Categories: اخبار

۱۳ اردیبهشت به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات انتخاب شد

روز تولد مریم میرزاخانی به عنوان «روز جهانی زن در ریاضیات» انتخاب شده است

بیش از یک سال است که از مرگ مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی جهان می ‌گذرد و هم اکنون خبر رسیده است که اتحادیه بین ‌المللی انجمن‌ های ریاضی جهان با توجه به پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، روز تولد این نابغه ریاضی، سوم ماه می (۱۳ اردیبهشت) را به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات انتخاب کرده اند.

این خبر توسط دکتر «مژگان محمودی»، دبیر کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران منتشر شده است و بیان کرد که این پیشنهاد در ۹مرداد ماه در جلسه عمومی بانوان اتحادیه بین‌ المللی انجمن ‌های ریاضی جهان به تصویب رسیده است و به طور رسمی اطلاع رسانی می‌ گردد:

«محتوای این طرح توسط اعضای کمیته بانوان به کمک دکتر رحیم زارع نهندی و دکتر سیاوش شهشهانی تهیه شده است و دکتر دانش ‌خواه هم آن را در کنفرانس دوم بانوان ریاضیدان جهان در برزیل منتشر نمود.»

مریم میرزاخانی در سیزده اردیبهشت سال ۱۳۵۶ در تهران چشم به جهان گشود و در سال ۱۹۹۴ میلادی، با ۱۷ سال سن همراه با دوست چندین ساله خود گروه المپیاد ریاضی ایران را به وجود آورند و میرزاخانی با نمره ای که دریافت کرد موفق شد مدال طلا را از آن خود کند.

سال ۱۹۹۹ میلادی پس از اینکه وی درس خود را در مقطع لیسانس رشته ریاضیات دانشگاه شریف به اتمام رساند برای ادامه تحصیل به هاروارد سفر کرد و در  پایان نامه دکترای خود که را در سال ۲۰۰۴ میلادی به دست آورد و به موضوع هندسه هذلولوی پرداخت. چند سال بعد فعالیت خود را در دانشگاه استنفورد آغاز نمود.

چیزی که بیش از همه موجب شهرت مریم میرزانی خانی شد موفقیت او در دریافت مدال فیلدز بوده است. در ۱۳ آگست سال ۲۰۱۴ میلادی، رئیس جمهور آن زمان کره جنوبی در کنگره بین المللی ریاضیات که در شهر سئول در کره جنوبی برگزار شد، مدال فیلدز را به خانم میرزاخانی و سه نفر دیگر از برندگان اهدا کرد.

این ریاضی دان ایرانی بعد از چهار سال مقابله با بیماری سرطان سینه خود سرانجام در بیست ‌و سوم تیر ماه ۱۳۹۶ جان خود را از دست داد و به دیار ابدی پیوست.

از من بپرس 2

Recent Posts

معرفی نرم افزارهای گرافیکی

امروزه تکنولوژی پیشرفت های بسیار زیادی داشته است به همین دلیل هم دستگاه های هوشمندی…

5 سال ago

زبان های برنامه نویسی که برای هک مورد استفاده قرار می گیرد

برای این که به دنیای هک و امنیت وارد شوید نیاز است تا دانش های…

5 سال ago

نکاتی که باید در بارگذاری محتوای ویدئویی به آن ها توجه کنیم؟

اگر وارد کسب و کار جدیدی شده اید و محصول جدیدی را تولید می کنید…

5 سال ago

ترفندهایی برای افزایش کیفیت نتایج جست و جوی گوگل

در این مطلب با چند مورد از ترفندهای بسیار ضروری در جست و جوهای گوگل…

5 سال ago

برندهای گوشی موبایل

موبایل ها از مهم ترین و محبوب ترین گجت هایی است که بین مردم رایج…

5 سال ago

جی کم چیست ؟

GCam یکی از قابلیت ها و دستاوردهای گوگل است که در مورد مبحث عکاسی است…

5 سال ago