#


شومینه مناسب منزل شما کدام است؟

12 نوامبر 2018 بدون نظر 3473 بازدید

شومینه مناسب منزل شما کدام است؟

شومینه هم وسیله ای تزئینی است و هم کاربری گرمایشی برای فضا دارد انتخاب بسیار مناسبی برای فضاهای ویلایی است. شومینه از جزئیاتی تشکیل شده که عبارت اند از سطح شومینه، آتشدان و دودکش که امروزه بعضی از شومینه های جدید ژلاتینی نیازی به دودکش ندارد. در بعضی از مدل ها جزئیات دیگری هم به شومینه اضافه می شود.

سطح شومینه

شومینه ها در بخش جلویی ایشان دارای سطح غیر قابل اشتعال هستند. اندازه ی این بخش رابطه مستقیمی با اندازه دهانه شومینه دارد و هر چقدر اندازه دهانه شومینه بیشتر باشد اندازه ی سطح شومینه بیشتر است. اندازه ی یک شومینه هم سلیقه ای است و هم به نسبت فضایی که گرم می کند باید ابعادش مناسب باشد. اگر یک شومینه یک وجهی در نظر دارید باید سطح آن را بزرگ در نظر بگیرید. گاهی اوقات طراح تصمیم می گیرد با بزرگتر کردن سطح شومینه از حالت عادی یک جلوه بصری بیشتری را بوجود آورند. در بعضی از موارد که می خواهیم فضای مفید بیشتری داشته باشیم مجبوریم از میزان سطح شومینه کم کنیم و به فضای اتاق اضافه کنیم.

آتش دان شومینه

قسمتی از شومینه که در آن آتش روشن می شود را آتش دان می گویند. در آن دسته از شومینه ها که سوخت آن با چوب تامین می شود دهانه دودکش به اندازه ی آتش دان طراحی می شود. شومینه هایی که سوخت گازی دارند محیط را کمتر آلوده می کنند و گردو غبار کمتری را در محیط پراکنده می کنند. سرعت بیشتری برای گرم کردن اتاق با شومینه های گازی وجود دارد و به سرعت هم خاموش می شوند.
در بعضی از شومینه ها که مجاور استخر ها هستند دودکش ندارند هم سطح با زمین هستند و وقتی خاموش می شوند هم سطح با زمین می شوند .

دودکش شومینه

ابعاد یک دودکش بر اساس نوع و شکل آن تنظیم می شود. ابعاد دودکش برای شومینه هایی با سوخت چوب بسیار مهم است زیرا دود بر گشت به محیط داخل پیدا نکند و آلودگی و بوی دود را به همراه نداشته باشد.

 

انواع شومینه

شومینه هیزمی

این مدل اصیل ترین و قدیمی ترین نوع شومینه ها هستند و برای تامین گرمایش از چوب استفاده می کنند. گرمای ایجاد شده در این شومینه ها غیر قابل کنترل هستند و شرایط کم و زیاد کردن شعله وجود ندارد. تمیز کردن این مدل از شومینه ها بسیار سخت است زیرا دوده ی زیادی به اطراف منتقل می کند ولی یک آرامش و دلپذیری خاصی را به محیط می بخشد.

شومینه گازی

در این مدل از شومینه ها از گاز برای سوخت استفاده می شد شاید دلپذیری چوب را نداشته باشد ولی محیط را تمیز نگه می دارد و دوده ایجاد نمی کند. به همین دلیل شومینه های گازی جایگزین مناسبی برای شومینه های چوبی شدند.

شومینه الکل سوز

از سوخت اتانول برای این شومینه ها استفاده می شود. این شومینه ها نصب راحتی دارند. این مدل تنوع بالایی دارد و با هر دکوری هماهنگ می شود. گرمایش این نوع شومینه ها از دو مدل قبلی کمتر است.

شومینه برقی

شومینه های برقی توسط الکتریسیته حرارتشان تامین می شود. شعله این شومینه ها مانند یک شعله ی واقعی است. قابلیت تنظیم شعله در این مدل شومینه ها جزء مزیت این مدل محسوب می شود. از میان انواع شومینه ها گزینه ی برقی آن مقرون به صرفه ترین مدل است. از مزیت های دیگر آن این است که نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارد زیرا بازدید دریچه و یا لوله گاز و بریدن چوب را ندارد.

شومینه ژل سوز

این نوع از شومینه ها کمتر رایج هستند. از مزیت های آن نصب راحتش است. برای این گونه از شومینه ها نیازی به دودکش، لوله و یا سیم نیست و توسط ژل، سوخت آن تامین می شود که هزینه بالاتری نسبت به بقیه سوخت ها دارد.

انواع شومینه از نظر شکل ظاهری

شومینه ایستاده

از نظر شکل ظاهری این شومینه ها مشابه شومینه های سنتی هستند. نیازی به نصب ثابت ندارند و آزادانه هر جایی که نیاز باشد می توان قرار داد.

شومینه دیواری

برای آپارتمان ها انتخاب مناسبی است و بر روی دیوار نصب می شود. به دو نوع تقسیم می شود یکی نیاز به دودکش و دیگری مستقل که انتخاب هر کدام از این راه ها مربوط به نوع سوخت شومینه ها است.

شومینه توکار

این شومینه ها به شکل سنتی هستند و باید در درون دیوار جایی برای آن ها تعبیه شود و نیاز به دودکش و اتصالات مربوط به سوخت دارند.

شومینه رومیزی

شومینه های رومیزی بسیار سبک هستند و در ابعادد و اشکال متفاوتی وجود دارند و می توان آن ها را به راحتی جابه جا کرد. شوکینه های رومیزی به طور معمول با اتانول روشن می شود و منبع سوختیش اتانول است.

شومینه معلق

شومینه های معلق از سقف و یا دیوار نصب می شوند و اتاق را گرم می کنند. قابلیت نصب در هر جایی را دارند. شکل خاص این مدل شومینه ها جلب توجه خاصی را به همراه دارد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *