Categories: خبرداروها

متحول شدن قیمت داروها

متحول شدن قیمت داروها

غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو در مورد افزایش قیمت برخی داروها نسبت به آنچه که بر روی جلدشان نوشته است بیاناتی را داشت و گفت: همراه با نرخ تورم، قیمت داروها نیز تغییر کرده است و با قیمت های جدید وارد داروخانه ها می شوند ولی برخی از شرکت های پخش به خاطر اینکه از قبل چندین جعبه را داشته اند قیمت قدیمی بر روی آن ها درج شده است.

به گزارش ازمن بپرس، رئیس سازمان غذا و دارو افزود: بعد از افزایش نرخ تورم قیمت داروها نیز بیشتر شد و ۹درصد به قیمت آن افزوده شد. این افزایش قیمت از شش ماه دوم سال شروع می شود و در حال حاضر سه درصد افزایش داشته است.

غلامرضا اصغری تصریح کرد: حداکثر افزایش قیمت داروها نه درصد می باشد که تا به الآن سه درصد به قیمت آن افزوده شده است و تا پایان سال جاری احتمال دارد که به نه درصد نیز برسد.

غلامرضا اصغری

همچنین اعلام کرد: دوشنبه همین هفته ، گردهمایی را برای تغییر قیمت داروها داشته ایم که طبق این جلسه قیمت پانزده نوع دارو تغییر کرد.

در ادامه اظهار داشت: قیمت داروهایی که طبق نرخ تورم تغییر کرده است در داروخانه ها و شرکت ها از قبل موجود می باشد و بر روی جعبه های آن ها نرخ های قدیمی نوشته شده است، چون شرکت هایی که داروها را پخش می کنند هنوز فرصت آن را پیدا نکرده اند که نرخ جدید داروها را بر روی جعبه های شان درج کنند. ولی از این زمان به بعد نرخ جدید داروها بر روی تولیدهای جدیدی که می شود درج خواهد شد. ولی زمانی که پخش می شود همان نرخ های قبلی اعمال شده است که با نرخ جدید فروخته می شوند.

سوالی مبنی بر این که بعضی از داروخانه ها مثلا ده قلم دارو را در فاکتور درج می کنند ولی فقط چهار قلم از آن را در اختیار مشتری قرار می دهند و قیمت آن ده قلم را حساب می کنند، پیش آمد که اصغری در پاسخ به آن گفت: این موضوع یک تخلف حساب می شود که افرادی که با این موضوع روبه رو شدند می توانند آن را به مرکز پاسخگویی دارویی ۱۴۹۰اطلاع رسانی کنند تا این موضوع را پیگیری کنند.

همچنین ادامه داد: داروخانه ها این اجازه را دارند که نرخ جدید را در فاکتور اعمال کنند، ولی باید قیمت داروها را طبق آن چیزی که در فاکتور خرید وجود دارد به دست مردم بدهند. یعنی اگر دارویی را از قبل با نرخ قدیمی دارند را باید با همان قیمت در اختیار مردم قرار دهند و اگر در فاکتورشان قیمت جدید درج شده است مکلفند که طبق همان قیمت به مردم بفروشند. همچنین بازرسان سازمان غذا و دارو بر کارهای داروخانه ها نظارت می کنند.

از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago