Categories: خوابدرمان

دلایلی که باعث بیدار شدن شما در نیمه شب می شود

به چه دلایلی نیمه شب از خواب بیدار می شوید و راه درمان آن چیست؟

از نظر عمومی، بی خوابی به عنوان ناتوانی در به خواب رفتن شناخته شده است ولی اگر یک زمان مشخص را برای خواب منظم دنبال می کنید، احساس خواب آلودگی دارید، در یک زمان مشخص از شب می خوابید ولی اواسط شب از خواب بیدار می شوید و برای این که مجدداً به خواب بروید مشکل دارید با موضوعی به نام “بی خوابی میانی” مواجه هستید.

برخی مواقع این بیدار شدن های در طول شب عادی است و به موضوع خاصی اشاره ندارند.

اگر در اواسط شب از خواب بیدار می شوید ولی این مورد برای شما ناراحت کننده و آزار دهنده نیست، می توانید در این مدت کوتاه بیداری مدیتیشن، خواندن کتاب یا گوش کردن موسیقی آرامش بخش را مورد توجه قرار دهید. اجبار کردن خود در به خواب رفتن مجدد بدترین عملی است که در این شرایط می توانید انجام دهید.

اگر به مطالعه علاقه دارید می توانید از نور شمع یا نور کم برای انجام این کار استفاده نمایید. صورت خود را در معرض نور موبایل یا صفحه نمایش کامپیوتر قرار ندهید چون در ریتم شبانه روزی شما اختلال وارد می کند.

ولی اگر به صورت مستمر در اواسط شب از خواب بیدار می شوید و فردا صبح با احساس خستگی رو به رو می شوید، علت هایی می توانند پشت سر این موضوع قرار داشته باشند.

از دلایل بی خوابی در میانه های شب

بیدار شدن از خواب ساعاتی قبل از این که زنگ هشدار ساعت شما به صدا درآید در واقع وضعیتی آزاردهنده است. برای بیشتر ما چند دقیقه خواب بیشتر هم می تواند تا اندازه زیادی رضایت بخش باشد. بی خوابی نیمه های شب می تواند به خاطر بعضی از علت ها اتفاق بیفتد که با چند نمونه از آن ها در ادامه بیشتر آشنا خواهید شد.

پایین آمدن قند خون

انتخاب غذا می تواند با هر مورد از وضعیت سلامت ما ارتباط داشته باشد و توانایی ‌ما در تجربه خواب خوب شبانه هم با همین موضوع در ارتباط است.

بعضی از رژیم های غذایی مثل رژیم غذایی غربی شامل کربوهیدرات‌ ها و قندهای تصفیه شده زیادی هستند. حتی استفاده خیلی کم از این غذاها در طول روز می تواند میزان قند خون را دچار مشکل کند که باعث بیداری شما در اواسط شب می شود.

هورمون استرس کورتیزول هم نقش مهمی در مدیریت قند خون دارد. در بدن شما، یک دگرگونی بیش از اندازه سریع در قند خون می تواند همانند یک حمله ترس یا انفجار خشم یا سرخوردگی احساس شود.

هر وقت که قند خون شما خیلی سریع پایین می آید، مثل بعد از خوردن یک دسر شیرین و بزرگ، بدن وارد یک واکنش استرسی می شود و وقتی که این موضوع در اواسط شب اتفاق می افتد، واکنش استرسی باعث بر هم ریختن خواب شما می شود.

راهکار این مشکل، یک رژیم غذایی سالم و سرشار از غذاهای کامل است ولی به عنوان یک راهکار سریع تر می توانید یک مشت بادام یا یک قاشق کره بادام یا روغن نارگیل را قبل از این که به خواب بروید امتحان کنید.

یک واکنش استرس خارج از کنترل

برای خیلی از افراد، بیرون آمدن از اتفاقاتی که در طول روز آن ها را تجربه کرده اند، سخت است. فکرها، کارهای انجام نشده، استرس و برنامه ریزی ها برای روز آینده ما را رها نمی کنند.

ولی شما می بایست نگرانی های خود را کنار بگذارید. قبل از خواب، تمام چیزها شامل نگرانی ها، لیست کارهایی که باید انجام شوند، برنامه ها و همین طور سوال ها را بنویسید. در این صورت دیگر لازم نیست تا آن ها را به دفعات در ذهن خود مرور نمایید.

تقریباً بیست دقیقه قبل از خواب بدن خود را از هر چیزی، به خصوص دستگاه های الکترونیکی، فاصله دهید. از روش تنفس عمیق استفاده نمایید، مدیتیشن انجام دهید، سعی کنید به یک آهنگ آرامش بخش گوش کنید، یا هر کار دیگری که شما را قبل از خواب از اتفاقاتی که در روز پیش آمده است جدا می کند، انجام دهید.

توانایی گفتن “نه” به کارهایی که وقت شما را در طول روز هدر می دهند اهمیت دارد و یک وقت مشخصی را برای خواندن کتاب، پیاده ‌روی یا هر کا دیگری که از انجام آن حس خوبی به شما دست می دهد، اختصاص دهید.

خستگی بیش از اندازه

بدن انسان ها به صورت طبیعی ساعاتی بعد از این که خورشید غروب می کند برای رفتن به خواب تمایل دارد. تقریباً تمامی ما از یک زمان ایده آل برخوردار می باشیم و اگر چندین شب به بدن خود توجه نمایید متوجه آن خواهید شد.

اگر بعد از زمان ایده آل هنوز هم بیدار باشید تجدید انرژی را تجربه خواهید نمود که برای انجام کارها مناسب به نظر می آید ولی در واقع احساسی عجیب و غریب را درون شما ایجاد می کند و آمادگی شما برای به خواب رفتن از بین می رود.

الکل

تعدادی از افراد برای به خواب رفتن آسان تر استفاده از نوشیدنی های الکلی را در برنامخه خود قرار می دهند ولی باید گفت که الکل در ریتم خواب این دسته افراد اختلال ایجاد می کند. شاید در ابتدا به اصطلاح به خوابی عمیق فرو بروید ولی خوردن نوشیدنی های الکلی بیشتر به بیدار شدن های شبانه منجر می شود.

داروها

داروهای ضد افسردگی، به خصوص بنزودیازپین‌ ها، از جمله داروهای نامناسب و برهم ریزنده خواب انسان می باشند. حتی بعضی از داروهایی که برای بهبود خواب تولید شده اند، مثل امبین، هم می توانند بر روی وضعیت خواب انسان اثر منفی داشته باشند. برای ایجاد تغییر در میزان و زمان مصرف داروها به یاد داشته باشید که همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

طبق گزارش بنیاد ملی خواب آمریکا، دیگر داروهایی که در وضعیت خواب انسان می توانند اختلال ایجاد نمایند به موارد زیر می توان اشاره نمود:

– کورتیکواستروئیدها

– هورمون های تیروئید»

– مسدودکننده‌های بتا

– قرص های سردرد حاوی کافئین

از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago