سبزیجات تازه بهتر است یا فریزری؟

سبزیجات تازه بهتر است یا فریزری؟

افراد زیادی بر این باورند که استفاده از سبزیجات فریز شده کار بسیار راحت است. سبزیجاتی که داخل فریزر می گذارید برای پخت آماده هستند و نیازی نیست که آن را آماده سازی کنید و در موقع خرد کردن آن دستان تان آسیب ببیند.
ولی زمانی که از تغذیه سالم صحبت می شود به این سادگی ها هم نیست. به همین جهت ما تصمیم گرفتیم که عمیق تر به این موضوع پی ببریم و راه بهتری برای استفاده از فایده های سبزیجات پیدا کنیم.

سبزیجاتی که سالم هستن و پخته نشدن، بهترین شکل سبزیجات است که مغذی می باشد.ولی در مورد تمام سبزیجات این طور نیست.در تحقیقات به دست آمده متوجه شده اند که اسفناج خام بیشترین درصد لوتئین را دارد که کاروتینوئیدی است باعث می شود از تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا و مشکلاتی که در چشم وجود دارد جلوگیری کند. مواد غذایی که از ویتامین های B و C زیادی برخوردارند پیشنهاد می کنیم که به صورت تازه استفاده کنید.

به دلیل این که این ویتامین ها در آب محلول هستند در زمان پخت از آن مواد غذایی خارج می شود. ولی خاصیتی که سبزیجات تازه دارند با سبزیجات خام فرق زیادی دارد. ما به شما پیشنهاد می کنیم که سبزیجات خانواده کلم که عبارتند از کلم سفید، کلم بروکلی و گل کلم را به صورت تازه مصرف کنید و آن را فریز نکنید. چون فیتوکمیکال و آنتی اکسیدان هایی که برای ضد سرطان است را می توان بیشتر در سبزیجات تازه یافت.

سبزیجات

ولی این موضوع به این معنا نیست که سبزیجات تازه در مقابل از دادن مواد مغذی خود ایمن هستند و راه بین مزرعه تا فروشگاهی که سبزیجات می گذرانند باعث این اتفاق می شوند. مثلا تازه بودن یک گوجه فرنگی و یا توت فرنگی که رسیده است از زمانی که به فروشگاه آورده می شود محاسبه نمی کنند و تاز ه بودن شان از زمانی است که در مزرعه برداشت می شود. زمانی که میوه یا سبزیجاتی را برداشت می کنند کم کم آب و گرمای خود را از دست می دهند و این موضوع بر کیفیت آن ها تاثیر گذار است. فرآورده های تازه بعد از فرآیندهای سم پاشی، نقل و انتقالات و مدت ماندش در فروشگاه باعث می شود که مقداری از مواد مغذی خود را از دست بدهند.

این را بدانید که اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که از سبزیجات فریز شده استفاده می کنید باید بگوییم که مواد مغذی در سبزیجات فریز شده هم به اندازه سبزیجات تازه است. بعد از برداشت میوه و سبزیجات آنزیم هایی در آن ها ساخته می شود که باعث از دست دادن رنگ، طعم و مواد مغذی آن ها می شود که این آنزیم ها عبارتند از: تریپسین و کیموتریپسین.

شما می توانید با غیر فعال کردن این آنزیم ها که برعهده فریز کردن است ،این واکنش را متوقف کنید. این امر موجب می شود که سبزیجات فریز شده از مواد مغذی بیشتری بر خوردارند.مواد غذایی که مواد مغذی شان در چربی محلول می شوند دارای ویتامینA ،کاروتینوئید و ویتامین E هستند که می توانید آن ها را به صورت فریز شده استفاده کنید، زیرا مواد مغذی را بیشتر در خود نگه می دارند.

در هر حال باید مواظب مراحل آماده شدن این محصولات باشید. طبق بررسی هایی که انجام شده است نشان می دهد که زمانی که یخ سبزیجات قبل از پخت باز می شود ویتامین C موجود در نخود فرنگی، نخود سبز و اسفناج خیلی سریع از دست می رود.
مورد دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که آیا سبزیجاتی که پخته اند ارزش غذایی دارند یا خیر؟ در بعضی از بررسی ها نشان می دهد که وقتی سبزیجات با رنگ روشن را می پزید مانند گوجه فرنگی و هویج،ممکن است مواد مغذی شان مخصوصا کاروتینوئیدها را از دست بدهند.

ولی در بعضی تحقیقات به این اشاره شده است که کیفیت غذایی بستگی به طرز پخت آن ها دارد. برخی افراد این فکر میکند که با پختن سبزیجات مواد مغذی آن ها از بین می رود ولی این را باید بگوییم که با پختن بعضی مواد غذایی مانند بروکلی و هویج حتی ممکن است که سطح آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال هایی مانند کاروتینوئیدها و پلی فنول ها را بالا ببرد.

ولی اگر کلم بروکلی را سرخ کنید مواد مغذی مانند پروتئین، کلروفیل و ویتامین C موجود در کلم بروکلی از بین می رود. برای اینکه بتوانید مواد مغذی بیشتری را در هنگام پخت در مواد غذایی نگه دارید باید حرارت آن را کم کنید تا با گرمای کمتری پخته شوند.

سبزیجات

میوه ها و سبزیجاتی که می توانید به صورت فریز از آن ها استفاده کنید:

۱-بروکلی
۲-گل کلم
۳-اسفناج
۴-هویج
۵-هلو
۶-انبه
۷-ذرت
۸-لوبیا سبز
۹-کلم بروکسل
۱۰-کدو حلوایی
۱۱-نخود فرنگی
۱۲-توت فرنگی

از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago