متداول ترین داروهایی که اغلب اشتباه استفاده می شوند

داروهای شایعی که اکثرا اشتباه مصرف می شود

حقایق حیرت آوری در خصوص استفاده از برخی از داروها علاوه بر این که می تواند اثر آن ها را کاهش دهد بلکه توجه نکردن به آن ها، عوارض بسیار بدی را به دنبال حواهد داشت.

به گزارش ازمن بپرس، در این مطلب به چند نوع دارو که بسیاری از افراد به طور معمول در استفاده از آن ها دچار اشتباه می شوند، اشاره شده است:

استامینوفن: این دارو را می ‌توان در قالب مسکن در یک گروه و در قالب کاهنده تب در گروه دیگر دسته بندی کرد. با وجود این که این دارو به سرعت می تواند به پایین آوردن تب و درد کمک کند ، استفاده بیش از اندازه آن می تواند علی الخصوص برای کبد و کلیه سمی باشد.

آنتی اسیدها: استفاده ازاین داروها که اکثراً برای سوزش سر دل و ناراحتی های گوارشی زمان خوردن مواد غذایی یا نوشیدنی های خاص مصرف می شود، نباید به صورت روزانه باشد. مصرف آنتی اسیدهای جویدنی بعضی اوقات خوب می باشد ولی استفاده دائم از آن ها نیاز به تجویز پزشک دارد. چرا که نیاز به استفاده روزانه از این داروها ممکن است باعث ابتلا به مشکلات گوارشی شدید شود.

داروهای سرماخوردگی و آنفلوآنزا: بعضی از دسته های دارویی فاقد نسخه برای بهبود عطسه، گلودرد، سردرد، تب، آبریزش بینی و … می تواند با عواقب جانبی نظیر بالا رفتن فشار خون، تشدید نشانه های آسم، و یا احتباس ادراری همراه شود. مهم ترین موردی که وجود دارد این است که دوز مناسب این داروها را بر اساس برچسب روی آن ها استفاده نمایید و یا با پزشک تان در خصوص دوز مناسب دریافتی مشورت کنید.

داروهای ضد التهابی: ضد التهاب های غیر استروئیدی از جمله ایبوپروفن، ناپروکسن و … با این که در درمان دردهایی نظیر سردرد یا درد عضلانی می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد ولی به این معنا نیست که زمان ابتلا به این دردها به صورت مداوم دست به طرف داروهای ضد التهابی ببرید. این گروه از داروها می توانند خطر ابتلا به مشکلاتی از جمله خونریزی دستگاه گوارش و نارسایی کلیه را بالا ببرند. پیش از استفاده از این داروها به خصوص در صورت ابتلا به نارسایی کارکرد کلیه یا مشکل زخم معده می باشید، صحبت کنید و یا این که آن ها را حتما با وعده های غذایی استفاده کنید. علاوه بر این باید بدانید که نوع عملکرد این گروه داروها شبیه به یکدیگر بوده و مصرف بیش از یکی از آن ها می ‌تواند موجب افزایش ایجاد عوارض جانبی‌ گردد. تلاش کنید هر دارو را در دوره خاص خود مصرف کنید تا مشاهده کنید برای هر یک از مشکلات تان، کدام بهتر جواب می‌ دهد. به عنوان مثال احتمال دارد با گذشت زمان متوجه شوید که سردردتان با ایبوپروفن سریع تر تسکین می یابد، در صورتی ‌که ناپروکسن موجب تسکین درد عضلانی می‌ شود. ولی در صورتی که پس از استفاده از این داروها همواره دچار مشکل بودید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

اسپری های بینی: با وجود این که به نظر می رسد این اسپری ها بی ضرر و بسیار مفید باشند، مصرف مدام از آن ها می تواند همراه با گلوکوم یا آب مروارید، خونریزی بینی یا زخم باشد.

دیورتیک ها: استفاده بسیار از این داروهای ادرار آور، با مشکلات جدی سلامت از جمله نارسایی کلیه، اختلالات الکترولیتی نظیر کم شدن سطح پتاسیم و آریتمی قلبی همراه باشد. کسانی که از داروهای ادرار آور استفاده می کنند در صورتی که از دیورتیک هایی مصرف کنند که پتاسیم را دفع نمی کند احتمال دارد دچار افزایش بسیار فراوان پتاسیم خون شوند و چنانچه از تیازیدها مصرف کنند دچار کاهش پتاسیم خون خواهند شد.

از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago