علائم لوزه سوم در کودکان و درمان آن

لوزه سوم یک از نسخ لنفاوی است که در پشت بینی وجود دارد . لوزه سوم در قسکت انتهای حلق بینی است که وظیفه ان تاکین انرژی بدن است.

حلق انسان شامل دو لوزه اصلی می شود و این قسمت ذکر شده بعدد از دو لوزه است که به ان لوزه سوم می گویند.

این وزه ها در تمامی افراد وجود دارند البته ممکن است در بعضی از بچه ها بزرگتر از مقدار معمولی باشند که به ان هیپروتروفی می گویند و درهمه بچه ها نیز اتفاق نمی افتد .

بزرگی لوزه سوم

بزرگی یا بالا بودن حجم و اندازه لوزه سوم سینوس ها و بینی را دچار مشکل می کند و این خود به خاطر فشار بر جریان لنفاوی و تخلیه لنفاوی است. و این خود باعث بروز عفونت های پشت سرهم سینوس ها و التهابات بینی می شود.

از نشانه های بزرگ شدن لوزه سوم می توان به تنفس دهانی، خواب آلودگی زیاد در طول روز، خرخر کردن، انسداد بینی، کم وزنی، تکلم غیر طبیعی، کندی رشد و بیدار شدن از خواب شبانه را اشاره کرد.

از علائم مشهودی که در کوکان یافت می شود این است که صدای ان ها به صورت تو دماغی می شود و  به مرور زمان چهره ان ها نیز تغییر می کند . در پزشکی هب این بیماری و اختلال لوزه سومی و یا آدنوئیدفیس می گویند.

از دیگر نشانه های این کودکان این است که دهان این کودکان همیشه باز است و لب بالایشان برگشته است که این خود باعث می شود تا دندان های جلویشان مشخص شود. از علائم دیگر ان در بعضی از موارد نیز می توان به زیر چشمانشان اشاره کرد که به کبودی می زند.

اگر لوزه سوم رشدی غیر طبیعی داشته باشد یاعث خواهد شد تا فرد تنفس دهانی داشته باشد زیرا سوراخ های بینی او تنگ خواهد شد .این خود از مهم ترین مشکلات افرادی است که لوزه سوم دارند ان ها در تنفس دچار مشکل می شوند و تنفس ان ها از ان پس صدا دار  خواهد بود و فرد دچار خر خر در خواب خواهد شد .

باید والدین این اختلال در افراد به زودی تشخیص دهند زیرا علائم ان با سایر بیماری ها اشتباه گرفته می شود .از علائم مهم این بیماری می توان به گرفتگی بینی و ترشحات ان اشاره کرد.

کودکانی که دچار عفونت های سینوسی مزمن هستند مهم ترین علامت شان گرفتگی و ترشح بینی است و همچنین این علائم در کودکانی که دارای آلرژی مزمن می باشند نیز دیده شده پس ما احتیاج داریم برای افتراق این علائم اقدامات تشخیصی انجام دهیم که اولین قدم معاینه می باشد که شامل معاینه بینی، گوش و حلق است و معاینه دقیق تر، اندوسکوپ از راه بینی می باشد.

عوارض کوتاه مدت لوزه سوم

برخی از علائم ، خیلی زود مشاهده می شوند از جمله اولین تغییر، اختلال در خواب است که به دلیل انسداد بینی و کمبود اکسیژن باعث می شود کودک از راه دهان تنفس کند

بی خوابی ها و خرخر کردن که در طول روز باعث بی اشتهایی و نداشتن رشد کافی برای کودک خواهد شد .  شب ادراری، التهاب گوش، التهاب سینوس و آبریزش از دهان از دیگر علامت های بزرگی لوزه سوم می باشند.

عوارض بلندمدت لوزه سوم

از جمله مشکلاتی که طی درازمدت برای کودکان ایجاد می شود فشارخون اولیه است زمانی که تنفس در هنگام خواب کافی نباشد و بافت های بدن کمبود اکسیژن داشته باشند قلب برای جبران خون بیشتری را پمپاژ می کند در نتیجه باعث افزایش در قوس آئورت قلب می شود و در نهایت منجر به افزایش فشار خون می شود و شب ادراری در کودکان واکنشی به این اختلال است و همچنین افزایش حجم لوزه سوم باعث ایجاد عفونت های مکرر سینوس ها و التهاب بینی می شود.

راه درمان

ابتدا باید لوزه سم به درستی تشخیص داده شود پس از ان باید با توجه به علائم و شدت لوزه ان را دسته بندی کرد. اگر علائم در کودک تازه شروع شده باشد و زمان زیادی نیز نگذشته باشد با درمان های دارویی می توان شروع کرد تا از رشد بیشتر جلوگیری کنیم.

اما در کودکانی که شدت علائم خیلی شدید باشد و مشکلات جدید در تنفس داشته باشند و میزان بزرگی لوزه سوم نیز در درجه اول قرار داشته باشد درمان های جراحی برای خارج کردن لوزه سوم لازم است. در گروهی از بچه ها ممکن است با درمان های جدید که نه دارویی هستند و نه جراحی بتوان درمان را انجام داد.

دراین گونه از کودکان می توان بدون هیچ بیهوشی و تنها با استفاده از امواج رادیو فرکانس این لوزه را کم کرد. این کار فواید زیادی دارد اول این که مانند عمل جراحی ان قدرها خونریزی نخواهد داشت و دیگری این که احتیاجی به بیهوشی ندارد.در این روش کودک نیاز به اتاق عمل و جراحی ندارد و بافت های طبیعی مشکلی را به وجود نخواهند اورد.

جراحی

برای همه افرادی که دچار این معضل هستند الزاماً جراحی لازم نیست مگر نظر پزشک معالج باشد که جراحی انجام شود که در این صورت باید جراحی سریع تر انجام شود زیرا تعلل در آن تبعاتی در آینده برای بیمار خواهد داشت که معمولاً جبران ناپذیر است و یا راه های درمانی پرهزینه ای دارد.

بهترین وقت برای جراحی زمانی است که کودک ۱۰ هفته اش شده باشد و ۱۰ کیلوگرم وزن داشته باشد. برخی از جراحی های لوزه سوم ممکن است جراحی های دیگر نیز به همراه داشته باشد زمانی که کودک مدام دچار التهاب گوش می شود در همان حین که لوزه سوم برداشته می شود لوله ایی در گوش تعبیه می کنند که ترشحات داخل آن تخلیه شود که این نوع جراحی ها با بیهوشی عمومی انجام می شود.

از من بپرس

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago