دیورتیکولوز (یا التهاب زائده های موجود در روده)؛ روش هایی برای خود درمانی

دیورتیکولوز (یا التهاب زائده های موجود در روده)؛ روش هایی برای خود درمانی

در سال های حدود ۱۹۰۰، دیورتیکولوز بیماری نادری بود که پزشکان به ندرت دربارهٔ آن مطلبی می شنیدند. در کشورهای جهان سوم نیز این بیماری کم است. اما در ایالات متحده که مردم آن به آسانی به غذاهای آماده دسترسی دارند، به وفور یافت می شود.

پل ویلیام «جراح عمومی در مرکز پزشکی فلوریدا» میگوید: دیورتیکولوز یک بیماری اکتسابی است که در اثر زیاد شدن غذاهای آماده به وجود آمده است ؛ غذاهایی که فیبر آنها کم است (فیبر ماده مهمی است زیرا باعث کاهش کشش در روده می شود و هنگام خروج مدفوع به حجیم شدن آن کمک می کند ).

از سال ۱۹۹۰ تغییرات فراوانی صورت گرفته است . مطالعات امروزی نشان می دهد که بیش از نیمی از افراد بالای ۹۰ سال دچار این بیماری اند. این بیماری با ساک ها و کیسههای کوچک و یا انگوری شکل در طول دیواره خارجی روده مشخص می شود. این کیسهها در عکس رادیولوژی دیده می شوند. ۱۰٪ این افراد دچار التهاب دیورتیکول ( دیورتیکولیت ) می شوند که بسیار دردناک است.

دیورتیکولوز

این ها مطالبی است که متخصصان ما پیشنهاد می کنند :

حجم فیبر مصرفی را افزایش دهید.

ماروین شوستر « رئیس بخش بیماریهای گوارشی در مرکز پزشکی بالتیمور» میگوید: میزان متوسط فیبر مصرفی آمریکایی ها ۱۹ گرم در روز است (فقط نیمی از آنچه که باید باشد). به نظر می رسد فیبر موجود در سبوس مؤثرتر باشد.

فیبر، آب را به درون مدفوع میکشاند و حرکات آن را آسانتر می کند. نان گندم کامل و غلات سبوس دار ، بهترین منابع حاوی سبوس هستند. سبوس خام اضافه شده به غذاها نیز یک انتخاب دیگر است. سبزیجات و میوه ها هم منابع دیگر حاوی فیبر هستند. اگر شما به دنبال مصرف فیبر هستید، به جای نوشیدن آب سیب ، خود سیب را بخورید چرا که اب سیب هیچ فیبری ندارد .

مصرف فیبر را به آرامی افزایش دهید.

این کار را به تدریج ، ظرف شش تا هشت هفته انجام دهید. دستگاه گوارش برای سازگاری با شرایط جدید، به زمان نیاز دارد. در هفته های اول ، ممکن است باد و گاز شکم به سراع شما بیاید.

اگر نمی توانید فیبر کافی در رژیم غذایی تان قرار دهید از مکمل استفاده کنید .

از قرصهای مکمل پسیلیوم استفاده کنید.

مایعات فراوان بنوشید .

در روز شش تا هشت لیوان، آب بنوشید. آب به همراه فیبر یک مکمل مفید برای مقابله با یبوست دیورتیکولیت است .

اگر در هنگام تخلیه روده ها، فشار زیادی به شما می آید به دلیل انبساط این دیورتیکول هاست.

زمانی که باید مدفوع را تخلیه کنید ، این کار را انجام دهید .

اگر تسلیم طبیعت نشوید، با مصرف فیبر و خوردن مایعات فراوان نیز شکست خواهید خورد، پس هنگام کار کردن شکم ، آن را سرکوب نکنید.

دیورتیکولوز

ورزش کنید .

ورزش ، تنها باعث کشیدگی پاها و باسن ها نمی شود بلکه در عضلات روده نیز کشیدگی ایجاد می کند و باعث حرکت و کار کرد بهتر روده ها می شود؛ بنابراین دیگر به فشار زیاد ، نیازی نیست .

از شیاف استفاده نکنید .

اگرچه به عنوان درمان فوری در یبوست از شیاف استفاده می شود، ولی اینها بهترین انتخاب برای تحریک حرکات روده نیستند. ممکن است رودههای شما به آن معتاد شود و این فرآیند به یک چرخهٔ ناقص تبدیل می شود؛ یعنی هر بار به شیافهای بیشتری نیاز پیدا خواهید کرد.

از غذاهای طبیعی استفاده کنید.

آلو خشک ، آب آلو خشک و چای گیاهی مسهل های طبیعی بسیار مؤثری هستند . چای های مخصوص در اکثر مغازه های غذای بهداشتی یافت می شود.

سیگار نکشید.

همانطور که بسیاری از اعمال ، مضر هستند، سیگار کشیدن نیز دیورتیکولوز را بدتر می کند.

غذاهای آماده مصرف نکنید.

این یک توصیه خوب بهداشتی است که برای درمان دیورتیکولیت نیز کاربرد دارد. اگر بیش از حد از غذاهای آماده کم فیبر مصرف کنید، جای کافی برای خوردن غذاهای پرفیبر نخواهید داشت.

دانه ها را به خوبی بجوید.

غذاهایی نظیر میوه های مغزدار ( پسته و گردو ) و ذرت بوداده را که حاوی دانه و یا تکه های سخت هستند و میتوانند در دیورتیکول قرار بگیرند، خوب بجوید. اگر دچار عفونت حاد دیورتیکول شدید، باید از خوردن غذاهای دانه دار خودداری کنید.

از مصرف کافئین اجتناب کنید.

قهوه ، شکلات ، چای و کولا باعث حساسیت و آزردگی می شوند.

به دنبال یک الگو باشید.

غذاهای خاصی ممکن است عادات شکمی شما را مختل کند و یا باعث شل شدن مدفوع شود، این غذاها را بشناسید و از خوردن آنها اجتناب کنید.

چگونه فیبر بیشتری در رژیم خود قرار دهید؟

حتماً میدانید که مصرف فیبر در حدود ۳۰- ۳۵ گرم به صورت روزانه ، مهمترین کاری است که می توانید برای درمان و جلوگیری از دیورتیکولیست انجام دهید. شاید ندانید که چقدر فیبر در غذاهای پرفیبر وجود دارد و با چگونه شک می توانیم بدون اینکه جلوی کاسه سبوس خام بنشینیم، فیبر مصرفی را بالا ببریم.

دیورتیکولوز

از خوش خیمی به طرف بدخیمی

تب و درد شدید در قسمت های پائینی و چپ ناحیه شکم نشانهٔ عفونت دیورتیکولیت است، بنابراین نباید از این تغییرات سرسری گذشت .

دکتر البرت لارو میگوید: ممکن است دچار پارگی روده یا خونریزی شوید. اگرچه اغلب اونات این اتفاق نمیافتد اما انسان می تواند از عفونت دیورتیکول بمیرد. بنابراین به محض ظاهر شدن علایم هشداردهنده ، سریعاً به پزشک مراجعه و آرامش خود را حفظ کنید. اگر فقط یک عفونت باشد، اغلب با استراحت ، تغذیه و آنتیبیوتیک درمان می شود.

در اینجا نکاتی درباره رژیم پرفیبرامده است:

* عادت کنید که نان گندم کامل به جای نان سفید بخورید.

* ولع خورد را با دسرهای میوهای اغناء کنید : توت ، موز و هلو.

* غذاهای گیاهی بیشتری بخورید.

* هنگام پختن میوه های سیب ، گلابی و هلو یوست آنها را نکنید.

* میوه های خشک نظیر کشمش و زردآلو به غذاهای خود اضافه کنید .

از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago