#


لکوربوزیه و نور

طراحی با نور
21 فوریه 2017 بدون نظر 633 بازدید

لکوربوزیه و نور

طراحی با نور

همانطور که میتوانید تصور کنید، من نور را ازادانه به کار می برم،  نور برای من پایه اساسی معماری است. من با الهام گرفتن از نور طراحی می کنم.

ساده نیست که معماری « لکوربوزیه » با استفاده از نور را خلاصه نمود. بر خلاف این واقعیت که در موارد مختلف و معروف ترین اثار وی، تاکید بر محبث نور به وضوح چشم می خورد، او به ندرت موضوع را مفصلا مورد بحث قرار می دهد و تصاویر او از ساختمانهای او تقریبا همیشه به شکل سیاه سفید هستند.

تغییرات د رنور

به علاوه، درطی دوره ی طولانی حرفه ای اش ، ایده های او در مورد نور تغییر نمود. ساختمان های او از اهنگ کلی تر به سمت اهنگ نقاشی های تک رنگ حرکت می کنند ( خانه های اولیه ی مانند ویلای «ساوی» ، ویلای «لا روچ سینرنت»  ، «اتلییر دیزنفانت») که نسبت به رویکردی به  اثر اخیر او کلیدی هستند در جایی تمتم فضاهای اصلی تاریک هستند، زیرا رنگ های نقاشی های او روشن تر شده و مادیت ساختمان ها هماهنک با زمین هستند.

به بیان دیگر ، در حالی که پر نوری فضایی فیزیکی ابتدا به عنوان سلامت و مدرنیته در نظر گرفته می شد، پیگیری بعدی او در مورد« فرار اجباری » بهره برداری جسورانه تر از نحوه ساختاربندی روشنایی به وسیله ی سایه را نشان می دهد.

این طیف طراحی به ترکیبات در نـور روی کرده که به خوبی با تفاوت بین راهکارهای نور پردازی ویلای«دواسفیمن»(١٩٢٥،شناخته شده به عنوان لاپتيت ميسن) و كليساى كوچك در ران شامپ نشان داده مى شود.خوشبختانه،پروژه هايى وجود دارند كه سابقه طراحى انها به تفصيل به وسيله ى خود معمار بررسى مى شوند.

نشر اثار او در نيمه ى دهه ى ١٩٥٠ كه حاوى مقالات تصويرى گسترده از دو ساختمان بود،اثر او carnets du rederche paticnte (تنها قبل وبعد از انتشار سال ١٩٥٥ كه در ان موضوعات اسطوره اى اثر اخير او تنظيم شدند) توصيه مى كنند كه در ذهن او هر يك از اين پروژه ها داراى اهميت قابل مقايسه اى هستند.

طبق اسنادى كه تحليل مفصل فرايند طراحى او را به شكل مبهم و مورد غير مستقيم فلسفه ى معمارى او نشان مى دهند،به نظر مى رسد ابزار موثرى براى بررسى استدلال هاى متحولانه در مورد نور را ارايه مى كند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *