رازیانه برای عطر و طعم شیرین بیان و مزایای سلامتی آن بسیار ارزشمند است. از زمان های قدیم در درمان های طبیعی استفاده شده است.

در اصل در مدیترانه کشت شده، رازیانه هنوز در بسیاری از غذاهای یونانی و ایتالیایی استفاده می شود، اما در حال حاضر در سراسر جهان نیز استفاده می شود.

رازیانه دارای لامپ های رنگی و ساقه های سبز طولانی است. این را می توان تقریبا در هر نقطه رشد کرد. تمام قسمت های گیاه رازیانه، از جمله گل سرخ، ساقه، برگ و دانه، خوراکی هستند. آنها عطر و طعم دیگر غذاها را اضافه می کنند.

 

مطالب این مقاله:

شکست خوراکی رازیانه
مزایای سلامتی احتمال رنجه کردن
نحوه استفاده از رازیانه در رژیم غذایی
خطرات بهداشتی بالقوه رازیانه

شکست تغذیه ای رازیانه

رازیانه فیبر و مواد مغذی را فراهم می کند.

طبق اطلاعات وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) پایگاه داده های ملی تغذیه ای، یک لامپ رازیانه خام با وزن ۲۳۴ گرم شامل:

۷۳ کالری
۰.۴۷ گرم چربی
۲.۹ گرم پروتئین
۱۷ گرم کربوهیدرات
۷.۳ گرم فیبر رژیمی
هیچ کلسترول وجود ندارد

یک فنجان رازیانه نیز فراهم می کند:

۳۶۰ میکروگرم (میلی گرم) پتاسیم
۴۵ میلی گرم سدیم
۸۳۸ واحد بین المللی ویتامین A
۴۳ میلی گرم کلسیم
۱۰.۴ میلی گرم ویتامین C
۰.۶۴ میلی گرم آهن
۰.۰۴۱ میلی گرم ویتامین B-6
۱۵ میلیگرم منیزیم

رازیانه همچنین حاوی فسفر، روی، مس، منگنز، سلنیوم، نیاسین، اسید پانتوتنیک، فولات، کولین، بتا کاروتن، لووتیان و زاکسنتین، ویتامین E و ویتامین K می باشد.

علاوه بر تمام این مواد مغذی، سطوح بالای نیترات های غذایی را فراهم می کند و منبع طبیعی استروژن است.

مزایای سلامتی احتمالی رازیانه

مواد مغذی در رازیانه با تعدادی از مزایای بهداشت مرتبط هستند.

سلامت استخوان

آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و محتوای ویتامین K موجود در رازیانه به ساخت و حفظ ساختار و قدرت استخوان کمک می کند.

فسفات و کلسیم هر دو در ساختار استخوان اهمیت دارند
آهن و روی برای تولید و بلوغ کلاژن بسیار مهم هستند
تشکیل ماتریکس استخوان نیاز به منگنز معدنی دارد
مصرف کم ویتامین K با خطر بیشتری برای شکستگی استخوان همراه است.

ویتامین K برای سلامتی مهم است، زیرا آن را از پروتئین های ماتریکس استخوان، جذب کلسیم را بهبود می بخشد، و ممکن است دفع کلسیم را با ادرار کاهش دهد.

فشار خون

نگهداری یک مقدار کم سدیم برای کاهش فشار خون ضروری است، اما افزایش مصرف پتاسیم ممکن است به دلیل نقش آن در تحرک، انقباض و انقباض عروق خونی باشد.

مواد معدنی در رازیانه می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

با توجه به بررسی ملی بهداشت و تغذیه (NHANES)، کمتر از ۲ درصد از بزرگسالان آمریکایی روزانه ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم توصیه شده مصرف می کنند .

علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که پتاسیم، کلسیم و منیزیم به طور طبیعی فشار خون را کاهش می دهد. همه اینها در رازیانه حضور دارند.

نیترات رژیم غذایی موجود در رازیانه و سایر غذاها دارای خاصیت ضد باکتری و محافظتی است. به همین دلیل، آنها به کاهش فشار خون کمک می کنند و از قلب محافظت می کنند.

یک مطالعه سوئدی نشان داد که پس از مصرف مکمل های نیتراتی که حاوی مقادیر نیترات معادل ۱۵۰-۲۵۰ گرم سبزیجات غنی از نیترات بود، فشار خون پایین تر از پس از مصرف دارونما بود.

سلامت قلب

فیبر، پتاسیم، فولات، ویتامین C، ویتامین B-6 و محتوای فیتونیتی فینال، همراه با کمبود کلسترول، همه از سلامت قلب حمایت می کنند.

رازیانه حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است. همان طور که فیبر باعث کاهش کل مقدار کلسترول خون می شود، خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

پتاسیم به نظر می رسد برای ارتقاء سلامت قلب است. در یک مطالعه، کسانی که ۴۰۶۹ میلیگرم پتاسیم در روز مصرف کردند ۴۹ درصد کمتر از بیماری های قلبی ایسکمی بودند که در مقایسه با افرادی که حدود ۱۷۷۳ میلی گرم در روز مصرف می کردند، کمتر از ۵۰ درصد بود.

ویتامین B-6 و فولات جلوگیری از تشکیل یک ترکیب به نام هموسیستئین. هنگامی که مقدار زیاد هوموسیستئین در بدن تجمع پیدا می کند، می تواند به عروق خونی آسیب برساند و منجر به مشکلات قلبی شود.

سرطان

سلنیوم یک ماده معدنی است که در رازیانه رخ می دهد، اما نه در بیشتر میوه ها و سبزیجات. این کمک به عملکرد آنزیم کبد و کمک به سم زدایی برخی از ترکیبات سرطانی در بدن است. سلنیوم همچنین می تواند باعث جلوگیری از التهاب و کاهش سرعت رشد تومور شود.

دانه های رنجه طعم و مواد مغذی را فراهم می کند.

مصرف فیبر از میوه ها و سبزیجات مانند رازیانه با خطر کمتر سرطان کولورکتال همراه است.

ویتامین C، ویتامین A و بتا کاروتن به عنوان آنتی اکسیدان های قدرتمند کمک می کند که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های رادیکال های آزاد کمک کند.

رازیانه حاوی فولات است که در ساخت و تعمیر DNA نقش دارد. این ممکن است به جلوگیری از تشکیل سلول های سرطانی به دلیل جهش در DNA کمک کند.

ایمنی

سلنیوم موجود در رازیانه به نظر می رسد تولید سلول های T-killer را تحریک کند. این نشان می دهد که می تواند پاسخ ایمنی به عفونت را بهبود بخشد.

التهاب

کولین یک ماده مغذی بسیار مهم و متنوع در رازیانه است که به خواب، حرکت عضلانی، یادگیری و حافظه کمک می کند.

کولین همچنین برای حفظ ساختار غشاهای سلولی، کمک به انتقال امواج عصبی، کمک به جذب چربی و کاهش التهاب مزمن کمک می کند.

متابولیسم

رازیانه منبع ویتامین B-6 است که نقش مهمی در متابولیسم انرژی دارد، با قطع کربوهیدرات ها و پروتئین ها به گلوکز و اسیدهای آمینه. این ترکیبات کوچکتر به راحتی برای انرژی درون بدن استفاده می شود.

هضم و سیستم گوارش منظم

به دلیل محتوای فیبری آن، رازیانه به جلوگیری از یبوست کمک می کند و به طور منظم برای یک دستگاه گوارش سالم کمک می کند.

مدیریت وزن و سیری

الیاف رژیمی یک عامل مهم در مدیریت وزن و از دست دادن با کار به عنوان یک عامل “پرکننده” در دستگاه گوارش است. این ترکیبات ساییدگی را افزایش می دهند و اشتها را کاهش می دهند، و باعث می شود یک فرد بیشتر طول بکشد و بنابراین کالری کلی مصرف را کاهش دهد.

افزایش جذب آهن

کمبود آهن یکی از کمبودهای مواد مغذی در کشورهای توسعه یافته و عامل اصلی کم خونی است. خوردن غذاهای مانند رازیانه که دارای ویتامین C بالا هستند و غذاهای غنی از آهن، توانایی بدن در جذب آهن را افزایش می دهد.

استروژن

استروژن به طور طبیعی در رازیانه رخ می دهد. این امر در تنظیم چرخه تولید مثل زنان بسیار مهم است و همچنین می تواند بر باروری تاثیر بگذارد.

تحقیقات موس انجام شده توسط مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس جنوب غربی نشان می دهد که استروژن همچنین نقش مهمی در کنترل عوامل موثر بر وزن بدن، مانند اشتها و هزینه های انرژی دارد.

سندرم پیش از قاعدگی

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که عصاره زعفران می تواند اثرات سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را کاهش دهد.

پوست

رنجه خام منبع عالی ویتامین C است. ویتامین C برای کلاژن، سیستم پشتیبانی پوست ضروری است. آن را در بدن ما به عنوان یک آنتی اکسیدان برای جلوگیری از آسیب های ناشی از خورشید، آلودگی و دود کار می کند.

ویتامین C نیز توانایی کلاژن برای صاف کردن چین و چروک پوست را بهبود می بخشد و کلیه بافت پوست را بهبود می بخشد.

نحوه استفاده از رازیانه در رژیم غذایی

رازیانه دارای بافت تند و طعم ملایم است، و آن را علاوه بر دلخواه برای هر ظرف، هر چند خورده خام و یا پخته شده است. تمام قسمت های گیاه رازیانه می تواند خورده شود و دانه ها در بسیاری از دستور العمل ها به عنوان یک غذا استفاده می شود.

رازیانه خام طعم تازه را به سالاد می دهد.

هنگام خرید رازیانه، براکه قوی و سفید یا سبز مایل به سبز هستند را دنبال کنید و از آثار کثیف و نازک جلوگیری کنید. ساقه ها باید سبز باشند و برگ باید مستقیما با هم باشد. یک گیاه با جوانه های گلدار بیش از حد است.

حدود ۴ روز در انگور یخچال نگهداری می شود. بهتر است قبل از خوردن رازیانه بخورید چون طعم آن از بین می رود.

دانه های رنجه خشک می توانند در حدود ۶ ماه در یک مخزن هوادهی، در یک منطقه سرد و خشک مانند کابینت ادویه، نگهداری شوند.

برای آماده شدن رازیانه، ساقه ها را از پایه برداشته و پایه ای را بپوشانید و سپس لامپ را به صورت عمودی برش دهید. برگ، ساقه و لامپ رازیانه را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد:

استفاده از ساقه ها به عنوان یک پایه سوپ یا سهام
برگ و ساقه را با پیاز برای یک طرف سریع و آسان سوج کنید
رنگرزی را با انواع سبزیجات تازه مورد علاقه خود را برای یک سالاد نازک و تند، مخلوط کنید
لامپ های فنجانی سوخاری را به عنوان یک غذا سرو کنید

خطرات بهداشتی بالقوه رازیانه

برخی از ادویه جات ترشی جات، از جمله گشنیز، رازیانه و سیلیس، ممکن است واکنش های شدید آلرژیک در برخی از افراد ایجاد کند. کسانی که به این ادویه ها آلرژی دارند باید از مصرف آنها جلوگیری کنند.

بتا بلوکرها، نوعی از داروهایی که معمولا برای بیماری قلبی تجویز می شوند، می توانند سطح پتاسیم را در خون افزایش دهند. هنگام مصرف بتا-مسدود کننده ها باید مواد غذایی پتاسیم بالا مانند رازیانه مصرف شود.

سطح بالایی از پتاسیم در بدن می تواند خطر جدی برای افرادی با آسیب کلیه یا کلیه هایی که به طور کامل عملکردی ندارند، باشد. کلیه های آسیب دیده ممکن است قادر به فیلتر کردن بیش از حد پتاسیم از خون نباشند، و این می تواند مرگبار باشد.

مهم است که به یاد داشته باشید که غذای منحصر به فرد نمی تواند از بیماری جلوگیری کند و سلامت کلی را بهبود بخشد، اما یک رژیم غذایی سالم می تواند باشد. انواع غذاهای تازه کلیدی برای سلامتی است.

 

کامران

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago