با افسانه هایی که در مورد شیر وجود دارد بیشتر آشنا شوید

چند افسانه در مورد شیر

در حوزه فواید سلامت لبنیات بدون چربی امکان دارد اغراق شده باشد. تحقیقات به روز مشخص کرده اند افرادی که لبنیات پر چرب مصرف می کنند به نسبت افرادی که محصولات کم چرب مصرف می کنند در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به بیماری قلبی یا دیابت قرار ندارند.

به گزارش از من بپرس، محصولات لبنی یکی از بزرگ ترین بخش های صنایع غذایی را تشکیل می دهند. اکنون دیگر زمانی می باشد که مصرف شیر برای تأمین کلسیم مورد نیاز بدن و جلوگیری از پوکی استخوان و کم شدن خطر شکستگی استخوان پیشنهاد می شود. ولی آیا در واقعیت این گونه است؟

به گزارش از من بپرس، تحقیقات تازه نشان داده اند که برای دریافت کلسیم در بدن باید به مقدار کافی منیزیم و ویتامین C هم در دسترس باشد. همچنین، شیر لبنیاتی اسیدی در نظر گرفته می شود و بدن برای خنثی کردن اثر اسید و ایجاد تعادل در pH خون از ذخیره کلسیم موجود در استخوان ها برداشت می کند. بنا بر این، مصرف شیر امکان دارد حتی اثری برعکس در حوزه تأمین کلسیم مورد نیاز بدن داشته باشد. در ادامه با بعضی از باورهای اشتباه در مورد شیر بیشتر آشنا می شویم.

افسانه: شیر بدون چربی سالم‌ ترین انتخاب است

حقیقت: در حوزه فواید سلامت لبنیات بدون چربی امکان دارد زیاده روی شده باشد. تحقیقات جدید ثابت کرده اند افرادی که لبنیات پر چرب مصرف می کنند نسبت به افرادی که محصولات کم چرب مصرف می کنند در معرض خطر بالاتر برای ابتلا به بیماری قلبی یا دیابت قرار ندارند. برخی از  تحقیقات دیگر رابطه میان مصرف لبنیات پر چرب با پایین آمدن احتمال چاقی را نشان داده اند. این به دلیل آن است که بعضی از اسیدهای چرب در لبنیات امکان دارد با احساس سیری در ارتباط باشند. زمانی که انواع بدون چربی شیر، ماست، و پنیر را مصرف می کنید امکان دارد احساس سیری به خوبی در شما شکل نگیرد و در ادامه غذای بیشتری هم مصرف نمایید. شیر کم چرب به جذب مواد مغذی از شیر مثل ویتامین های A و D و همچنین اسیدهای چرب مهم کمک می کند.

افسانه: شیر موجب گرفتگی بینی می شود

حقیقت: مصرف لبنیات شرایط سرماخوردگی شما را بدتر نمی کند. بیشتر شدن گرفتگی بینی که بعد از نوشیدن شیر احساس می شود، به احتمال زیاد واقعی نیست. نتایج تحقیقاتی در کشور سوئیس نشان داد افراد مبتلا به سرماخوردگی که شیر می نوشیدند در قیاس با افرادی که شیر مصرف نمی کردند، سرفه یا آبریزش بینی بیشتری نداشتند. افرادی که افزایش مشکلات تنفسی بعد از نوشیدن شیر را گزارش کرده بودند، افرادی بودند که اعتقاد داشتند محصولات لبنی سبب تولید مخاط بیشتر می شود.

افسانه: مصرف شیر بیشتر به معنای بهره‌ مندی از استخوان های قوی ‌تر است

حقیقت: وقتی که موضوع فواید کلسیم در حوزه تقویت استخوان مطرح می شود، نتیجه های تحقیقات یکی نیستند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در روزنامه BMJ منتشر شد، مشخص کرد احتمال شکستگی استخوان در افراد میانسال که مکمل کلسیم مصرف کرده یا سطوح بالای این ماده معدنی را از برنامه غذایی خود دریافت می کردند، تفاوت ویژه ای با افرادی که کلسیم کمتری مصرف می کردند ندارد. به نقل از محققان، شواهد در رابطه با این که مکمل های کلسیم از شکستگی های استخوان جلوگیری می کنند، ضعیف و متناقض می باشند. در همین رابطه، تحقیقات بیشتری باید جهت تشخیص برترین روش های حفظ سلامت و استحکام استخوان ها و جلوگیری از شکستگی در سنین بالا انجام شوند. تمریناتی که بر تحمل وزن متمرکز هستند، مثل پیاده ‌روی و دویدن و تمریناتی که بر تعادل تاکید دارد، مثل یوگا و تای چی، به نظر می رسد از اهمیت خاصی در این حوزه برخوردار می باشند.

افسانه: بیشتر مردم نمی توانند لاکتوز را به خوبی گوارش کنند

حقیقت: به نقل از دنیس ساویانو، استاد علوم تغذیه در دانشگاه پوردو که بیشتر از ۳۰ گوارش لاکتوز را مورد تحقیق و مطالعه قرار داده است، بدن انسان می تواند برای تحمل شیر بیشتر سازگار شود. حتی افرادی که در گوارش لاکتوز با مشکل رو به رو هستند، در صورت مصرف وعده های کوچک، به خصوص وقتی که مصرف لبنیات با یک وعده غذایی همراه باشد، خیلی کم علائمی از خود بروز می دهند. هر سم یا غذایی دارای یک دوز می باشد. در مورد لاکتوز یا شیر، دوزی وجود دارد که باعث بروز علامت هایی می شود و به طور معمول بیشتر از یک فنجان است. مصرف منظم شیر می تواند بدن را هرچه بیشتر به گوارش لاکتوز عادت دهد، حتی اگر نشانه های عدم تحمل را قبل از این نشان داده باشید.

افسانه: شیر بهترین نوشیدنی برای تامین کلسیم است

حقیقت: نوشیدنی های دیگری هم وجود دارند که می توانند محتوای کلسیم شبیه با شیر را ارائه کنند. یک فنجان شیر می تواند ۳۰ درصد از نیاز روزانه شما به کلسیم را تامین نماید و از این نظر منبع خوبی برای این ماده مغذی است، ولی تنها انتخاب برای تامین آن نیست. کلسیم به استخوان ها، عضلات، قلب و اعصاب کمک خوبی می کند. یک فنجان آب پرتقال غنی شده با کلسیم می تواند ۳۵ درصد و شیر سویا غنی شده با کلسیم می تواند تا ۴۵ درصد از نیاز روزانه شما به این ماده معدنی را تامین کنند.

افسانه: تمام محصولات لبنی دارای ویتامین ها و مواد معدنی مشابه هستند

حقیقت: شیر و ماست از نظر تراکم مواد مغذی غنی‌ تر از پنیر و خامه می باشند. پنیر در جایگاهی میان شیر و خامه قرار می گیرد، چون از مواد مغذی بیشتر نسبت به خامه بهره می برد، ولی به طور معمول از محتوای ویتامین D مشابه با شیر برخوردار نیست. پنیر منبع خوبی برای کلسیم و پروتئین است، ولی از محتوای ویتامین D و منیزیم پایین تری برخوردار می باشد.

از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago