سلامت عمومی

سرما خوردگی یا آنفولانزا: تفاوت آنها چیست؟

هر دو آنفلوآنزا و سرما خوردگی از طریق ویروس ها ایجاد می شود و می توانند نشانه های مشابه داشته باشند. پس چگونه می توانیم بدانیم که فرد مبتلا به آنفولانزا یا سرما خوردگی بد است؟ در این مقاله، تفاوت ها را توضیح می دهیم.

طبق یک مقاله منتشر شده در The Lancet، سرما خوردگی و آنفلوآنزا شایع ترین بیماری ها در انسان ها هستند. هر ساله، ۵ تا ۲۰ درصد از جمعیت آمریکا علائم آنفلوانزا را دارند.

تفاوت اصلی سرما خوردگی و آنفولانزا این است که معمولا علائم آنفلوآنزا معمولا بسیار شدید است.

هر سال بیش از ۲۰۰،۰۰۰ نفر به خاطر عوارض آنفلوانزا بستری می شوند. انفلوانزا مسئول هر ساله ۲۳،۶۰۰ مرگ است.

حقایق سریع در مورد سرماخوردگی در برابر آنفلوآنزا:

سرماخوردگی و آنفولانزا بسیاری از علائم مشابه را تجربه می کنند؛ تفاوت عمده این است که آنفولانزا اغلب بدتر است و با تب بالا همراه است.
به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بزرگسالان سالانه هر سال ۲-۳ سرماخوردگی خواهند داشت.
رینوویروس شایع ترین علت سرماخوردگی است.

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

سرد و آنفولانزا ناشی از ویروس های مختلف است و به طور کلی علائم آنفلوآنزا بدتر است. همچنین احتمال کمبود عوارض جدی از سرماخوردگی ، مانند پنومونی و عفونت باکتری وجود دارد.

تفاوت اصلی بین علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا این است که بیشتر آنفلوانزا شامل تب است؛ تب می تواند ۱۰۰ درجه فارنهایت یا بالاتر باشد و ۳-۵ روز طول بکشد.

خستگی شدید همراه با آنفلوانزا می تواند برای هفته ها ادامه یابد. نشانه های سرد معمولا ملایم تر و تقریبا یک هفته طول می کشد.

همچنین، آبریزش بینی و یا تراکم بینی بیشتر از سرماخوردگی نسبت به آنفولانزا است.

استفراغ یکی دیگر از تفاوت های کلیدی است. استفراغ به طور معمول در معرض سرماخوردگی نیست اما می تواند در آنفلوانزا وجود داشته باشد.

گرچه تفاوت های بالا معمولا درست است، بدون انجام آزمایش های خاص، غیرممکن است بدانید که آیا آنفولانزا یا سرماخوردگی است . به عنوان مثال، ممکن است آنفلوانزا بدون تب وجود داشته باشد.

سرماخوردگی چیست؟

تقریبا همه با احساس سرماخوردگی آشنا هستند. سرماخوردگی در هر دو محیط گرم و سرد به طور مساوی تاثیر می گذارد، و به طور متوسط افراد سرماخوردگی فراوانی را از ابتدای تولد به سر می برند .

علائم عبارتند از آبریزش بینی، گلودرد، سرفه و عطسه، آبریزش از چشم، سردرد، و درد های بدن. هیچ درمان وجود ندارد، به جز برای استراحت و نوشیدن مقدار زیادی مایعات، اما سرماخوردگی باید در عرض ۷-۱۰ روز درمان شود.

به طور معمول نیازی به بازدید از یک پزشک نیست، اما فرد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف بیشتر مستعد ابتلا به پنومونی به عنوان یک عارضه است.

برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و یا گسترش آن، افراد باید دست های خود را مرتب بشویند و مطمئن شوند که آنها به یک بافت یا دستمال یا به آرنج خود عطسه می کنند. این بسیار بهداشتی است زیرا آن را متوقف می کند گسترش میکروب ها، که نمی تواند در لباس و سطوح مانند آنها می تواند در پوست زندگی می کنند.

آنفولانزای چیست؟

سه نوع از ویروس آنفلوآنزا، آنفولانزا A، آنفولانزای B و آنفلوانزا وجود دارد. انواع A و B آنهایی هستند که باعث اپیدمی فصلی می شوند. یکی از علائم کلیدی آنفلوانزا، احساس تب، یا داشتن دمای ۱۰۰ درجه فارنهایت یا بالاتر است. با این حال، هر کسی که مبتلا به آنفولانزا باشد، تب را نخواهد داشت.

نشانه های دیگر عبارتند از:

سردرد و یا درد بدن
استفراغ، تهوع و احتمالا اسهال، به ویژه در کودکان است
گلو درد و سرفه
خستگی
خنک و لرز
بینی پر از آب و یا آلودگی است

سرماخوردگی کمتر باعث ایجاد تب بالا می شود. با سرماخوردگی، علائم مانند آلودگی یا گلودرد به طور معمول در عرض چند روز بهبود می یابد.

چگونگی درمان آنفلوانزا

CDC توجه داشته باشید که اکثر افراد مبتلا به آنفلوآنزا به مراقبت های پزشکی نیاز ندارند. اکثر افراد می توانند در خانه باقی بمانند و از تماس با دیگران جلوگیری کنند تا از گسترش این بیماری جلوگیری شود. با این حال، درمان های زیر در دسترس هستند:

داروهای بدون نسخه – این می تواند تب را کاهش دهد. Tylenol می تواند به افراد مبتلا به آنفولانزا کمک کند در حالی که آنها بهبود می یابند.
داروهای آنفلوانزای خوکی تجویز شده – این نیز از یک پزشک در دسترس است. آنها برای افرادی هستند که در معرض خطر عوارض جدی هستند و معمولا برای درمان موثر لازم نیست. آنها فقط می توانند در زمان مشخصی از شروع علائم داده شوند.
درمان های خانگی – برای کاهش علائم، داروهای خانگی مانند استنشاق بخار، غذاهای تغذیه ای مانند سوپ مرغ، گرم کردن و سایر اقدامات راحتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

یک پزشک میتواند تصمیم بگیرد که آیا ضد ویروسی مورد نیاز است یا نه. افرادی که تمایل دارند در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند شامل نوزادانی که زیر ۲ سال، افراد ۶۵ سال و بالاتر و زنان باردار هستند.

علائم هشدار دهنده اضطراری برای آنفولانزا

اگر هر یک از علائم هشدار دهنده اضطراری را مشاهده می کنید، بیماران باید به دنبال کمک پزشکی باشند.

علائم هشدار دهنده در نوزادان دشواری تنفس، عدم اشتها و عدم تولید اشک زمانی که آنها گریه می کنند و یا کمربند مرطوب کمتر از حد معمول دارند.

علائم شدید در کودکان بزرگتر عبارتند از:

مشکلات تنفسی
رنگ پوست صورتی
نوشیدن مایعات کافی نیست
بیدار نشدن یا تعامل نکردن
خیلی زود تحریک می شود که آنها نمی خواهند بغل گرفته شوند
تب با بثورات

اگر علائم آنفلوآنزا بهبود می یابد اما پس از آن تب و سرفه بدتر می شود، والدین باید با پزشک مشورت کنند.
واکسن های ضد انفلوانزا و سایر انواع حفاظت

 

بهترین راه محافظت در برابر آنفولانزا، داشتن واکسیناسیون سالانه است، زیرا این کمک می کند تا بدن سیستم ایمنی را به وجود آورد تا بتواند سریعتر ویروس را درمان کند.

برخی از داروهای خانگی

تعدادی از داروها می توانند به مردم کمک کنند تا زمانی که نشانه ها تمام شوند:

قطرات بینی سالین می تواند کمک به از باز کردن یک بینی مسدود شده کند.
استنشاق بخار می تواند تنفس را آسان تر کند.
حمام بخار با اکالیپتوس می تواند تراکم را کاهش دهد.
گلودرد با آب نمکی یا مکیدن بر روی لوزی می تواند درد گلو درد را کاهش دهد.
تیلنول و داروهای مشابه می توانند درد و دل درد را کاهش دهند.

تعدادی از گیاهان ممکن است به کاهش علائم کمک کنند. نمونه هایی از آن عبارتند از اکالیپتوس در لوزه ها و شیرینی پزی برای گلودرد. تمام روش های پیشنهاد شده توسط تحقیق پشتیبانی نمی شود و برخی باید با دقت مورد استفاده قرار گیرند.

به عنوان مثال، روغن اوکالیپتوس در صورتی که از دهان گرفته شود، سمی است و شیرینی ها برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود. مهم است قبل از استفاده از هر گونه دارو جایگزین در خانه با یک پزشک صحبت کنید.

مهم است که غذا بخورید، مقدار زیادی مایعات بنوشید و استراحت کنید.

کامران

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago