خواص رنگ ها در میوه ها و سبزیجات

خواص رنگ ها در میوه ها و سبزیجات

 

رنگ های قرمز، آبی و بنفش:

 

به گزارش از من بپرس آنتوسیانین در اغلب میوه ها و سبزی هایی با این طیف های رنگی وجود دارد، این ترکیبات در جلوگیری از آسیب سلولی که باعث بروز بیماری های قلبی، سکته مغزی، سرطان و مشکلات حافظه می شوند بسیار موثر است.

 

لیکوپن ماده مفیدی است که در میوه های قرمز رنگ یافت می شود. این ماده موثر خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

 

میوه ها و سبزیجات قرمز، آبی و بنفش ترکیبات موثر دیگری نیز دارند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری را نیز کاهش می دهد.این ترکیبات شامل ویتامین ها و مواد معدنی ضروری و مفید مانند پتاسیم،فولات،ویتامین آ و ویتامین ث می باشند.

 

رنگ سفید:

ترکیبات پلی فنلی موجود در میوه ها و سبزیجات سفید رنگ با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهند.

 

برخی از سبزیجات سفید رنگ مانند سیر، حاوی آلیسین هستند که این ماده موثر خطر ابتلا به فشار خون بالا، کلسترول بالا، سرطان و بیماری های قلبی و سکته های مغزی را کاهش می دهد.

 

همچنین میوه ها و سبزیجات سفید رنگ سرشار از پتاسیم، ویتامین ث، فولات، نیاسین و ریبوفلاوین نیز هستند.

 

رنگ های نارنجی و زرد:

کاروتنوئیدها از ترکیبات موجود در میوه ها و سبزیجات نارنجی و زرد هستند که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، مشکلات بینایی و سرطان کمک شایانی میکنند. همچنین افزایش کارکرد مغز و کاهش خطر ابتلا به بیماری های عصبی مثل پارکینسون و آلزایمر از دیگر فواید مصرف سبزیجات و میوه های زرد و نارنجی به شمار می آیند.

 

رنگ سبز:

کلروفیل موجود در میوه ها و سبزیجات سبز رنگ حاوی ایندول است و منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان، می شود. همچنین لوتئین موجود در این میوه ها و سبزیجات نیز از بروز مشکلات بینایی جلوگیری می کند. ویتامین آ، ویتامین کا، ویتامین ث و فولات از دیگر مواد مفید و مغذی موجود در میوه ها و سبزیجات سبز رنگ به شمار می روند.

 

برای حفظ سلامتی خود فقط به مصرف بعضی ا ز میوه ها یا سبزیجات اکتفا نکرده بلکه رنگین کمانی از انواع میوه ها و سبزیجات را در سبد غذایی خود بگنجانید!

از من بپرس

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago