Categories: خبر

آیا هارپ بر زلزله تاثیر می گذارد؟

آیا هارپ بر زلزله تاثیر می گذارد؟

در این روزهای اخیر زلزله قصد دست برداشتن ندارد، نه در کرمانشاه، نه در تهران و البرز، نه در کرمان و نه در هیچ جای دیگر. روز قبل نیز برای بار دیگر شاهد بروز چند زلزله ی دیگر در استان کرمان و البرز بوده ایم.

به گزارش ازمن بپرس، همان گونه که زلزله ها در حال ادامه پیدا کردن هستند شایعاتی در مورد دلیل به وجود آمدن آن ها نیز وجود دارد. از جمله شابپیعاته که در مورد این زمین لرزه ها وجود دارد ارتباط بین زمین لرزه ها و هارپ می باشد که در فضای مجازی و محفل های گوناگونی پخش می شود. معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در روز قبل در مورد ارتباط پروژه هارپ با زلزله هایی که اخیرا در ایران به وجود می آید گفته است: ما در مورد این موضوع هیچ اظهار نظری نمی توانیم کنیم، چون هیچ گزارشی از هیچ مرجع علمی، نظامی و غیر نظامی به ما داده نشده است.

بازار شایعاتی که در مورد زلزله است نسبت به خود زلزله داغ تر می باشد. چنانچه هر دو هفته یک مرتبه شاهد بروز زلزله در یکی از شهرهای ایران می باشیم حدودا هر دو دقیقه یک بار در فضاهای مجازی با موجی از شایعات زلزله روبه رو هستیم. این امواج برخی اوقات آن قدر ترس و قدرت دارد که تقریبا چند دقیقه ما را مشغول خود می کند و در آخر با تصور اینکه زلزله را نمی شود پیش بینی کرد به تصورات منفی و مخرب خود پایان می دهیم.  این گفته درست است که زلزله از آن چیزی که فکرش را می کنیم به ما نزدیک تر است و درست در بیخ گوشمان می باشد و هر روز با ما زمزمه ی آمدن و بازگشت می کند. ولی با بازار شایعات چه کنیم؟!

نبود گزارش هارپ از سوی مراجع نظامی

از روز وقوع زمین لرزه ۷.۳ دهم ریشتری در مرز کرمانشاه و عراق – اطراف ازگله (کرمانشاه) که پس ‌لرزه‌های آن به کشورهای همسایه هم رسید- تا به امروز حرف و حدیث‌های زیادی درباره ارتباط وقوع این زمین لرزه و همچنین زمین لرزه های بعد از آن با «پروژه هارپ» گفته شده که البته معاون‌امنیتی وزارت کشور ارتباط داشتن زمین لرزه با پروژه هارپ را باطل دانسته و می ‌گوید که هیچ‌ سند علمی ندارد. سردار محمدحسین ذوالفقاری در جواب به این پرسش که در روزهای بیست و نهم آبان ماه و بیست و یکم و سی ام آذرماه نور عجیبی در آسمان‌های تبریز، مسجد سلیمان، شوشتر، ایلام، گتوند و لالی با صداهایی عجیب و غریب توسط ساکنان دیده و شنیده شده است، فرمودند: ما همچنین متن هایی را در فضای مجازی دیدیم و در همین اندازه در جریان هستیم و هیچ‌ منبع رسمی در ارتباط با این موضوع نداشتیم.

پایگاه های نظامی و پایگاه های پدافند هوایی هر کدام در حیطه خودشان فعال می باشند و اگر موضوع خاصی باشد به ما اطلاع خواهند داد. او درباره ارتباط پروژه هارپ با زمین لرزه های اخیر در ایران، بیان داشت: ما در این زمینه نمی‌ توانیم چیزی بگوییم؛ چون هیچ‌ گونه اخباری از هیچ‌ منبع علمی، نظامی و غیرنظامی به دست ما نرسیده است؛ من هم مانند شما شنیدم و اصلا مرجع تخصصی و علمی ندارد. گفتنی است؛ در دانشنامه عمومی ویکی پدیا در ارتباط با این پروژه نوشته است: برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با امواج بالا معروف به هارپ (HAARP)،یک پروژه پژوهشی می باشد که در سال ۱۹۹۳ برای تحقیق و بررسی در ارتباط با لایه یونوسفر با استفاده از امواج‌ رادیویی تاسیس شده ‌است.

هارپ پروژه‌ ای علمی می باشد و دانشمندان از راه آن با ایجاد تغییراتی در یونوسفر که ناشناخته ‌ترین و دور‌ترین قسمت جو زمین است امکان بررسی در مورد آن را پیدا کرده و آن را به مدل یک آزمایشگاه طبیعی در می‌ آورند.

هارپ این کار را با امواج رادیویی با فرکانس بالا که توسط رادارهای خود منتشر می‌کند، انجام می‌ دهد. قسمتی از این امواج در بلندای ۱۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتری از سطح زمین جذب می شود و سبب بیشتر شدن شتاب الکترون‌ ها در آن ناحیه و در آخر گرم شدن یونوسفر می گردد. در شرایط معمولی لایه یونوسفر دارای دمایی برابر ۱۴۰۰ درجه سانتی گراد می باشد که به خاطر این تحریک انرژی فراوانی در آن به وجود آمده و در آخر دما تا بیست درصد بالاتر می رود و این منطقه به صورت انبساطی در می‌آید.

تفکری غیرعلمی و بی‌ پایه و اساس

پدر علم زلزله ‌شناسی ایران با رد خبرهای بروز زمین لرزه به علت پدیده هارپ می ‌گوید: هارپ یک فرضیه و ایده در ارتباط با به وجود آوردن امواج و فرستادن آن به آسمان است. در رابطه با این فرضیه، فرستادن این امواج به آسمان کشورها عملکرد‌های آب و هوایی زمین دچار اختلال می‌ شود. بهرام عکاشه در ادامه افزود: هنوز ثابت نشده است که امواج درست شده با فرکانس بسیار بالا در کشور تولید کننده بتوانند موجب اختلال در آسمان کشور مورد نظر شوند و خرابی به وجود آمده در جو بر سطح اراضی این کشورها اثر گذاشته و موجب اختلال در کارکرد زمین شود.

وی ادامه داد: نیروی دریایی آمریکا علاقه‌ مند به اطلاع از صحبت‌ های خلبان‌ های روسی درحال پرواز در یونوسفر و در ارتفاع ۷۰۰ کیلومتر از سطح زمین بود و این پروژه در آمریکا شکل گرفته است. عکاشه می‌ افزاید: نیروی دریایی آمریکا این فکر را می کرد که صحبت های این خلبان ها با یکدیگر و پایگاه‌های ‌زمینی در ارتباط با موضوعاتی بر ضد منافع ملی آمریکا می باشد، با توجه به این فرکانس‌های ویژه ای به نام «High Frequency» به خاطر اطلاع از معنای گفت‌ و گوی خلبان ها به آسمان می ‌فرستاد.

 وی می ‌گوید: اکنون بعضی افراد ادعا می کنند این فرکانس‌های بالا از ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری بر سطح زمین اثر دارند و موجب اختلال در آن می‌ شوند، این موضوع به هیچ عنوان اثبات نشده است. عکاشه ادامه می دهد: هر قدر ایستگاه‌های گیرنده و فرستنده این امواج باید بسیار به روز باشند، ولی این موضوع فقط در سطح فرضیه می باشد و منوط به مسائل نظامی، امنیتی و… نمی‌ شود.

همچنین تاکید می‌ کند: هیچ صاحب نظری در جهان تا به امروز اثبات نکرده است که هارپ موجب زمین لرزه می شود و عامل زمین لرزه نیروهای درون زمین می باشند. در پوسته زمین و حتی در ارتفاع کم از سطح آن درجه حرارت ۶۰۰-۵۰۰ درجه است؛ احتمال این که این مقدار درجه گرما توانایی به وجود آوردن اختلال در پوسته زمین باشد، دلیل قانع کننده تری است تا آن که بگوییم امواجی در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری و بالای سر انسان‌ها به زمین فرو رفته و موجب خرابی در عملکرد زمین، آماده شدن گسل‌ها و زمین لرزه می‌ شوند و منطق بشر این دلیل را برای زمین لرزه بسیار بعید می ‌داند. زمین لرزه به علت دمای بالای حرارت اعماق زمین و همچنین نیروی پوسته زمین و صفحات کره زمین به وجود می آید.

علاشه بیان کرد: تصور نمایید ظرفی پر از آب و دربسته روی اجاق گاز باشد و روی آن چند لیوان بگذاریم، زمانی که دمای آب داخل ظرف به ۱۰۰ درجه برسد، دری که روی ظرف است پرتاب شده و لیوان‌ها را می‌شکند. با توجه به درجه حرارت بالای زمین مشخص است که لایه‌ها و گسل‌های زمین حرکت کرده و شکسته می شود و ایجاد زمین لرزه می‌ کنند. وی تأکید می‌ کند: در یکی، دو دهه اخیر در کشور زمین لرزه قابل‌ توجهی به منظور تخلیه انرژی در لایه‌های زمین در ایران وجود نداشته است، اکنون این انرژی به حد آخر خود رسیده و زمین توانایی تحمل آن را ندارد، با توجه به این در جای جای نقاط ایران انرژی زمین در حال تخلیه شدن است.

انرژی زمین به هیچ عنوان نباید انباشته شود و نیاز به تخلیه دارد و هم زمانی این زمین لرزه ها کاملا اتفاقی می باشد، چون این پدیده هیچ فرمولی ندارد. عکاشه می‌افزاید: علت های بدون پایه مثل هارپ، قرارگیری در نیمه هر ماه، چرخیدن زمین دور خورشید و… که این روزها دلیل های آمدن زمین لرزه گفته می‌ شوند، هیچ کدام واقعیت و سندیت ندارند. امواج قدرت بمباران و تخریب مناطقی از سطح زمین را دارند ولی این امواج توانایی این را ندارند که از فضا به عمق ۲۰۰کیلومتری زمین رفته و زمین لرزه تولید کنند.

از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago