مرگ سالانه 30 هزار نفر ایرانی بر اثر آلودگی هوا

سالانه ۳۰هزار نفر جان شان را بر اثر آلودگی هوا از دست می دهند

رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: سالانه ۲۹هزار و ۵۰۰نفر به خاطر آلودگی هوا در کشور جان شان را از دست می دهند که ۲۱هزار نفر از این تعداد به دلیل بیماری قلبی و عروقی می باشند.

به گزارش ازمن بپرس، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه در کنفرانس بررسی روش های دستیابی به مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیماری های مزمن و غیر مسری مهم ترین عامل مرگ زودرس در بین ایرانیان پیش از ۷۰سالگی می باشد و بیماری های قلبی و عروقی, تنفسی, سرطان و دیابت از جمله مهم ترین این بیماری ها به حساب می آیند.

ملک زاده در ادامه افزود: آمارهای به دست آمده توسط وزارت بهداشت نشان می دهد، در سال۹۴ تقریبا ۳۸۵هزار مرگ در کشور به وقوع پیوسته است. ۵۵درصد این مرگ ها پیش از ۷۰ سالگی و زود هنگام بوده است و ۲۵درصد این مرگ ها تقریبا ۹۴هزار مرگ پیش از۵۰سالگی به وقوع پیوسته است.

وی بیان کرد: پنجاه درصد ایرانیان بالای ۵۵سال دارای  فشار خون بالا می باشند و ۴۵درصد ایرانیان بالای پنجاه سال دچار چربی خون بالا می باشند.

معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور اظهار کرد: باید برای آینده کشور و جلوگیری از بیماری های مزمن و غیر مسری برنامه ریزی داشته باشیم و قسمت مهمی از پژوهش های کشور باید متمرکز بر کاهش آلودگی های زیست محیطی و پاسخگویی به چالش های کشور باشد.

ملک زاده افزود: دانشگاه های علوم پزشکی کشور در برطرف کردن چالش های سلامت نقش بسیار مهمی دارند ولی در حال حاضر به خاطر تاخیر یکساله در پرداخت حقوق پزشکان و کادر بهداشتی و درمانی دچار مشکل شده ایم و طرح تحول سلامت با مشکل روبه رو شده است.

معاون وزیر بهداشت گفته است: در چند سال گذشته با بالا رفتن سن امید به زندگی افتخارات بزرگی در نظام سلامت به دست آمده است و موفق شدیم که با کاهش آلودگی هوا در خانه, بالا بردن زایمان ایمن , پایین آوردن بیماری های واگیر و گرمسیری, پیشرفت بیمه همگانی , کاهش کوتاه قدی و کاهش استفاده از الکل شاخص پیشرفت انسانی را در ایران توسعه دهیم.

وی اظهار کرد: مهم ترین چالش های نظام سلامت ایران , تعداد بالای تصادفات رانندگی, خشونت و نزاع, رعایت نشدن اصول بهداشت شخصی, آلودگی هوا و ریزگردها, بلایای طبیعی, مسمومیت ها و ایدز می باشد که باید برای پایین آوردن عوارض آن ها اقدام کنیم.

از من بپرس 2

Share
Published by
از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago