بسیاری از عوامل خطر برای ملانوم وجود دارد،  یکی از عوامل اصلی خطر است که عمدتا قابل اجتناب است – نور بیش از حد به خورشید .

ملانوما نوعی سرطان پوست است که وقتی که سلولهای تولید کننده رنگدانه (ملانوسیت) جهش یافته و تبدیل به سرطانی می شوند، ایجاد می شود. بیشتر سلول های رنگدانه در پوست یافت می شوند، اگر چه ملانوم نیز در چشم (ملانوم چشم) و سایر قسمت های بدن مانند روده رخ می دهد (این نادر است). در افراد مبتلا به پوست تیره بسیار کم است.

ملانوما فقط یک نوع سرطان پوست است و بسیار کمتر از سرطانهای پوست سلول پایه و سلول های پوست است. با این حال، ملانوم نوع خاصی از سرطان پوست است زیرا احتمال دارد که بیشتر گسترش یابد.

این مقاله در مورد ملانوم متمرکز است، زیرا اکثریت مرگ و میر ناشی از سرطان پوست هر ساله است. بخش عمده ای از اطلاعات مربوط به پیشگیری و درمان ملانوم نیز در مورد شایع تر، اما کمتر مرگبار، سرطان پوست و ضایعات پیش سرطانی است.

سرطان سلول سنگفرشی و کارسینوم سلول بازال، دو نوع سرطان پوست غیر ملانوم هستند. سلول بازال شایع ترین شکل است و معمولا به آرامی رشد می کند و به ندرت از پوست خارج می شود. کارسینوم سلول سنگفرشی نیز به ندرت متاستاز است. هر دو نوع به علت حضور سلول های پوستی تولید کننده کراتین و ظاهر آنها در زیر میکروسکوپ به عنوان سرطان پوست کراتینوسیت شناخته می شوند. مانند ملانوما، سلول های باریک و کارسینوم سلول های پایه با خورشید ارتباط دارند.

حقایق سریع در مورد ملانوم

در اینجا برخی از نکات کلیدی در مورد ملانوم وجود دارد. جزئیات بیشتر و حمایت از اطلاعات در این مقاله قرار دارد.

ملانوما نادر ترین، اما خطرناک ترین نوع از سه نوع رایج سرطان پوست است.
ملانوما فقط ۲٪ موارد سرطان پوست را تشکیل می دهد، اما تقریبا ۱۰،۰۰۰ از ۱۳۰۰۰ مرگ و میر ناشی از سرطان پوست در هر سال (انجمن سرطان آمریکا).
عوامل متعددی برای ملانوم شناسایی شده اند و بروز آن در افراد زیر ۴۰ سال به ویژه در زنان افزایش می یابد.
نور بیش از حد مجاز خورشید عامل اصلی اجتناب پذیر برای ملانوم است – جلوگیری از آفتاب سوختن بهترین پیشگیری از سرطان پوست است.
تشخیص سرطان پوست ابتدا با ظهور پوست صورت گرفته و با نمونه بیوپسی تایید شده است.
خود نظارت بر مول ها و سایر نشانه های روی پوست باعث تشخیص زود هنگام سرطان پوست می شود.
درمان معمولا هدفمند به حذف تومورهای سرطان پوست است و اگر در ابتدای مرحله اولیه سرطان انجام شود، درمان پذیر است.

ملانوما در هر قسمت از پوست می تواند رشد کند. هرچند مناطق خاصی نسبت به دیگران مستعدترند. در مردان، تنه (قفسه سینه و پشت) به احتمال زیاد تحت تاثیر ملانوم قرار می گیرد. در زنان پاها شایع ترین محل ملانوم هستند. دیگر بخش های رایج گردن و صورت هستند

با توجه به موسسه ملی سرطان، سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در ایالات متحده است

به گفته انجمن سرطان آمریکا، حدود ۷۳،۸۷۰ melanomas جدید در سال ۲۰۱۵ تشخیص داده خواهند شد (حدود ۴۲،۶۷۰ در مردان و ۳۱،۲۰۰ در زنان) و انتظار می رود حدود ۹،۹۴۰ نفر از ملانوم (حدود ۶،۶۴۰ مرد و ۳،۳۰۰ زن) خواهند مرد. تقریبا ۵۰،۰۰۰ مورد با شکل اولیه بیماری تشخیص داده شده است.

علل ملانوم

همانند سایر سرطانها، تحقیق در مورد علل ملانوم در حال انجام است. افراد مبتلا به نوع خاصی از پوست بیشتر مستعد ابتلا به ملانوم هستند، با عوامل زیر مرتبط با افزایش شیوع سرطان پوست:

تغییر ظاهر در مولهای پوست باید سوء ظن ملانوم را افزایش دهد.

تراکم freckle بالا یا تمایل به رشد پس از خورشید
تعداد زیاد خال
پنج یا بیشتر خال کریستال
حضور لنتیگین های فعال (نقاط قهوه ای کوچک که به عنوان نقاط کبدی، نقاط خورشیدی یا نقاط سن شناخته می شوند)
عصب ملانوسیتی مادرزادی غول پیکر (علائم پوستی قهوه ای در هنگام تولد – نشانه های تولد)
پوست رنگ پریده که به راحتی می سوزد چشم های کم رنگ
موهای قرمز یا رنگ روشن
قرار گرفتن در معرض آفتاب، به ویژه اگر آفتاب سوختگی ایجاد می کند و به ویژه اگر قرار گرفتن در معرض آفتاب به طور منظم و متناوب باشد
سن – خطر با سن افزایش می یابد
تاریخچه خانوادگی یا شخصی ملانوم
زن بودن
داشتن پیوند عضو

تنها یکی از عوامل خطرساز فوق، قابل اجتناب است – قرار گرفتن در معرض آفتاب و آفتاب سوختگی است. گزارش سازمان بهداشت جهانی برآورد کرده است که شمار مرگ و میرهای زود هنگام در سراسر جهان از طریق تابش بیش از حد تابش اشعه ماوراء بنفش (خورشید) در سال ۲۰۰۰، ۶۰،۰۰۰ بود. بسیاری از این افراد در اثر ملانوم جان خود را از دست دادند.

اجتناب از قرار گرفتن در معرض تابش خورشید و اقدام به جلوگیری از آفتاب سوختگی، در کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست بسیار مهم است. این شامل اجتناب از استفاده از تخت های برنزه شدن است، زیرا این نیز منبع منفی اشعه های UV است

علائم ملانوم

همانند سایر انواع سرطان، مراحل اولیه ملانوما ممکن است هیچ نشانه ای ایجاد نکنند. به همین دلیل است که نظارت شدید توسط سازمان های خیریه سرطان و سازمان های بهداشت عمومی ترویج می شود تا علائم زودرس بیماری را مشاهده کند. تغییرات در ظاهر پوست شاخص های کلیدی ملانوم هستند و همچنین در روند تشخیصی استفاده می شود.

بنیاد پژوهشی Melanoma یک صفحه وب را تهیه کرده است که تصاویر ملانوم را با خال های نرمال مقایسه می کند. این سازمان غیر انتفاعی آمریکایی علائم و علائم زیر را نیز ذکر می کند که باید سوء ظن سرطان پوست را داشت و از پزشک بازدید کند:

تغییر پوست – یک نقطه یا خال جدید، یا تغییر رنگ، شکل یا اندازه یک نقطه یا خال در حال حاضر
دردناک بودن پوست که ناتوان کننده است
نقطه یا خال که دردناک، خارش، ملقب یا خونریزی می شود
نقطه یا توده ای که به نظر می رسد براق، واکسینا، صاف و یا رنگ پریده است
یک تکه قرمز که خونریزی می کند یا به نظر می رسد زخمی یا پوسته پوسته شده است
یک نقطه صاف و قرمز که خشن و خشک است.

بررسی ABCDE خال های پوست نیز یک روش کلیدی برای تشخیص ضایعات مشکوک است.

آزمایش و تشخیص ملانوم

اغلب موارد ملانوما روی پوست تاثیر می گذارند، معمولا باعث ایجاد تغییرات در خال های موجود می شوند. به همین دلیل ممکن است فرد برای تشخیص علائم اولیه ملانوم خود به طور مرتب از خال ها و دیگر پرمایه ها و کرم ها استفاده کند.

هر تغییری در ظاهر پوست باید توسط یک متخصص بهداشت حرفه ای انجام شود. پشت نیز باید به طور منظم بررسی شود، به ویژه به این معنی که ۱ در ۳ ملانوم در مردان در پشت رخ می دهد؛ یک شریک، اعضای خانواده، دوست یا پزشک میتواند به بررسی قسمت پشت و دیگر مناطق سخت کمک کند.

پزشکان سرطان بیشتر به ضایعات مبتلا می شوند که از جمعیت “برجسته” هستند – و آنها پنج ویژگی ساده را در نظر می گیرند که در ظاهر ملانوم نگاه می کنند:

نامتقارن: در حالی که خال های نرمال معمولا گرد و متقارن هستند، یک طرف یک خال سرطانی احتمالا متفاوت از طرف دیگر است – گرد یا متقارن نیست
مرز: این احتمالا به جای صاف، پراکنده، براق و یا مبهم نامنظم است
رنگ: ملانوما تمایل دارند که از یک رنگ نباشند اما حاوی سایه ها و رنگ های نامناسبی از جمله سیاه، قهوه ای و حتی رنگ آمیزی سفید یا آبی است
قطر: تغییر در اندازه خال ، که بزرگتر از یک خال معمولی است (بیش از یک چهارم اینچ قطر)، می تواند سرطان پوست را نشان دهد
تکامل: تغییر در ظاهر خال در طول یک هفته یا چند ماه می تواند نشانه ای از سرطان پوست باشد.

آکادمی پوست و پوست آمریکا (AAD) پوستر هایی با این روش را برای کمک به ارتقاء آگاهی از چگونگی کشف سرطان پوست تهیه کرده است.

AAD همچنین یک نقشه ی خال بدن برای نظارت پوست خود پیشنهاد می کند.

پزشکان ممکن است به شکل مشابهی ظاهر شوند تا میزان سوء ظن آنها در مورد سرطان پوست را تعیین کنند و نیاز به ارجاع فوری به متخصص سرطان تعیین کنند.

هر چه نمره بالاترباشد ، این سوء ظن بیشتر است، اگر چه فقط یک نقطه برای انجام اقدامات کافی است اگر نگرانی در مورد سرطان وجود دارد. امتیازات سه امتیاز یا بیشتر در نتایج زیر در یک سوء ظن قوی در مورد سرطان پوست:

دو نکته برای هر یک از ویژگی های عمده ضایعه زیر: تغییر اندازه، شکل نامنظم یا مرز، رنگ نامنظم
یک نقطه برای هر یک از ویژگی های زیر: بزرگترین قطر ۷mm و یا بیشتر، التهاب، oozing یا crusting از ضایعه، تغییر در احساس (از جمله خارش).

در سال ۲۰۱۱، اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) یک دستگاه تشخیص سرطان پوست به نام MelaFind را که توسط MELA Sciences تولید شده، تایید کرد. این دستگاه برای کمک به تشخیص ملانوم طراحی شده است و برای متخصصان متخصص و متخصصین پزشکی و سایر پزشکان مورد تایید قرار گرفته است.

به نظر می رسد که دستگاه در هنگام تشخیص ملانوما حساسیت ۹۸.۴٪ داشته باشد، در مقایسه با میزان موفقیت ۷۸٪ توسط متخصصین پوست. علیرغم موفقیت دستگاه در آزمایشات بالینی، اخیرا MELA Sciences به طور داوطلبانه از MelaFind به خاطر عدم تایید برای رابط کاربری هنوز مشخص نشده است که آیا دستگاه پس از تأیید برای رابط به دست آمده در دسترس خواهد بود.

تست های بالینی

پزشکان ممکن است از ابزار میکروسکوپ یا عکاسی استفاده کنند تا به آنها آسیب برساند. اگر یک پزشک مشکوک به سرطان پوست باشد، بیمار به طور فوری به یک متخصص سرطان ارجاع می شود و آزمایش بیوپسی برای تست زخم انجام می شود. بیوپسی یک روش است که نمونه ای از ضایعه برای آزمایش در آزمایشگاه گرفته می شود. بیوپسی ممکن است توسط پزشک مراقبت های اولیه خود انجام شود، اما معمولا توسط متخصص انجام می شود که به بیمار مراجعه می شود. چهار نمونه بیوپسی وجود دارد:

تراشیدن: جایی که برخی از بافت ها با یک تیغ نازک و تیز دور می شوند
پانچ: جایی که پلاگین دایره ای بافت برداشته شود
ناگهانی: جایی که بافت توسط چاقوی کابد شکافی حذف می شود
جداکننده: جایی که کل ضایعه حذف می شود – معمول است اگر ضایعه ملانوما مظنون باشد.

انتخاب بیوپسی به اندازه و محل ضایعه بستگی دارد، در میان عوامل دیگر، بیوپسی جدا کننده معمولا انجام می شود اگر ضایعه ملانوما مشکوک است.

همانند سایر انواع سرطان، آزمایش سرطان پوست همچنین نشان دهنده مرحله سرطان است

توصیف چگونگی پیشرفته (گسترده) بیماری به پزشکان اطلاعات را برای هدایت تصمیمات درمان فراهم می کند. توصیه کمیسیون مشترک آمریکا در مورد سرطان TNM برای سرطان پوست:

نمره T از ۰ به ۴ بر اساس ضخامت تومور
نمره N از ۰ تا ۳ بر اساس اینکه چگونه گره های لنفاوی مجاور تحت تاثیر قرار می گیرند
نمره M بر اساس متاستاز (گسترش) به سایر قسمت های بدن؛ M0 هیچ متاستاز ندارد، M1a، M1b و M1c نشان می دهد که درجه متاستاز متفاوت است.

در بالا، خلاصه ای از تشریح تشخیص سرطان است، اما انکولوژی ها با جزئیات بسیار پیچیده ای کار می کنند. اگر از ملانوم اولیه پخش می شود، مرحله بندی مناسب تر می شود.

درمان و پیشگیری از ملانوم

درمان سرطان پوست شبیه سرطان های دیگر است، به جز اینکه محل رشد سرطانی در پوست به معنی است که آیا میتوان سرطان را کاملا حذف می کند (چیزی که برای سرطان های داخلی بسیار مشکل است). به عنوان هدف درمان سرطان پوست به طور کامل حذف سرطان است، جراحی رایج ترین درمان برای ملانوم است.

ملانوما اغلب در همان زمان که آزمایش بیوپسی انجام می شود، با جراحی برداشته می شود. در غیر این صورت، عمل جراحی خاص شامل حذف ضایعه و برخی از بافت های نرمال اطراف آن می شود – مرز یا حاشیه اطراف
تومور مشکوک

در مواردی که ملانوم یک ناحیه بزرگ پوست را پوشش می دهد، جراحی برای حذف ملانوم ممکن است شامل استفاده از پیوند پوست باشد. جایی که سرطان مشکوک به نفوذ به گره های لنفاوی است، ممکن است نمونه برداری از گره های لنفاوی انجام شود؛ بیوپسی گره لنفاوی نگهبان یک روش نسبتا جدید است که ممکن است گره های لنفاوی را در طول تشخیص نادیده بگیرد

سایر درمان های رایج برای سرطان پوست عبارتند از: شیمی درمانی، درمان فوتودینامیک (نور و داروی درمان – که معمولا در موارد ملانوم استفاده نمی شود)، درمان بیولوژیک (داروهایی که با سیستم ایمنی بدن کار می کنند) و پرتودرمانی (به ندرت برای سرطان پوست استفاده می شود).

پیشگیری

علی رغم هشدارها در برابر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، همچنان مهم است که نور خورشید را در کمی دریافت کنیم، زیرا بدن ما قادر به تولید ویتامین D می شود ، مواد مغذی مهمی برای جلوگیری از بیماری هایی مانند راشیت و استومیلاسیون است. .

قسمت های تکراری آفتاب سوختگی شدید خطر ابتلا به ملانوم را افزایش می دهد.

مدت زمان لازم برای تولید ویتامین D کافی کمتر از زمانی است که لازم است برای بروز آفتاب سوختگی داشته باشیم، به این معنی که لذت بردن از خورشید با خیال راحت می تواند به ما برای حفظ ویتامین D مطلوب بدون افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست کمک کند. هنگامی که سطح بالاتری از ویتامین D مورد نیاز است، ممکن است نیاز به استفاده ازمکمل ویتامین D اضافی را داشته باشد، به طوری که اطمینان از تغذیه خوب داشته باشیم در حالی کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست را هم داریم. مصرف بیشتر ویتامین D ممکن است توسط افراد زیر مورد نیاز باشد:

به طور طبیعی پوست قهوه ای یا سیاه پوست داشته باشد
کل بدن و سر خود را با لباس پوشاند
همیشه در داخل خانه بماند
باردار باشد
کمبود ویتامین D و تغذیه با شیر مادر.

اجتناب از قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه ماوراء بنفش می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. این را می توان به دست آورد با استفاده از :

اجتناب از آفتاب سوختگی
لباس هایی که بدن را در برابر آفتاب تابستان محافظت می کنند
استفاده از کرم ضدآفتاب با حداقل حفاظت از خورشید (SPF) 15، اما ترجیحا SPF 20-30، با حفاظت UVA 4 یا ۵ ستاره
چراکه از کرم های ضد آفتاب استفاده نمی شود
تقریبا به مدت نیم ساعت قبل از خروج از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و بعد از نیم ساعت آن را دوباره استفاده کنید.
پس از آن باید هر دو ساعت یک بار دیگر برای تأمین حفاظت کافی، مجددا استفاده شود
اجتناب از شدت آفتاب بین ۱۱:۰۰ تا ۱۵:۰۰، با یافتن سایه. کارگران در فضای باز نیاز به مراقبت ویژه دارند

محافظت از کودکان با تلاش برای حفظ آنها در سایه، لباس و استفاده از کرم ضد آفتاب
دور نگه داشتن نوزادان از نور مستقیم خورشید

پزشکان توصیه می کنند که غرفه های برنزه، لامپ ها و سوله های سقفی مورد استفاده قرار نگیرند

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف کافئین با بروز ملانوم منفی ارتباط دارد و اجتمال بیماری در افرادی که حداقل ۳۹۳ میلیگرم کافئین در روز مصرف می کنند قوی تر است. این به حدود چهار فنجان قهوه مربوط می شود.

کامران

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago