Categories: داروها

با “دگزامتازون” بیشتر آشنا شوید

با “دگزامتازون” بیشتر آشنا شوید

استفاده از دگزامتازون باعث می شود که بدن شما را تبدیل به یک پفک کند. برای رفع التهاب های حاد کورتون ها را به شکل قرص و آمپول به بدن تزریق می کنند. چند سالی است که برای درمان التهاب روده بزرگ فرم های شیافی آن هم وارد بازار شده است. با ورود دگزامتازون به بدن سریعاً توسط دستگاه گوارش جذب می شود.

اولین علائمی که یک سرماخوردگی ویروسی و عفونی را نشان می دهد التهاب گلو و حس خشک شدن ته حلق است. پس از اینکه به دکتر رفتید در قدم اول به شما آمپول دگزامتازون می دهد. بعد از ترزیق این آمپول و خوب شدن سریع گلو حس خوبی را به شما می دهد و فقط نشانه هایی که برای سرماخوردگی است همراه شما باقی می ماند. چند وقتی است که برخی ها می گویند نباید زیاد از این آمپول استفاده کنید. از سوی دیگر بعضی از دکترهایی هم هستند که می گویند این آمپول هیچ مشکلی ندارد و می توانید این دارو را تزریق کنید. در این مطلب می خواهیم راجع به اینکه چرا این همه بحث در مورد این دارو وجود دارد صحبت کنیم.

دگزامتازون

دگزامتازون چیست؟

یکی از قوی ترین داروها و انواع کورتون دگزامتازون است که اثر طولانی مدتی دارد. زمانی که شخص بیماری این دارو را به طور دائم استفاده می کند باعث می شود که اثرش همیشه در بدن او بماند و عوارض هایی را به وجود می آورد مانند پوکی استخوان، ضعیف شدن سیستم ایمنی، ضعیف شدن عضلات، چاقی و بسیاری از مشکلات دیگر.

متاسفانه در ایران برای بیماری سرماخوردگی از این دارو بسیار استفاده می شود. شاید به ظاهر بیماری سرماخوردگی را بهبود ببخشد ولی با اثراتی که به همراه دارد به مرور زمان باعث به وجود آمدن بعضی از عفونت ها می شود. به همین دلیل شخص بیماری اگر دچار برخی از شرایط های ساده مانند تب و بی حالی شد باید حتما به پزشک مراجعه کند. چون امکان دارد مبتلا به یک بیماری جدی عفونی شده باشد.

فواید دگزامتازون

امروزه داروهایی که حاوی کورتون هستند از نظر پزشکی مهم ترین و تاثیر گذار ترین داروها برای کم شدن التهاب و کنترل بی شماری از بیماری های مزمن به حساب می آیند. این دارو در برخی از درمان بیماری ها کاربرد دارد از جمله درمان حساسیت شدید، حمله آسم، کنترل التهاب در بیماری های رماتیسمی و خود ایمنی و کنترل بسیاری از بیماری های حاد و مزمن.

ایجاد وابستگی

ممکن است که این مسئله برای شما عجیب باشد ولی این را بدانید استفاده از این دارو وابستگی را در شما به وجود می آورد. علت آن این است که در طول روز بدن انسان تقریبا سی میلی گرم کورتیزول تولید می کند که کورتون داخلی بدن می باشد. زمانی که انسان دچار استرس جسمی و روحی می شود به اندازه شدت استرسی که دارد مقدار ترشح کورتون بدنش هم افزایش می یابد و زمانی هم شده که ده برابر بیشتر کورتون بسازد. کورتون ها آنقدری پرقدرت هستند که داروسازان این داروها را به تیغ جراحی شباهت می دهند.

برخی از بیمارانی که کورتون ها را در طولانی مدت به صورت دارو استفاده می کنند با کورتون داخلی بدن مختل می شود و به همین ترتیب زمانی که بیمار دچار استرس ها و آسیب های جسمی و روحی می شود بدنش قادر نیست که کورتون اضافی را تولید کند و باعث می شود به عوارضی چون ضعف شدید، بی حالی و افت فشار خون مبتلا شود.

دگزامتازون

عوارض دگزامتازون

این دارو در درمان بیماری های زیادی به عنوان قوی ترین ابزار درمانی استفاده می شود ولی ممکن است عوارض جدی هم همراه داشته باشد، مهم ترین نکته ای که وجود دارد این است که این دارو را درست و به جا به کار ببرید.

در اصل هنگامی که به ورم و التهاب مبتلا می شوید مانند بیماری های روده و مفاصل بدن و التهاب ریه کورتون ها می توانند این التهاب و ورم ها را از بین ببرند. ولی از طرفی دیگر استفاده از کورتون ها باعث می شود که فعالیت دستگاه ایمنی را از بین ببرد و به همین دلیل این داروها و مخصوصا آمپول دگزا متازون را برای کنترل آلرژی های مختلف استفاده می شود ولی اگر این دارو را در زمان طولانی استفاده کنید باعث مبتلا شدن به انواع عفونت ها و شدت آن ها می شود.

بدن سازی و دگزامتازون

نکته جالبی که وجود دارد این است که این داروها به باشگاه های بدن سازی هم وارد شده است. کسانی که به بدن سازی علاقه دارند برای حجم دهی به عضلات شان از دگزا متازون تزریقی به عنوان داروی کورتونی مصرف می کنند. ولی پزشکان به این اعتقاد دارند که این داروها نه تنها حجم عضلات و توان ورزشکاران را زیاد نمی کند بلکه باعث می شود که عضلات شان تجزیه، توده عضلانی شان کاهش و ضعیف شود. هم چنین باعث می شود که این داروها در زمان ورزش کردن ورزشکاران تاندون های شان پاره شود و آسیب ببیند.

دگزامتازون

منع مصرف دگزامتازون

با این که مصرف دگزا متازون فایده های زیادی را به همراه دارد می تواند با مصرف های بی جایی عوارض بسیار خطرناکی را به همراه داشته باشد که این عوارض عبارتند از:تاخیر در بهبود زخم ها، چربی، افزایش فشار و قند خون. این دارو باعث می شود که نگذارد دارو های کنترل قند، فشار و چربی خون جذب بدن شود.

کسانی که از داروهای ضد صرع استفاده می کنند ممکن است این اتفاق برای شان رخ دهد. خانم هایی که در دوران یائسگی به سر می برند باید با عوارض این دارو آشنا باشند، زیرا این دارو باعث می شود که آن ها را دچار پوکی استخوان کند. اگر برای کودکان این دارو را زیاد استفاده کنید باعث می شود که رشد آن ها را کاهش دهد.

از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago