آشنایی بیشتر با خواص درمانی گردو

آشنایی بیشتر با خواص درمانی گردو

میوه گردو که به چهار مغز هم معروف است، سرشار از ویتامینهای «آ» و «ب» و «ای» و از همه مهمتر ویتامین «اف» است و املاحی مثل : آهن، فسفر، روی و مس دارد.

نیز دارای پنجاه درصد روغن بوده، یکی از داروهای ضد مرض قند به حساب می آید. مغز گردو بسیار لطیف و ملین است، به هضم غذا کمک میکند و عشق را زیاد مینماید. قوای جوانی را تجدید می کند. معده را تقویت میکند، مخصوصا اگر همراه با انجیر خورده شود. گردو نان خورش خوبی برای پیران و جوانان است. وجود ویتامین «اف» در گردو گوهر گرانبهایی است که در کمتر میوه ای دیده می شود.

کمبود این ویتامین در متبلایان به مرض قند بیشتر دیده می شود و سبب بثورات جلدی است که در اثر مزمن شدن بدل به کفگیرک خواهد شد. گردو به علت داشتن این اکسیرگرانبها که به صورت روغن است امراضی جلدی را معالجه و درمان می کند و نسیان را از بین میبرد و مرض قند را معالجه می کند. مبتلایان به مرض قند اگر خوردن روغن خود را به روغن گردو مختص بکنند نتایج عالی خواهند گرفت.

اگر به سلامتی خود و اطفال خود علاقه دارید، همیشه به طور صبحانه، نان و پنیرو مغز گردو میل نماید، به اطفال خود ساندویچی از نان و پنیر و گردو بدهید و اگر مقداری سبزی هم به آن اضافه نماید، یک غذای بسیار مفید برای آنها خواهد بود مغز گردو به علت املاح روی، نه تنها به فعالیت ویتامینهای خود می افزاید، بلکه ویتامینهای غذاهای دیگر را که همراه مغز گردو خورده شوند، وادار به فعالیت می نماید و به همین جهت است که توصیه کرده اند، همیشه مغز گردو را همراه با پنیر و سبزی میل نمایند.

خواص درمانی گردو

مغز گردو به علت داشتن املاح مس، بهترین دارو جهت جلوگیری از ترشحات بی رنگ زنانه و خارش مهبل است و از ترکیدن پوست بدن هنگام آبستنی و بعد از زایمان جلوگیری می کند.

هرگز روغن گردو را در ظرف مس سفید نشده نریزید،زیرا با آن قابل ترکیب است. در کتب قدیم نوشته اند، اگر مغز گردو را با روغنی که تند شده و طعم آن برگشته است بجوشانند، تندی آن از بین میرود. خوردن مغز گردو دل به هم خوردگی را برطرف میکند و برای زخم معده خوب است. حمول سوخته مغز گردو با شراب از خونریزی زیاد ماهانه زنان جلوگیری میکند.

اگر مغز گردو با زیره سیاه کرمانی نرم ساییده و با عسل مخلوط کرده، در حمام به سر و بدن فالج بمالند و بگذارند در حمام گرم بماند تا عرق کند نتیجه ی خوبی خواهد داد. با همین دستور درد مفاصل و پا درد را میتوان معالجه کرد.

ضماد تازه مغز گردو و مالیدن آن جهت پاک شدن کک و مک و معالجه جوشهای عصبی عروق أطفال نافع است. مالیدن مغز کهنه و سیاه شده ی مغز گردو جهت زخمهای کهنه و پیچیدگی و تمدد اعصاب و تشنج و ترکهای دست و پاکه در اثر سرماخوردگی و خستگی ایجاد شده تجویز شده است و برای جلوگیری از ریزش موی بدن و ورم پستان توصیه کرده اند. اگر مغز کهنه گردو را بسوزانند و سوخته آن راروی زخم کچلی بمالند، آن را درمان میکند. چون مغز گردو به علت داشتن روغن لطیف بوده زود تند می شود، زیاده روی در خوردن آن باعث ورم و جوش در سقف دهان و لوزتین خواهد شد به این جهت توصیه شده است که همیشه پس از خوردن مغز گردو دهان را با آب ساده بشویند و یا بعد از آن یک میوه ترش میل نمایند.

زیاده روی در خوردن مغز کهنه گردو، کرم کدو را از بین میبرد و چون رنگ آن برگشته و تند شود، خوردن آن سمی و خطرناک است. پادزهر آن قی کردن و خوردن غذاهای ترش است. مربای گردو با عسل جهت چاق شدن و تحریک شهوت موثر است. ترشی مغز گردو ضعف معده را برطرف میکند. در هوای سرد بدن خود را با خوردن مغز گردو گرم کنید، تا مبتلا به سرماخوردگی نشوید. خوردن مغز گردو با انجیر و اسفند پادزهر است. ضمنا مغز گردو جهت امراض جلدی مفید است و کشیدن آن به چشم مانع ریزش آب می باشد.

خواص درمانی گردو

خواص برگ درخت گردو:

برگ درخت گردو دارای بوی مخصوصی است که در حالت تازه عطر آن بیشتر است. دارای طعم تلخ و قابض بوده به آسانی رنگ سبز خود را از دست میدهد و قهوه ای می شود. لذا در صنعت داروسازی دستور داده اند که برگهای گردو را در ماههای خرداد و تیر چیده، به صورت قشر بسیار نازکی پهن کنند، تا بدون زیروروکردن خشک شود و برای این کار باید کوشید تا برگهای سالم و کاملاً سبز رنگ را چیده، از جمع آوری برگهایی که خود به خود ریخته اند خودداری شود. چنانچه به دستور فوق، برگ درخت گردو خشک شود، رنگ سبز و عطر مخصوص خود را حفظ خواهد کرد.

برگ درخت گردو دارای مقداری عطر و یک ماده تلخ و صمغ و مواد مازویی است. جوشانده برگ گردو در معالجه بیماریهای جلدی به کار میرود. همچنین شستشو با این جوشانده ترشحات بی رنگ زنانه را از بین میبرد و همچنین خارش مهبل را برطرف خواهد کرد. به صورت غرغره در درمان درد گلو و ورم لوزه و غیره مصرف دارد.

مبتلایان به خنازیر و جوشهای عصبی می توانند در حدود سیصد گرم جوشانده ی برگ گردو را در وان حمام بریزند و بدن خود را شستشو دهند. اگر در زیر زمین یا اتاق یا رختخواب شما به عللی حشرات رخنه کرده اند، در رختخواب و در کمد لباس خود از برگ (گرد شده) و پوسته ی سبز گردو بریزید تا لباسهای شما بید نزند. اگر دست شما زیاد عرق میکند و همیشه نمدار است، آن را با جوشانده برگ یا پوست سبز این میوه بشویید و بعد به آن کمی پودر بزنید تا این عیب برطرف شود.

برای معالجه خارش و اگزمای آبدار، برگ درخت گردو را با پوسته درخت بلوط بجوشانید و از بخور آن روی محل زخم استفاده کنید. اگر در انبار شما مورچه رخنه کرده و میخواهید از شر آن خلاص شوید، پودر برگ گردو را در آن جا بریزید و یا آب جوشانده ی آن را در سوراخ لانه ی مورچه ها بریزید یا لانه زنبور را خراب کنید و یا اگر میخواهید عسل را از کندو بیرون بیاورید، برای آن که مورد هجوم زنبورها واقع نشوید، کافی است دست و صورت خود را با آب برگ یا لفافه سبز میوه گردو آغشته کنید.

خواص درمانی گردو

 گرد گردو ضد عفونی کننده است و درمان امراض جلدی، کچلی، اگزما، کک و مک، زگیل، و پینه دست و پا را از بین میبرد و از ریزش مو و طاسی سر جلوگیری میکند و به موهای سفید رنگ خرمایی می دهد. خوردن آن کرمهای معده را از بین میبرد. برای تسکین درد دندان کافی است، یک تکه از لفافه سبز گردو یا یک برگ گردو را بجوید و آب آن را فرو دهید. دم برگ جوان گردو را روی میخچه، زگیل و پینه دست بمالید تا برطرف شود.

 درخت گردو یک درخت زیبا و سایه گستر است. ولی به شما توصیه می کنم که هیچ گاه زیر سایه درخت گردو نخوابید، چه روز باشد و چه شب و این به علت جوهر فراری است که در چوب، برگ و میوه و صمغ درخت گردو موجود است و دائما در هوا منتشر می شود. چه بسا اشخاصی که شب در زیر درخت گردو خوابیده، صبح وقتی از خواب بیدار شده اند، عقل و حواس خود را از دست داده اند.

چوب درخت گردو از چوبهای محکم و قیمتی است و از قدیم در صنعت نجاری، منبت کاری و آبنوسی کاری و ساختن لوازم لوکس و قنداق تفنگ به کار رفته. چوب درخت گردو را هرگز موریانه نمیخورد. برای معالجه اسهال خونی کافی است پنجاه گرم لفافه خارجی میوه گردو را در یک لیتر آب جوشانده تنقیه نمایند.

برگهای گردو دارای مقدار زیادی تانن می باشد. برای بیماریهایی چون سل و خنازیر داروی گرانبهایی است و اگر بخواهند با برگ گردو خود را معالجه کنند، باید بیست و پنج گرم برگ خشک گردو رادر یک لیتر آب دم کرده، به جای آب آن را بخورند.

جوشانده برگ گردو پنجاه گرم در یک لیتر آب برای رفع ورم و سرمازدگی و قرمزی پوست مصرف می شود و به شکل کمپرس برای معالجه ورم پلک، جوش چشم و تاول و آبله استعمال میگردد.

برای درمان نورالژی و سیاتیک، پوست خارجی سبز گردو را کوبیده، به شکل ضماد روی جاهایی که دردناک است بگذارید. برای معالجه راشیتیسم اطفال، برای بچه ضعیف و مبتلا باید جوشانده برگ درخت گردو و ۲ کیلوگرم نمک دریایی را به آب حمام یا وان اضافه کنید. دکتر (پوندوی) فرانسوی عقیده دارد که گردو تنها میوه ای است که علاوه بر ویتامین و املاح معدنی دارای مقدار زیادی روی و مس است و نقش روی در بدن آن است که ویتامینها را به فعالیت وا می دارد و رل مس این است که با آهن در تولید و تشکیل هموگلوبین همکاری دارد. (گفته پروفسور لهامو و دکتر و لئونس کارلیه فرانسوی و دکتر جزایری.)

خواص درمانی گردو

گردو کثیرالغذا، علاوه بر املاح معدنی که گفته شد ملین و مقوی باه و برای ریه مفید بوده، کرم معده رادفع می کند. گردو برای مبتلایان به بیماری سل و قند مفید است. دکتر لئوس کارلیه فرانسوی می نویسد: کسانی که مبتلا به بیماری قند( دیابت) می باشند، باید ۲۵ گرم برگ خشک گردو را در یک لیتر آب دم کرده و صبح و شام یک لیوان از آن را مصرف کنند. یک هفته که گذشته بهبودی و شفای عاجلی در حال خود احساس می کنند.

از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago