Categories: سرطان

سرطان – علائم، علل، پیشگیری

علائم سرطان

پزشکان و دانشمندان متوجه شده اند که برخی نشانه هایی از سرطان وجود دارد. قربانیان احساس درد می کنند، گاهی اوقات وزنشان کم می شود و خسته می شوند و یا ممکن است تغییر در پوست خود را احساس کنند.

هر نوع سرطان نیز دارای علائم خاص دیگری است: خون در ادرار شما ممکن است نشانه ای از مثانه یا سرطان پروستات باشد. توده های پستان در زن ممکن است به معنی سرطان سینه باشد. سرفه ای که برای هفته ها یا ماهها ادامه پیدا کند ممکن است اولین علائم هشدار دهنده سرطان ریه باشد.

علل سرطان

دانشمندان واقعا نمی دانند که چرا سلول های سرطانی شروع به رشد می کنند. آنها گاهی اوقات توانایی خود را برای کنترل رشد خود را از دست می دهند. این به این دلیل است که DNA ممکن است آسیب ببیند. پزشکان، با این حال، متوجه شده اند که عوامل بسیاری وجود دارد که باعث سرطان می شوند. بسیاری از اشکال سرطان ناشی از محیط زیست ما است. به عنوان مثال، اگر خودتان را در معرض اشعه خورشید قرار دهید، شانس برای گرفتن سرطان پوست، بیشتر خواهید شد.

سیگار کشیدن می تواند در طول زمان خاص موجب سرطان ریه یا سایر بیماری ها شود. در تماس نزدیک با مواد شیمیایی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

در معرض تابش برای مدت طولانی نیز ممکن است باعث ایجاد سرطان شود. این اتفاق افتاد زمانی که نیروگاه هسته ای در چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ منفجر شد. سرطان در سال های اخیر در منطقه شایع تر شده است.

انواع دیگر سرطان ناشی از محیط زیست ما نیست. آنها از مواد ژنتیکی ما آمده است. ما آن را از والدین یا پدربزرگ های بزرگمان به ارث می بریم.

پیشگیری از سرطان

حدود ۷۰ درصد از سرطانها به علت عوامل محیطی و شیوه زندگی ما ایجاد می شود.

ساده ترین راه پیشگیری از سرطان، جلوگیری از خطرات خاص است.

با استفاده از کرم پوست یا لوسیون بر روی بدن خود، پوست خود را در هنگام آفتاب محافظت کنید.
سیگار نکشید.
الکل بیش از حد مصرف نکنید.
بسیاری از میوه ها و سبزیجات تازه بخورید.
به طور منظم برای بازرسی های پزشکی به دکتر مراجعه کنید.
خوردن نان یا غلات سبوس دار.

هیچ درمان واقعی برای سرطان وجود ندارد. اما اگر به زودی به پزشک مراجعه کنید، ممکن است با موفقیت درمان شود.

حدود یکصد سال پیش افراد مبتلا به سرطان مطمئن بودند که میمیرند امروزه دارو پیشرفت بسیار زیادی کرده است که حدود نیمی از بیماران سرطانی را می توان با توجه به نوع سرطان درمان کرد.

سه روش اساسی برای درمان سرطان وجود دارد:

اگر یک سرطان تنها در یک مکان باشد، پزشکان می توانند تومور را با عمل جراحی برطرف کنند. آنتی بیوتیک ها و انتقال خون، جراحی سرطان را موفق تر از گذشته می کنند.

در بسیاری از موارد یک متخصص آسیب شناسی سلول های سرطانی را در طی یک عمل بررسی می کند و سپس تصمیم می گیرد که بافت چه مقدار باید برداشته شود. اغلب، بافت سالم اطراف تومور نیز از بین می رود تا مطمئن شود که تمام سلول های سرطانی برداشته می شوند.

تابش

کشف اشعه ایکس منجر به درمان تحت عنوان رادیوتراپی شده است. هنگامی که جراحی بیش از حد خطرناک است یا پرتودرمانی خطرناک جایگزین خوب است. در این نوع درمان اشعه ایکس یا اشعه گاما به طور مستقیم در تومور می شود. سلولهای سرطانی کشته می شوند و بیشتر نمی شوند.

شیمی درمانی

اگر سرطان در حال حاضر به سایر نقاط بدن گسترش یافته یا به سایر اعضای بدن حمله کرده است، پزشکان از شیمی درمانی استفاده می کنند. مواد شیمیایی به بدن شما تزریق می شود یا آنها را می خورید. آنها سپس در سراسر بدن خود حرکت می کنند و سلول های سرطانی را هر جا که می یابند می کشند. اغلب ترکیبی از داروها استفاده می شود، زیرا بعضی داروها فقط برای مدت کوتاهی اندازه تومورهای سرطانی را کاهش می دهند.

این فرم درمان می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا ممکن است مواد شیمیایی ممکن است سلول های بنیادی سالم را از بین ببرند، در صورتی که بیش از حد قوی باشند.

اشکال دیگر

به تازگی، فرم های جدید درمان کشف شده و مورد آزمایش قرار گرفته اند. ایمونوتراپی با تولید آنتیبادی ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

ژن درمانی یک فرم بسیار جدید درمان سرطان است. ژن های جدید و سالم به تومور برای کمک به مبارزه با بیماری وارد می شوند.هر نوع درمان انتخاب شده، برخی از عوارض جانبی همیشه رخ می دهد. برای مثال جراحی ممکن است به از دست دادن یک عضو، مانند یک سینه زن که باید برداشته شود، منجر شود.

در طول رادیوتراپی یا شیمی درمانی، بسیاری از بیماران سرطانی موهای خود را از دست می دهند، پوست بدی ایجاد می کنند و خسته می شوند. سایر عوارض جانبی شامل خونریزی، عفونت، استفراغ یا اسهال است. گاهی اوقات افرادی که با سرطان درمان می شوند، نابارور می شوند – آنها دیگر نمی توانند فرزندان خود داشته باشند.

محققان و دانشمندان برای پیدا کردن درمان سرطان تلاش زیادی کرده اند. دولت های سراسر جهان در دهه های گذشته هزینه های زیادی برای یافتن راه های بهتر برای مبارزه با این بیماری صرف کرده اند.

آمار سرطان

یکی از سه نفر با سرطان در طول زندگی دست و پنجه نرم می کند.
هر ساله بیش از ۷ میلیون نفر در سراسر جهان از سرطان می میرند.
سرطان ۱۳ درصد از کل مرگ و میر در سراسر جهان را تشکیل می دهد .
سرطان ریه شایع ترین نوع سرطان (۱.۳ میلیون مرگ و میر در سال) .
استفاده از توتون و تنباکو بزرگترین عامل خطر برای سرطان است.
بیش از ۷۰ درصد مرگ و میرهای سرطانی در مناطق کم درآمد و متوسط وجود دارد.

کامران

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago