آنفلوانزا یا سرماخوردگی؛ روش های برای مقابله با آن

آنفلوانزا یا سرماخوردگی؛ روش های برای مقابله با آن

آیا احساس می کنید که یک تریلی از روی شما رد شده است ؟ آیا آن قادر مریض شده اید که می ترسید بمیرید؟

اگر سرتان تیر می کشد، عضلات تان درد می کند و پیشانی تان داغ است احتمالاً دچار آنفلوانزا شده اید.

بهتر است ویروس آنفلوانزا، جانور هزار چهره نامیده شود. اگرچه این ویروس دارای سه نوع اصلی ( B ،A و C ) است ، اما توانایی نامحدودی در تبدیل به شکل های مختلف دارد. بنابراین ابتلا به یک نوع آن باعث ایمنی مشخصی در شما می شود، اما گونه های جهش یافتهٔ آن، سال دیگر شما را مبتلا خواهد کرد.

آنفلوانزا

آیا هیچ راه فراری وجود ندارد؟ بستگی دارد. شما میتوانید احتیاطهایی را برای کاهش ابتلا به این بیماری رعایت کنید اما وقتی ویروس بر شما تسلط یافت، کاملاً منفعل و گرفتار خواهید شد. آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک روی آن اثر ندارد. بهترین کاری که برای کاهش ناراحتیهای این بیماری می توانید انجام دهید در ذیل آمده است :

در خانه بمانید .

پاسکال جیمز «استاد و رئیس بخش پزشکی اجتماعی دانشگاه نیویورک» میگوید: آنفلوانزا یک بیماری عفونی است که مانند آتش مهار نشده گسترش مییابد، بنابراین آنقدر در قید و بند کار نباشید ؛ به جای رفتن به سر کار و یا هر جای دیگر، در خانه بمانید.

استراحت کنید.

احتمالاً در رعایت این توصیه، مشکلی نخواهید داشت، چرا که آنقدر مریض هستید که نتوانید کار خاصی انجام دهید. استراحت در رختخواب ضروری است، زیرا به بدن اجازه میدهد انرژی خود را صرف مبارزه با عفونت کند. فعال بودن در هنگام بیماری ، دفاع بدن را ضعیف می کند.

آنفلوانزا

مایعات بیشتری بنوشید.

در صورت داشتن تب ، نوشیدن مایعات مهم است، زیرا ممکن است کاهش بیش از حد آب بدن اتفاق بیفتد. علاوه بر این در هنگام بیماری که در خسوردن مشکل دارید، مایعات می توانند مواد مغذی را برای بدن فراهم کنند؛ سوپ رقیق، میوه و سبزیجات مناسب هستند. دکتر بلارک – باخ مشاور تغذیه ، آب هویج یا چغندر را توصیه می کند چرا که غنی از مواد معدنی و ویتامین ها هستند.

جی سوند برگ « استادیار دانشگاه » توصیه می کند که آب میوه ها را با آب به صورت نصف به نصف مخلوط کنیم . بنابراین قند کم و لازم را فراهم می کنیم اما در هنگام بیماری مقدار اضافهٔ آن می تواند باعث اسهال شود.

از ضد دردها استفاده کنید.

آسپیرین، استامیوفن و ایبوپروفن می توانند تب، سردرد و درد بدن را که غالباً همراه آنفلوانزا هستند را کاهش دهند . دکتر دونالد « استادیار دانشگاه جرج تون» میگوید : هر چهار ساعت ، دو قرص بخورید مخصوصاً هنگام غروب و بعد از ظهر ؛ زیرا این علایم ، بیشتر در این مدت به وجود می آیند.

آنفلوانزا

به بچه ها آسپیرین ندهید.

به بیماران آنفلوانزایی زیر ۲۱ سال ، داروهای حاوی آسپیرین ندهید. مطالعات نشان داده است که آسپیرین خطر ایجاد سندرم ری ، یک بیماری عصبی مرگ آور را در این افراد افزایش میدهد. به جای آسپیرین می توان از استامینوفن استفاده کرد.

در مصرف داروها تجدید نظر کنید.

داروهای سرماخوردگی، آرامشی موقتی به شما میدهند. برای مثال داروهای حاوی آنتی هیستامین، میتواند آبریزش بینی را قطع کند؛ اما مراقب باشید ، این داروها می توانند علایم بیماری شما را آنقدر سرکوب کنند تا آنجا که به شما احساس کاذب بهبودی دست دهد و شما قبل از زمان مناسب به فعالیت های عادی خود برگردید.

آب نمک غرغره کنید.

گلوی دردناک یا خراشیده محل مناسبی برای تکثیر ویروس آنفلوانز است؛ خود را راحت کنید و با غرغره کردن آب نمک ، ترشحات جمع شده در حلق را بشویید. یک قاشق چایخوری نمک را در نیم لیتر آب جوشیدهٔ ولرم شده بریزید. هر چند بار که می توانید غرغره کنید، اما سعی نکنید که محلول را بخورید زیرا سدیم آن زیاد است.

یک مادهٔ شیرین بمکید.

مکیدن آبنبات سخت یا شکلاتهای مکیدنی می تواند گلوی شما را مرطوب نگه دارد. علاوه بر این ، این محصولات حاوی کالری مورد نیاز برای بدن نیز هستند.

هوا را مرطوب کنید.

مرطوب کردن هوای اتاق ، ناراحتی و درد حاصل از سرفه ، گلوی چرکی و راههای تنفسی خشک را کاهش می دهد.

سوراخهای بینی را چرب کنید.

اگر در طول بیماری ، برای خالی کردن بینی ، مکرراً فین فین بکنید، احتمالاً بینی تان زخم می شود. چرب کردن سوراخ های بینی را به دفعات انجام دهید. اما مراقب و از لین باشید زیرا وازلین محلی را خشک می کند.

گرما درمانی کنید .

یکی از علایم بارز آنفلوانزا، خستگی و دردناک بودن عضلات است. آنها را گرم نگه .دارید و با پدهای گرمازا درد خود را تسکین دهید.

پای خود را گرم کنید.

اگر سردرد و یا احتقان بینی دارید، قرار دادن پاها در آب داغ می تواند مفید باشد.

هوای تازه تنفسی کنید .

مطمئن شوید که در کل روز هوای اتاق ، تازه و مناسب است ، اما از ایجاد باد خودداری کنید .

مشت و مالی دهید.

مالش پشت بدن به فعال شدن سیستم دفاعی بدن کمک می کند و بسیار تسکین دهنده است.

حقایقی درباره آنفلونرا

چگونه می توانید سرماخوردگی را از آنفلوانزا تشخیص دهید ؟ اگرچه شباهت هایی بین این دو بیماری وجود دارد. اما باید بدانید که آنها به وسیله ارگانیسمهای کاملاً متفاوتی ایجاد می شود. سرماخوردگی مدت بیشتری طول می کشد، اما آنفلوانزا معمولا ناراحتی بیشتری ایجاد می کند. در اینجا مطابق نظر توماس گاسلی با استاد داروساز و سم شناس دانشگاه اوهایو » مقایسه ای بدن علایم دو بیماری صورت گرفته است:

تب در آنفلوانزا علامت بسیار مهمی است که ناگهان ایجاد می شود.

سردرد یکی از علایم اصلی آنفلوانزا است.

درد عمومی در آنفلوانزا معمول و اغلب شدید است.

خستکی در آنفلوانزا شدید است و میتواند دو تا سه هفته طول بکشد.

آب ریزش از بینی گاهی وقتها در آنفلوانزا دیده می شود ولی علامت شایع سرماخوردگی است.

گلوی دردناک گاهی وقتها در آنفلوانزا دیده می شود اما علامت شایع سرماخوردگی است.

سرفه در آنفلوانزا شایع است و می تواند شدید باشد اما در سرماخوردگی معمولاً  تک سرفه های خشک وجود دارد .

غذای سبک بخورید.

در طول وخیمترین مرحلهٔ آنفلوانزا، شاید هیچ اشتهایی به غذا نداشته باشید، اما هنگامی که میخواهید غذای خود را از مایعات به غذاهای اصلی تغییر دهید از غذاهای نشاسته ای استفاده کنید. نان تست خشک بسیار مفید است. همچنین موز، سس گوجه ، برنج پخته، غلات پخته شده و سیب زمینی پخته همراه ماست، بسیار مناسب است.

آنفلوانزا

از شلوغی دوری کنید.

به علت اینکه ویروس به سرعت گسترش می یابد، خود را از سالن های سینما، تئاتر، مراکز خرید و دیگر مناطق شلوغ در طول همه گیری دور نگه دارید. فاصله لازم را از بیمارانی که سرفه می کنند حفظ کنید، حتی اگر بدین معنی باشد که سوار آسانسور نشوید و یا صندلی خود را در اتوبوس از دست دهید.

خود را از سرما دور کنید.

قرار گرفتن طولانی مدت در هوای سرد و مرطوب مقاومت بدن را کاهش و خطر ابتلا به عفونت را افزایش میدهد.

عادت های بد را ترک کنید.

سیگار و الکل می تواند مقاومت بدن را کاهش دهد. مخصوصاً سیگار می تواند به راه های تنفسی آسیب رساند و شما را نسبت به آنفلوانزا مستعدتر کند.

بوسیدن ، خطر بالایی دارد . بوسیدن ، یکی از راه های مؤثر انتقال بیماری است . خوابیدن در یک اتاق با همسر مریضی تان می تواند شما را مستعدتر کند.

انرژی خود را نگه دارید.

با انجام کارهای خانه خود را خسته نکنید.

آنفلوانزا را دست کم نگیرید.

در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید :

* صدای تان خشن شده باشد .

* در تنفس مشکل دارید .

* دچار درد سینه شده اید .

* خلط زرد یا قهوهای رنگ دارید.

همچنین نسبت به استفراغ طولانی که منجر به از دست رفتن آب بدن می شود، هوشیار باشید ؛ مخصوصا در افراد بسیار جوان یا مسن ، شکم درد میتواند نشانه مشکل دیگری نظیر آپاندیسیت باشد. اگر تهوع و درد بعد از یک روز فروکش نکرد به پزشک مراجعه کنید.

از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago