Categories: خبرسمعک

در فروشگاه های تجهیزات پزشکی تجویز سمعک ممنوع است

سمک های چینی در ایران چه ماجرایی دارند؟

دکتر علی رضی پور جویباری، عضو هیئت مدیره انجمن علمی شنوایی ‌شناسی ایران بیان کرد: شرکت‌ های واردکننده و مغازه ‌های فروش لوازم پزشکی حق این را ندارند که سمعک ارائه دهند و با بیمار ارتباط مستقیم داشته باشند و فقط مرجع قانونی تجویز و عرضه سمعک به بیمار اودیولوژیست می باشد.

به گزارش ازمن بپرس، عضو هیئت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران در خصوص ممنوعیت تجویز و یا عرضه سمعک به بیمار در فروشگاه های تجهیزات پزشکی گفته است: طبق ماده واحده قانون تشخیص وظایف حرفه پزشکی مصوب مجلس شورای اسلامی، سازمان نظام پزشکی مسئول است تا به تدوین آیین‌ نامه چگونگی فعالیت حرف پزشکی بپردازد تا بعد از به تصویب رسیدن وزیر بهداشت، ابلاغ و اجرایی گردد، به همین ترتیب، آیین ‌نامه تأسیس دفاتر ارزیابی شنوایی تدوین و تصویب شده است و هم اکنون لازم الاجرا می باشد.

دکتر رضی پور جویباری در ادامه افزود: در ماده۵ این آیین ‌نامه، خدمات قابل عرضه در دفاتر ارزیابی شنوایی حساب شده است، و تبصره ذیل همین ماده بر این تأکید است که این خدمات انحصاراً باید به وسیله دانش ‌آموخته رشته شنوایی ‌شناسی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: از جمله این خدمات، تجویز و عرضه سمعک به بیمار می باشد. ماده۲ قانون نظام صنفی در مقام توصیف واحد صنفی برآمده و تبصره این ماده حرفه ‌هایی که بر اساس قانون از مرجع دیگری پروانه فعالیت دریافت می ‌کنند مشمول قانون نظام صنفی ندانسته است. از آن جایی که پروانه فعالیت دفترهای ارزیابی شنوایی با اتکا به آیین ‌نامه تأسیس دفترهای ارزیابی شنوایی به وسیله معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی فرستاده می ‌شود، بنابراین رشته شنوایی‌ شناسی و خدمات دفترهای ارزیابی شنوایی به‌ اتکا تبصره ماده۲ قانون نظام صنفی مشمول این قانون نمی گردد، از سوی دیگر مغازه فروش امکانات پزشکی و شرکت‌ های واردکننده سمعک مشمول قانون نظام صنفی می باشند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران ادامه داد: ماده۵ آیین ‌نامه، خدمات قابل عرضه در دفترهای ارزیابی شنوایی را حساب کرده و تبصره ذیل ماده بر این تأکید است که این خدمات انحصاراً می بایست از طریق اودیولوژیست برای فرد بیمار صورت گیرد. تجویز و عرضه سمعک یکی از این خدمات به حساب می آید، به همین دلیل این خدمت مشمول قانون نظام صنفی نمی باشد، به همین دلیل اصناف، شرکت‌ های واردکننده و مغازه ‌های فروش امکانات پزشکی از نظر قانونی و نظارتی حق تجویز سمعک و ارتباط مستقیم با بیمار را ندارند و فقط مرجع قانونی تجویز و ارائه سمعک به بیمار اودیولوژیست می باشد و در صورت تقاضای بیمار حاکی بر ارائه رسید و یا فاکتور در قبال گرفتن سمعک و خدمات آن اودیولوژیست مسئول صدور رسید و یا فاکتور می باشد و صدور فاکتور از طرف شرکت واردکننده سمعک و یا مغازه امکانات پزشکی برای بیمار بدون وجاهت قانونی می باشد.

وی تأکید کرد: مسلما اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت برای جلوگیری از قاچاق کالای پزشکی مانند سمعک کارهای خیلی خوبی نظیر دریافت کد IRC و بر چسب اصالت کالا را برای سمعک از سال جاری اجباری کرده است و انجمن علمی شنوایی ‌شناسی ایران علاوه بر حمایت از این اقدام قانونی آن را در امتداد منویات رهبر معظم انقلاب و منافع کشور اودیولوژی، افراد بیمار و شرکت‌ های واردکننده که می خواهند سالم کار کنند، ارزیابی می ‌کند و در این جهت آماده هر نوع همکاری با وزارت بهداشت می باشد.

دکتر رضی پور جویباری، در مورد قیمت ‌گذاری سمعک، گفته است: اداره کل تجهیزات پزشکی این کار را با همکاری شرکت واردکننده سمعک صورت می گیرد و نظر مرجع های تخصصی مانند انجمن‌ های علمی و صنفی را دریافت نمی ‌کند ولی سمعک وارداتی خود به خود برای بیمار قابل استفاده نمی باشد، در این میان اودیولوژیست با یک سری کارهای آن را برای بیمار قابل استفاده می ‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران در ادامه بیان کرد: در مورد قیمت نهایی مصرف‌ کننده می بایست قیمت وارداتی سمعک ‌همراه با خدمات تخصصی انجام شده توسط اودیولوژیست یک جا حساب و فاکتور از طریق اودیولوژیست فرستاده شود، این رویکرد که دفترهای ارزیابی شنوایی بنگاه اقتصادی نمی باشد و حق صدور فاکتور یا رسید عرضه سمعک به بیمار را ندارد برداشت درستی نمی باشد، و باید اصلاح گردد.

وی اظهار کرد: متأسفانه کتاب تعرفه خدمات پزشکی در مقابل بیش از هشتاد خدمت تعرفه ‌ای سمعک تقریبا چهار یا پنج مورد آن را تعرفه ‌گذاری کرده، با وجود این که انجمن علمی شنوایی ‌شناسی ایران با همکاری مراکز دانشگاهی تعرفه‌ ها را قیمت ‌گذاری کرده است و در اختیار وزارت بهداشت گذاشته است تا بعد از تصویب بتوانیم در سال ۹۷ آن را عملی کنیم. در صورت تصویب نشدن از آن جایی که خدمات مذکور در تجویز سمعک ضرورت دارد و در دفترهای ارزیابی شنوایی در حال اجرا می باشد انجمن علمی تعرفه‌ های خدمات سمعک را به همه ی شعب استانی برای عملی کردن ابلاغ می کند.

دکتر رضی پور جویباری در مورد وجود سمعک چینی در بازار امکانات پزشکی کشورمان، گفته است: تا به این طمان مارک یا برند سمعک چینی وارد بازار ایران نشده است، ولی احتمال دارد کشور چین خط تولید سمعک کشور صاحب مارک و برند را در کشور خود راه ‌انداخته است و با عنوان و برند کشور صاحب سمعک، ساخته و وارد بازار نماید.

از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago