اهمیت خواب چه نکات حیاتی به دنبال دارد؟

اهمیت خواب چه نکات حیاتی به دنبال دارد؟

به گزارش ازمن بپرس ، شایعات زیادی در مورد مدت زمان خواب وجود دارد ، ولی درباره خوابیدن تحقیقات علمی بسیاری هم انجام شده است. در این مطلب می خواهیم تاثیری که خواب بر روی زندگی ، روحیه ، سلامت و حتی طول عمر دارد را بررسی کنیم.

۱-می گویند باید هشت ساعت خوابید

بارها و بارها این نکته را از متخصصین گوناگون شنیده ایم و هم چنان هم می شنویم ، ولی دلیل اینکه باید هشت بخوابیم چیست؟

طبق تحقیقاتی که در مورد افزایش بیماری ها در مناطق مختلف دنیا انجام شده است نشان می دهد که افرادی که کم و یا زیاد می خوابند نسبت به سایر افراد بیشتری دچار بیماری می شوند و همین موضوع باعث کاهش عمر آن ها نیز می شود. البته به طور حتم نمی تواند گفت که دلیل اصلی این مسئه کم خوابی می باشد. ممکن است زندگی ناسالم دلیل اصلی آن باشد و کم خوابی یکی از علائم آن است.

به کسی کم خواب می گویند که در طول شب کمتر از شش ساعت بخوابد و کسی که پرخواب است معمولا بیشتر از نه یا ده ساعت می خوابد. البته این را بدانید که این زمان ها برای افراد بزرگسال می باشد. کوکانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند باید بیشتر بخوابند ، حتی تا یازده ساعت. همچنین نوزادان باید در طول شبانه روز هجده ساعت بخوابند.

شین اومارا ، محقق تجربی مغز می گوید: به راحتی نمی توان گفت که علائم مشکل سلامتی و دلیل آن خواب بد می باشد ، ولی این را بدانید که هر یک از آن ها با دیگری در ارتباط است. به طور مثال کسانی کمتر فعالیت دارند آدم های ورزیده ای نیستند ، و زمانی که فعالیت شان کمتر است بدتر می خوابند ، و به خاطر این که بد می خوابند همیشه خسته اند و میلی به فعالیت ندارند و الی آخر.

خواب

۲-زمانی که کم می خوابیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر خواب به طور نامناسب باشد دچار عوارض مختلفی می شود. طبق گزارشاتی که بر روی پنج میلیون نفر انجام شده است نشان می دهد که دیابت ، چاقی ، فشار خون و نارسایی قلبی و عروقی با کم خوابی در ارتباط هستند. همچنین محققان می گویند که اگر فردی در طول چند شب دچار کم خوابی شود سلامتی او به خطر می افتد و ممکن است که مبتلا به دیابت شود. به همین خاطر قابلیت کنترل قند خون انسان به طور جدی دچار آسیب می شود.

این را بدانید که کم خوابی باعث می شود که واکسن هم بر روی بدن آن ها کمتر اثر بگذارد. کم خوابی باعث می شود که سیستم ایمنی بدن ضعیف شود و ممکن است که افراد بیشتر به بیماری های عفونی مبتلا شوند.

همچنین طبق یک مطالعه ی انجام شده نشان می دهد کسانی که کمتر از هفت ساعت در طول شبانه روز می خوابند نسبت به کسانی که بیشتر از هفت ساعت می خوابند بیشتر به سرما خوردگی مبتلا می شوند. یک نکته ی مهم یکه وجود دارد این است که کم خوابی باعث می شود که هورمون گرلین زیاد و هورمون لپتین کم تولید شوند. گرلین هورمون مرتبط با احساس گرسنگی است و لپتین هورمون مرتبط با احساس سیری ، که این تغییرات باعث می شود فذد دچار چاقی شود. حتی کم خوابی باعث می شود که عملکرد مغز را در دراز مدت دچار اختلال کند و منجر به آلزایمر شود.

پرفسور اومارا در این رابطه توضیحاتی را داده است که می گوید درون مغز در طول روز ضایعاتی به وجود می آید ، که هنگامی که می خوابیم این ضایعات از بدن ما بیرون می رود و اگر به درستی نخوابیم باعث می شود که به مغر ضربه ی خفیفی وارد شود.

اطلاعات زیادی در مورد پرخوابی به دست نیامده است ولی به قدری می دانیم که اگر زیاد بخوابیم سلامتی دچار آسیب می شود ، مخصوصا افراد مسن با خوابین زیاد باعث می شود که به خطر زوال عقل مبتلا شوند.

خواب

۳-خواب کامل چیست؟

خواب انسان دارای مراحل گوناگونی می باشد. هر مرحله ی خواب ممکن است بین شصت تا صد دقیقه به طول بیانجامد. در هر یک از این مراحل ممکن  است که فرایندهای گوناگونی در مغز و بن به وجود بیاید.

مرحله اول خواب به حالیت می گویند که چرت آلود و آرام می باشید و بین خواب و بیداری قرار دارید. در این مرحله به آرامی نفس می کشید ، عضلات تان شل می شوند و ضربان قلب نیز بسیار آهسته می شود.

مرحله دوم ، به خوابی می گویند که کمی عمیق تر می باشد. شاید حس کنید که بیدار هستید ، در این حالت خوابید و از چیزی خبر ندارید.

در مرحله ی سوم به خواب عمیق فرو می روید. اگر بخواهید در این مرحله بیدار شوید بسیار سخت و دشوار می باشد. در مرحله ی دوم  و سوم عموما خواب نمی بینیم.

بعد از اینکه از مرحله ی سوم گذشتیم مجددا به مرحله ی دو می رویم و سپس به مرحله ی رویا و خواب وارد می شویم ، به این مرحله آر.ای. ام نیز می گویند.

اگر خواب ما به طور کامل باشد ، تمام این مراحل را خواهیم گذراند.

۴-آیا شب کاری مضر است؟

مطالعات گوناگونی نشان می دهد که کارهای شیفتی هم می تواند باعث ایجاد مشکل بشوند. به طور مثال کسانی که شب ها به خاطر شب کاری کم می خوابند و یا اینکه در ساعت های نامناسب می خوابند بیشتر در خطر ابتلا به دیابت و چاقی قرار می گیرند.

بر اساس آماری که در بریتانیا به دست آمده است نشان می دهد که افرادی که در شیفت شب کار می کنند ، معمولا از وضع جسمانی شان خیلی راضی نیستند و ممکن است که بیشتر به بیماری دراز مدت محدود کننده دچار شوند. همچنین این آمار نشان می دهد که افرادی که شب کار هستند نسبت به مسانی که در روز کار می کنند بیشتر از مرخصی های استعلاجی استفاده می کنند.

خواب

۵-موبایل دشمن خواب نوجوانان

متخصصان توصیه می کنند که نوجوانان باید تقریبا ساعت ده شب بخوابند ، ولی آمار به دست آمده از کشور بریتانیا نشان می دهد که تقریبا پنجاه درصد از نوجوانان کمتر از این ساعت می خوابند. به جای اینکه اتاق خواب جایی برای استراحت باشد ، از وسایلی که سرگرم کننده است پر شده است ، از لپ تاپ و تلویزیون گرفته تا موبایل.

همچنین این وسایل سرگرم کننده نسبت به گذشته بیشتر و در دسترس ترشده اند و همین مسئله باعث شده است تا ساعت ها نخوابید و به تماشای آن ها پرداخت.البته این را بدانید هر فعالیت که باشد چه تماشای تلویزیون و یا گفتگو با دوستان باعث می شود که مغز بیدار بماند ، آن هم زمانی که باید مغز در استراحت باشد.

به نوجوانان پیشنهاد می شود که یک ساعت و نیم قبل از خواب موبایل را کنار بگذارند. البته طبق برخی تحقیقات نشان می دهد که برخی نوجوان ها در تخت خواب شان هم موبایل دست شان است.

خواب

۶-آگاهی از اختلالات خواب مهم است

طبق آماری که در بریتانیا در یک دهه گذشته به دست آمده است نشان می دهد که تعداد کسانی که به دلیل مشکل دار بودن خواب شان پیش پزشک رفته اند افزایش یافته است. دلیل های گوناگونی برای این پدیده وجود دارد. دکتر گای لشزینز ، متخصص اعصاب در بیمارستان سنت توماس لندن می گوید که چاقی مهم ترین عامل این وضعیت می باشد. همچنین می گوید که بیشترین موردی که تا به حال مشاهده کرده است تنگی نفس در زمان خواب می باشد ، این مشکل رابطه ی زیادی با وزن افراد دارد.

متخصصان می گویند رفتار درمانی شناختی بهترین راه برای درمان بی خوابی می باشد و حتما نباید از قرص خواب آور استفاده کرد. ولی متاسفانه اکثر افراد از قرص های خواب استفاده می کنند ، به خاطر اینکه دسترسی شان به راه های دیگر درمانی گران تر و دشوارتر است.

از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago