#


نور در خیابان ها و میدان های مدرسه

مدرسه
12 مارس 2017 بدون نظر 1073 بازدید

نور در خیابان ها و میدان های مدرسه

نور در خیابان ها و میدان های مدرسه

به عنوان بلوک لازم و ملزوم ، مولفه های مرتبط، مدرسه اغلب به عنوان یک شهر کوچک قلمداد می شود. در این چشم اندازسراشیبی شهر اشکار است، منظره ای که ساختارکلی یک اتاق را نشان میدهد که در مرکز میدان عمومی قرار گرفته است.

با نیمی از کف سطح زیرین زمین بازی ، این فضای چند منظوره که به عنوان راهروی ورودی استفاده می شود، محل اجتماعات و راهرو (محل) بازار(اخر هفته در این محل بازار تشکیل می شود) ممکن است از نور جنوبی از هر دو ورودی ایوان و نور سقف و نور شمالی از طریق پنجره های روبه خیابان بهره مند شود.

نمونه ای از تراس مسقف

این مسئله نه تنها به اموزگاران امکان تعدیل محیط قابل رویت و اکوستیک را می دهد که در ان دانش اموزان حضور دارند، بلکه راهرو را به یک محل تاریک به سمت باغ در یک فضای معمولی رو به خیابان تبدیل می کند. سرانجام، مقیاس عادی اتاق های راهرو که توسط اودانل و تئومی طرح شده بود، از اغاز توسط دانش اموزان و کارمندان مورد توجه قرار گرفت.

شهر در مدرسه

یک جامعه کاملا دسته بندی شده، مدرسه ی محلی جدید و مناسب را در «دابلین » با واکنش (ساختار) واضح ان در برابر نور ایجاد کرده است. با استفاده ازنور روز، ترکیب بندی چشم اندازها و اجرای دقیق طرح ها ساختمانی را ایجاد کرده است که ساختمان ان با توجه به شرایط شهری نیاز دانش اموزان و معلمان ان ها را براورده می شازد، این که ایا ان ها داخل کلاس درس یا در حیاط در زمین بازی هستند.

چیزی که در این ساختمان بسیار قابل توجه است طرح پنجره ها در کلاس های درس است که کاملا الزامات متناقص را برای کسب نور کافی و میزان مناسبی از فضای داخلی با مفهومی برای نظم قابل رویت موجود در کل ساختمان تعدیل می سازند.

پنجره ها

همانند نقاشی های «ورمیر» در مدرسه «رنلگ مولتی دینمینیشنال»[170] تاکید بر استفاده از نور طبیعی از نقطه نظر وی اب و هوا و شرایط جغرافیایی نه تنها برانتخاب مواد و مصالح ودکوراسیون داخلی بلکه بر طراحی خارجی ساختمان و شکل پنجره ها تاثیر می گذارد. در اینجا معماری برونگراست و تاکید بر داشتن دید مناسب و امکان دید فضاهای بیرونی تا حد امکان است.

برگرفته از کتاب معماری نور ، نوشته امیر نادری

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *