#


مدل ساختمان مدرسه در ایرلند

مدل
12 مارس 2017 بدون نظر 2611 بازدید

مدل ساختمان مدرسه در ایرلند

مدل ساختمان مدرسه در ایرلند

این مدل جهت مدارس طراحی شده توسط دو معمار مذکور برگرفته از شرایط پیرامون نیست. به جای ان، این دو شرایط زمینی که مدرسه باید در ان طراحی می شد و طرح مدارس قبلی را به عنوان الگوی طراحی خود قرار دادند. برخلاف بسیاری از مدارس ایرلندی دهه ی اخیر که طراحی انها با استانداردهای خاصی صورت گرفته و نمای بیرونی ان ها نشانگر کاربردی ساختمان های مذکور است.

مدرسه ساخته شده از این قاعده پیروی نمی کند. ساختمان مدرسه در بین ساختمان هایی بنا شده که در واقع به دور کلیسایی مواج به نام «کلیسای تین» [168]به گرد هم امده اند. هنگامی که طرح اولیه ی مدرسه برای گرفتن مجوز فرستاده شد، طرح مذکور موفق به اخذ مجوز نشد و این به علت بود که در این طرح،نقشه ی مدرسه به دور توالی از کلاس های روبه سمت جنوب قرار داشت.

این طرح توسط مسئولین مورد نکوهش قرار گرفته و رد شد . چرا که اگرچه در این طراحی کلاس ها به سمت جنوب نور کافی در اختیار دانش اموزان قرار می گرفت، اولویت طراحی بر دسترسی اسان به بنا از خیابان های مدنظر ، ابعاد، بنا، طرح شیب دار پشت بام و ورودی ایوان مانند ان بود.

کلاسی در طبقه ی همکف

در طراحی این منطقه پنجره ها معمولا بزرگ و در فواصل یکسان از یکدیگر قرار دارند. البته باید تاکید شود که فواصل مابین ان ها، پهنای عریض تری نسبت به خود پنجره دارد. تاکید برای استفاده از ایوان در ایرلند به دلیل تابش نور ضعیف خورشید در این ناحیه است و این در حالی است که در کشوری نظیر ایتالیا به دلیل بهره مندی از نور کافی ، پنجره ها معمولا کوچکتر طراحی می شوند و حتی به تعداد کمتر پنجره نیاز است.

ابعاد پنجره ها در این ایرلند(mm1200_1350) در بنای های بزرگ و (mm900_1050) در خانه های کوچک است. در ساختمان مدرسه ،ارتفاع خود بنا با ارتفاع پنجره ها هماهنگ و در حدود(mm2400 _ 1300mm)است.

برگرفته از کتاب معماری نور ، نوشته امیر نادری

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *