فواید عسل و استفاده آن در پزشکی

فواید عسل

عسل یک مایع شیرین ساخته شده توسط زنبور عسل با استفاده از شهد گل است. زنبورها ابتدا پروتئین سورگرافی و تبخیر را به عسل تبدیل می کنند، سپس آن را به عنوان منبع غذایی اولیه در سلول های موم درون زنبور ذخیره می کنند. سپس عسل می تواند از کندو برای مصرف انسان گرفته شود.

عسل با رنگ درجه بندی می شود، عسل روشن و طلایی کهربا، اغلب در قیمت خرده فروشی بالاتر از انواع تیره تر است. عطر و طعم عسل بر اساس انواع گلهایی که از شهد برداشت شده متفاوت است.

هر دو فرم خام و پاستوریزه عسل موجود است. عسل خام از میان کندو خارج می شود و به طور مستقیم بطری می شود و به همین ترتیب مقدار کمی از مخمر، موم و گرده را شامل می شود. اعتقاد بر این است که استفاده از عسل خام محلی به دلیل آلرژی فصلی ناشی از تماس مکرر با گرده در این منطقه کمک می کند. عسل پاستوریزه برای حذف ناخالصی گرم شده و پردازش شده است.

مزایای سلامتی احتمالی مصرف عسل در متون یونانی، رومی، ودایی و اسلامی به ثبت رسیده است و ویژگیهای شفا عسل توسط فیلسوفان و دانشمندان به دوران باستان اشاره شده است، مانند ارسطو (۳۸۴ – ۳۲۲ قبل از میلاد ) و Aristoxenus (320 پیش از میلاد).

عسل دارای سطوح بالای مونو سساکریدها، فروکتوز و گلوکز است که حاوی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد قند است که طعم شیرین آن را به وجود می آورد – مواد معدنی و آب دیگر ترکیبات آن را تشکیل می دهند.

عسل همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری است. در علوم مدرن، ما موفق به پیدا کردن برنامه های کاربردی مفید از عسل در مدیریت زخم مزمن.

با این حال، لازم به ذکر است که بسیاری از ادعاهای سلامتی عسل همچنان به مطالعات دقیق علمی نیاز دارند تا آنها را تأیید کنند.

مطالب این مقاله:

مزایای سلامت عسل
سایر موارد استفاده عسل در پزشکی
تاریخ عسل
خواص عسل
چگونه عسل بیشتری را به رژیم خود اضافه کنید
خطرات سلامتی بالقوه مصرف عسل

مزایای سلامت عسل

عسل برای هزاران سال به خاطر مزایای بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته است.

علم مدرن نشان می دهد که بسیاری از ادعاهای تاریخی که عسل در پزشکی می تواند مورد استفاده قرار گیرد، واقعا حقیقت دارد. پادشاه سلیمان در کتاب مقدس (عهدعتیق) گفت: «پسرم، عسل را بخور، زیرا خوب است، و دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است خوب باشد.

۱) ریفلاکس اسید

پروفسور Mahantayya V Math، از کالج پزشکی MGM، Kamothe، Navi Mumbai، هند، در BMJ (مجله پزشکی بریتانیا) توضیح داد که از آنجایی که عسل ۱۲۵.۹ بیشتر چسبناک تر از آب مقطر در ۳۷ درجه سانتیگراد (درجه حرارت بدن) است، عسل ممکن است مفید باشد در جلوگیری از GERD (ریفلاکس معده)

۲) گاستروانتریت نوزادان

E. Haffejee و A. Moosa در BMJ در یک مطالعه بالینی گزارش دادند که در آن از عسل در محلول دهانی مجدد دهان در کودکان و نوزادان مبتلا به گاستروانتریت استفاده می کردند. هدف آنها دوگانه بود:

تعیین اینکه آیا عسل ممکن است بر مدت زمان اسهال حاد تاثیر بگذارد
عسل را به عنوان یک جایگزین گلوکز در آبرسانی خوراکی ارزیابی کنند

آنها دریافتند که عسل طول مدت اسهال باکتریایی در نوزادان و کودکان جوان را کوتاه می کند . آنها اضافه کردند که عسل طول مدت اسهال غیر باکتریایی را طولانی نمی کند و “می تواند به عنوان یک جایگزین برای گلوکز در محلول محلول خوراکی مجدد حاوی الکترولیت ها استفاده شود.”

۳) زخم های سوختگی

مواردی وجود دارد که در آن افراد اثرات مثبت استفاده از عسل را در درمان زخم ها گزارش کرده اند. Hurlburt، یک دیابتی مرزی، با سلولیت تکراری و عفونت های استاف، برای ماه ها اقدام به مصرف آنتی بیوتیک کرد. با این حال، آنها نمیتوانند علائم را کاهش دهند. پزشک جانسون هولبرت، جنیفر ادی از کلینیک پزشکی خانواده یووکلیر، در UW Health، پیشنهاد کرد که او باید سعی کند عسل را به صورت موضعی مصرف کند. خیلی زود پس از اعمال عسل، او شروع به احساس بهتری کرد.

بررسی ای که در کتابخانه کاکرین منتشر شد نشان داد که عسل ممکن است قادر به کمک به سوختگی های درمانی باشد، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: “عسل موضعی ارزان تر از سایر مداخلات است، به ویژه آنتی بیوتیک های خوراکی است که اغلب مورد استفاده قرار می گیرند و ممکن است سایر عوارض جانبی زیان آور را نداشته باشد ”

با این حال، باید تأکید کرد که شواهد کافی برای حمایت کامل از این ادعا وجود دارد. در واقع، یک مطالعه منتشر شده در بیماریهای عفونی Lancet نتیجه گرفت که استفاده از عسل پزشکی پزشکی به زخم بیماران هیچ مزیتی نسبت به آنتی بیوتیک طبيعی در بیماران تحت دیالیز ندارد.

۴) عسل برای درمان آلرژی

برخی از تحقیقات نشان می دهد که عسل ممکن است در کاهش علائم فصلی مفید باشد. گاردین گزارش داد که عسل حتی “دارو سرفه” نیز است که سرفه را کاهش می دهد.

یک مطالعه کنترل شده دارونما که شامل ۳۶ نفر مبتلا به آلرژی چشم بود، دریافتند که شرکت کنندگان که عسل استفاده کردند بهتر پاسخ دادند نسبت به کسانی که از دارو ها استفاده کردند . با این حال، یک سوم از آنها گزارش دادند که خوردن یک قاشق غذاخوری عسل هر روز سخت است با توجه به طعم و مزه بیش از حد شیرین آن.

۵) مبارزه با عفونت

دانشمندان از مرکز پزشکی علمی دانشگاه آمستردام در سال ۲۰۱۰ در FASEB Journal گزارش دادند که توانایی عسل برای کشتن باکتری در پروتئین به نام defensin-1 وجود دارد.

یک مطالعه منتشر شده در مجله میکروبیولوژی نشان داد که مانوکا عسل در درمان عفونت های زخم مزمن موثر است و حتی ممکن است از ابتلا به آن ها جلوگیری کند.

دکتر روونا جنکینز و همکارانش از موسسه دانشگاه ویلز گزارش دادند که عسل مانوکا با از بین بردن پروتئین های باکتریایی اصلی، باکتری ها را می کشد.

برخی از مطالعات نشان داده اند که یک نوع خاص عسل، به نام “مانوکا عسل”، حتی ممکن است برای درمان عفونت های MRSA موثر باشد.

دکتر جنکینز نتیجه گرفت:

“مانوکا و دیگر عسل ها برخی از خواص زخم و خواص ضد باکتریایی را شناخته اند اما روش آنها هنوز شناخته نشده است. اگر بتوانیم دقیقا چگونگی مهار MRSA مانکو را بدست آوریم، می توان از آن استفاده کرد یک درمان خط اول برای عفونت با باکتری است که مقاوم به بسیاری از آنتی بیوتیک های موجود است. ”

بر طبق تحقیقات ارائه شده در کنفرانس بهار سالیانه انجمن میکروبشناسی عمومی در Harrogate، انگلستان، ممکن است عسل حتی ممکن است به کاهش مقاومت باکتریایی به آنتی بیوتیک ها کمک کند.

مطالعه ای که در مجله Pediatrics منتشر شد، که عسل را به پلاسبو در مقایسه با کودکان مبتلا به سرفه در طی شبانه مقایسه می کند، دریافت که عسل برتر است. محققان به این نتیجه رسیدند: “والدین محصولات عسل بالاتر از عصاره تاریخ سیلان برای تسکین علائم سرفه شبانه کودکان و مشکلات خواب آنها به علت URI (عفونت تنفسی فوقانی) را ارزیابی می کنند. ممکن است عسل یک درمان ترجیحی برای سرفه و مشکلات خواب با URI کودکان باشد. ”

عسل طبیعی در کشتار باکتری ها از عسل مصنوعی بهتر است – کندال پاول در مجله Nature می نویسد: “عسل طبیعی باکتری ها را سه بار موثر تر” از محلول مصنوعی عسل با همان ضخامت و غلظت قند” است.

۶) تسکین سرد

سازمان بهداشت جهانی (WHO) و آکادمی آمریکایی کودکان، عسل را به عنوان یک درمان سرفه طبیعی توصیه می کنند.

مطالعه ۲۰۰۷ توسط کالج پزشکی پنی نشان داد که عسل موجب سرفه در شب و بهبود کیفیت خواب در کودکان مبتلا به عفونت تنفسی فوقانی بهتر از داروهای سرفه دخترومتورفان و یا بدون درمان است.

سایر موارد استفاده عسل در پزشکی

تحقیقات جدید همواره پیدا کردن کاربردهای جدیدی از عسل در درمان شرایط و بیماریهای خاص است. یک مطالعه نشان داد که عسل مانوکا ممکن است از درماتیت ناشی از اشعه در بیماران مبتلا به سرطان جلوگیری کند.

تاریخ عسل

بیش از چهار هزار سال پیش، عسل به عنوان یک دارو سنتی آریوئیدی مورد استفاده قرار گرفت، جایی که تصور می شد در درمان اختلالات موجود در بدن موثر باشد.
در دوره های پیش از مصر، عسل به صورت موضعی برای درمان زخم ها مورد استفاده قرار گرفت.
ترکیبات دارویی مصر بیش از پنج هزار سال پیش از عسل استفاده می کردند.
یونانیان باستان معتقد بودند که مصرف عسل می تواند به شما کمک کند تا بیشتر زندگی کنید.
حتی پیامبر محمد، قدرت شفا عسل را تحسین کرد.
قرآن همچنین توانایی های عسل را ستایش می کند:

“پروردگارت به زنبور عود داد تا سلولهای خود را در تپه ها، درختان و در مکان های (مردان) بسازد؛ سپس برای خوردن تمام محصولات زمین (زمین)، و راه های فراوان پروردگارش را با مهارت پیدا کند؛ مسائل وجود دارد از درون بدن آنها یک نوشیدنی از رنگ های مختلف، که در آن برای مردان درمان می کند: در واقع این یک نشانه برای کسانی است که فکر می کنند. ”

خواص سودمند عسل در زمان های مدرن مورد بررسی قرار گرفته است و شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه این ادعاهای تاریخی ممکن است برخی حقیقت ها را حفظ کنند.

خواص عسل

طبق آمار پایگاه داده های ملی مواد غذایی ایالات متحده آمریکا، یک قاشق غذاخوری عسل (حدود ۲۱ گرم) حاوی ۶۴ کالری، ۱۷.۳ گرم کربوهیدرات (۱۷.۳ گرم قند بدون فیبر)، ۰ گرم چربی و ۰ گرم پروتئین است.

عسل حاوی مقادیر ناچیز ویتامین ها و مواد معدنی است.

انتخاب عسل به جای شکر باعث افزایش بیشتر تدریجی سطح قند خون می شود که گمان می رود به سطح گرسنگی کمک کند. عسل همچنین دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و آرام بخش است.

عسل از گلوکز، فروکتوز و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفات، کلر سدیم، پتاسیم، منیزیم تشکیل شده است.

با توجه به BeeSource در زیر مشخصات عسل معمولی است:

فروکتوز: ۳۸.۲٪
گلوکز: ۳۱.۳٪
مالتوز: ۷.۱٪
ساکارز: ۱.۳٪
آب: ۱۷.۲٪
قندهای بالاتر: ۱.۵٪
خاکستر: ۰.۲٪
دیگر / ناشناخته: ۳.۲٪

pH کمی اسیدی از عسل (بین ۳.۲ و ۴.۵) چیزی است که کمک می کند تا جلوگیری کنید از رشد باکتری ها، در حالی که اجزای آنتی اکسیدان آن رادیکال های آزاد را پاک می کند. خواص فیزیکی عسل بسته به نوع خاصی از فلورای مورد استفاده برای تولید آن، و نیز میزان آب آن متفاوت است.

چگونه عسل بیشتری را به رژیم خود اضافه کنید

آزمایشی در هنگام جایگزینی عسل برای شکر ضروری است. پختن عسل می تواند باعث افزایش رطوبت شود. به عنوان یک قاعده کلی، برای هر یک فنجان شکر از ¾ فنجان عسل استفاده کنید، ۲ قاشق غذا خوری آب را در دستور العمل کم کنید و درجه حرارت آن را ۲۵ درجه فارنهایت پایین بیاورید.

راهنمایی سریع:

از عسل برای شیرین کردن سس یا ماریناد استفاده کنید
عسل را به قهوه یا چای اضافه کنید
عسل بر روی نان تست یا پنکیک بریزید
عسل به ماست، غلات و یا بلغور جو دوسر برای یک شیرین کننده طبیعی تر مخلوط کنید
عسل خام را روی نان خرد شده و با کره بادام زمینی بریزید.

یا این دستورالعمل های سالم و خوشمزه ای که توسط متخصصین ثبت شده تهیه شده است را امتحان کنید:

سیب زمینی شیرین را با عسل بو دهید
عصاره ویولن دیژون با سالاد گردو، گلابی و گردو

اگر در یک مخزن ذخیره می شود، عسل می تواند به طور نامحدود نگهداری شود.

خطرات سلامتی بالقوه مصرف عسل

این رژیم غذایی یا الگوی غذایی است که در پیشگیری از بیماری ها و دستیابی به سلامت بسیار مهم است. بهتر است یک رژیم غذایی با انواع مختلف بخورید تا تمرکز بر یک غذا داشته باشد.

عسل هنوز شکلی از شکر است و مصرف باید متوسط باشد. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که زنان بیش از ۱۰۰ کالری در روز از قند اضافه استفاده نکنند؛ مردان بیش از ۱۵۰ کالری در روز استفاده نکنند. این مقدارها کمی بیش از دو قاشق غذاخوری برای زنان و سه قاشق غذاخوری برای مردان است.

عسل ممکن است حاوی اندوسپورهای بوتولینوم باشد که باعث بوتولیسم نوزاد می شود، یک نوع نادر اما جدی مسمومیت غذایی است که می تواند موجب فلج شود. حتی عسل پاستوریزه احتمال دارد حاوی این اسپور ها باشد. به همین دلیل، توصیه می شود که نوزادان زیر ۱ سال عسل مصرف نکنند.

کامران

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago