توصیه های بهداشتی که باید برای خانه تکانی آخر سال به آن توجه کنید

زمان خانه تکانی مراقب آسیب های آن باشید

خانه تکانی به عنوان یکی از رسوم های ایرانی ها برای  روزهای انتهایی سال به شمار می رود که کاهی اوقات با استفاده نادرست از شوینده ها و پاک کننده، باعث می شود که سلامت هموطنان را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش از من بپرس، ترکیب مواد شوینده یا پاک کننده ها با مواد سفیدکننده در محیط کوچکی از جمله حمام یا توالت بسیار خطرناک می باشد، چرا که از فعل و انفعالات شیمیایی ترکیب این مواد گازکلر به وجود می آید که با رطوبت مخاط دهان اسید کلریدریک تشکیل می دهد که بسیار قوی و سوزاننده می باشد و استنشاق آن در محیط های کوچک نشانه های شدید تنفسی به وجود می آورد.

بدترین شکلی که می توان از مواد پاک کننده و شوینده استفاده کرد این است که آن ها را با آب گرم ترکیب کنند و یا این که از آن ها در فضاهای بسته ای که بخار آب وجود دارد، به کار ببرند. توصیه می شود از مواد شوینده و پاک کننده هایی استفاده شود که آسیب کمتری وارد می کند، به عنوان مثال استفاده از پودرهای شوینده که آنزیم هم دارند، نسبت به مواد سفیدکننده ای که زمان استفاده بخار ایجاد می کند بهتر می باشد.

زمان خانه تکانی ضرورت دارد که از پاک کننده استاندارد به کار ببرید. از به کار بردن مواد شوینده و پاک کننده ها در محیط های بسته اجتناب کنید. بخاری که ازترکیب جوهرنمک و وایتکس متضاعد می شود بسیار برای چشم، پوست و ریه خطرناک می باشد و خانم ها باید از ترکیب این دو ماده جداً خودداری کنند. زمان شست و شوی حمام و دستشویی از ماسک های محافظ به کار ببرید، پنجره ها را باز و تهویه را روشن کنید تا جریان هوا در رفت و آمد باشد.

عبور مواد شوینده از ماسک ها

به این نکته توجه کنید که تعداد زیادی از مواد ضد عفونی کننده به راحتی از ماسک های کاغذی عبور می کنند و قادرند باعث آسیب رسیدن به ریه شوند. به همین دلیل تهویه مناسب فضا، روشن کردن هواکش و بازکردن پنجره ها، به کار نبردن محلول های غلیظ و بستن دستمال ضخیم مرطوب بر روی دهان و بینی ممکن است تا میزان زیادی از بروز آلرژی ها و جلوگیری از این مشکلات کمک کند. پوشیدن دستکش و ماسک در زمان استفاده از فرآورده های سوزاننده ضرورت دارد.

بر اساس این گزارش، به کار بردن مواد شوینده شیمیایی احتمال دارد منجر به تشدید بیماری های قلب، عروقی و ریوی شود. مواد شوینده شیمیایی بر روی زنان باردار، اشخاص مسن و کودکان آسیب بیشتری می رسانند. به این نکات به طور خاصی توجه کنید: اطمینان حاصل کنید که استفاده، نگهداری و دفع مواد شیمیایی، بر حسب دستورالعمل سازنده می باشد. مواد خطرناک باید در جایی دور از دسترس کودکان نگه داری شوند. درب فرآورده های شیمیایی و پاک کننده ها را محکم ببندید. در صورت جا به جا کردن مواد، باقی مانده ماده را در ظرف اصلی برگردانید. محصولات دارای مواد شیمیایی پرخطر را در ظروف مخصوصی نگه داری کنید. به هیچ عنوان برچسب روی ظروف مواد شیمیایی را برندارید، چنانچه برچسب روی ظروف دچار پوسیدگی شده است دوباره روی آن برچسب بزنید.

اقدام ضروری در مسمومیت های ریوی

نخستین و بهترین کار برای مسمومیت های ریوی، بیرون آوردن سریع فرد از فضای سربسته و استفاده از هوای آزاد و قرار گرفتن در معرض جریان هوا می باشد، زیرا استنشاق هوای تازه، تنفس را راحت تر می کند و منجر به ایجاد آرامش می شود. استفاده از بخور، مخصوصا بخور سرد بسیار کارآمد می باشد. اجتناب از حرف زدن، موثر می باشد. مراجعه هرچه سریع تر به پزشک و یا تماس با اورژانس یکی از کارهای ضروری است که باید انجام شود.

آسیب ناشی از مواد شوینده بر چشم

انواع مواد شیمیایی می توانند باعث آسیب رسیدن به چشم شوند، مواد شوینده و رنگبر یکی از خطرناک ترین مواد برای چشم به حساب می آید و در صورت تماس با چشم به سرعت به قرنیه آسیب وارد می کند و آن را زخم خواهد کرد و حتی در موارد شدیدتر ممکن است که باعث سوراخ شدن کره چشم شوند.

مواد شوینده علاوه بر این می توانند باعث بروز زخم های شدید در پلک شده و چسبندگی های کره چشم و پلک را به دنبال داشته باشند. آسیب ناشی از این مواد احتمال دارد به قدری جدی باشد که بینایی به طور کامل از بین برود. استفاده ازعینک حفاظتی برای پایین آوردن آسیب چشم ها ضروری می باشد.

خطر مسمومیت کودکان با مواد شوینده

کودکان به خاطر کنجکاوی احتمال دارد در تماس با این مواد قرار بگیرند، بی دقتی و سهل انگاری در به کار بردن، نگه داری یا جابه جا کردن مواد پاک کننده و سفیدکننده کودکان را در معرض خطر قرارمی دهد. استفاده ناگهانی از این مواد باعث التهاب و سوختگی دستگاه گوارش خواهد شد و عمل بلع را با مشکل رو به رو می کند.

فرآورده های شیمیایی و شوینده را همیشه در ظرف اصلی خودش نگهداری کنید. هیچ موقع این مواد را در ظروف مواد خوراکی (نظیر بطری نوشابه ) نگه داری نکنید. این کار باعث خورده شدن اشتباهی این مواد به وسیله کودکان می شود. پدر و مادران در صورت مسمومیت خوراکی فرزندان، آن ها را وادار به استفراغ نکنند، چرا که این کار منجر به آسیب دیدگی و سوختگی بیشتر دستگاه گوارش می شود. سریعا دهان کودک را شست و شو داده،البته حواس تان باشد که کودک آب نخورد زیرا زمانی که ماده شوینده با آب ترکیب می شود، جذب آن سریع تر می شود و شرایط را بدتر می کند. بهتر است تا رساندن مصدوم به بیمارستان یا مراکز درمانی با خوراندن شیر عمل رقیق سازی صورت گیرد.

از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago