#


سیستین کلیسایی نظامی برای واتیکان

23 دسامبر 2017 يك نظر 1341 بازدید

سیستین کلیسایی نظامی برای واتیکان

سیستین کلیسایی نظامی برای واتیکان

واتیکان کلیسایی برای خود دارد که به نام سیستین شناخته می شود و نام خود را از پاپ کریستین پنجم الهام گرفته است. جیاوانیو دل دوسی در سال های1476 میلادی تا1481 میلادی اقدام به ساخت این کلیسا نموده است و طراحی این کلیسای جذاب به وسیله باسیو پونتلی انجام شده است. زمان افتتاح کلیسای سیستین در تاریخ15 آگوست سال1483 میلادی می باشد که به مریم مقدس اهدا گردیده است.

این کلیسا از نظر اندازه و ابعاد بسیار به بیت المقدس شباهت دارد و قصری در میانه آن قرا ردارد که واتیکان از آن به عنوان یک قلعه نظامی و استراتژیک استفاده می کرده است. شبستانی جداگانه در میان این کلیسا قرار داده شده است که طرح خلاقانه ای دارد و دوازده پنجره در این شبستان وجود دارد. در قسمت بالایی هر کدام از این پنجره ها اتاقی وجود دارد که شباهت بسیار زیادی به لوله تفنگ دارد. برای تزئین کف این شبستان از سنگ مرمری استفاده شده است که بسیار زیبا و جذاب می باشد و چند رنگ است.

خانواده کازمتی دکوراسیونی این چنین را در قرون وسطی به وجود آوردند. چندی بعد دو طراح دیگر با نام اندریا برگنو و مینودا فیسول طرح جدیدی را به این کلیسا افزودند. این دو طراح همکاری نزدیکی با جیووانی دالمات داشتند و در طرح جدید خود از نرده های مرمری استفاده کردند که به کار بردن این نرده ها موجب می شد تا کلیسا دو بخش مجزا دیده شود.

کارایی ابتدایی این کلیسا به دو نکته خلاصه می شد اول اینکه مکانی مخصوصی برای حضور پاپ ها بود و بعد از آن برخی از مراسمات مقدس در این کلیسا انجام می شد. زمانی که تصمیم ساخت کلیسای جدید از سوی پاپ سیکستوس پنجم اتخاذ شد دو طراح مشهوری که در آن زمان وجود داشتند به نام آمبریان و توسکان برای طراحی این کلیسا فراخوانده شدند و دیوار های این کلیسا را با نقاشی مزین کردند. تصاویری که برای نقاشی دیوار ها استفاده شده دوچرخه هایی از زمان های گذشته و جدیدتر را نشان می دهد که به خوبی زینت بخش دیوارهای کلیسا بوده اند.

در فاصله میانی پنجره ها از تصویر چهره سی پاپ اول استفاده شده است و بر روی دیوار نقش بسته اند. تاقی که برای این کلیسا درست شده است به رنگ آبی است و در کل این تاق از طرح ستاره های درخشان استفاده شده بود که البته این طرح تا زمان جولیاس دوم وجود داشت و او از میکل آنژ درخواست کرد تا طرح جدیدتری برای بیشترین سطح این کلیسا ایجاد کند. میکل آنژ از سال1508 میلادی به مدت سه سال برای تغییر سطح سقف کلیسای سیستین تلاش کرد و طرح جدیدی را برای آن به وجود آورد.

جولیاس دوم در ابتدا قصد داشت تا تصویر دوازده رهبر بر روی سقف این کلیسا نقاشی شود اما پس از کمی فکر کردن از انجام این کار منصرف شد و اجازه داد میکل آنژ آزادی عمل بیشتری برای داشته باشد و بتواند هر طرحی که مد نظر دارد بر روی سقف این کلیسا استفاده نماید. زمانی که آزادی بیشتری در اختیار میکل آنژ قرار گرفت او توانست شاهکار فوق العاده ای را به وجود بیاورد.

تا پیش از این کار میکل آنژ خود را یک مجسمه ساز می دانست اما با انجام این کار مشخص شد او هنر نقاشی بر روی دیوار را نیز آموخته و در انجام این کار نیز بسیار هنرمندانه عمل می نماید. مشکلات بسیاری برای نقاشی بر روی سقف وجود داشت که میکل آنژ با کلیه این مشکلات مواجه شده و با مشقت بسیاری توانست کار خود را به پایان برساند و در نهایت طرحی جذاب و زیبا را به وجود بیاورد. میکل آنژ برای طراحی سقف این کلیسا از موضوعات هبوط، خلقت و همچنین رانده شدن انسان استفاده کرد و این طرح با شکوه و زیبا را در صفحه وسیعی از سقف نشان داده است.

میکل آنژ در ابتدای کار نقاشی خود اشتباهاتی را داشت که هر چه جلوتر می رفت موجب می شد تا کارهای اولیه او نادیده گرفته شود و کار را از ابتدا شروع کند. در قسمت های انتهایی دیوار کلیسا تصاویری از اجداد و گذشتگان مسیح طراحی شده است و در طراحی سقف از نه تصویر استفاده شده است که نشان دهنده سفر پیدایش هستند که تقسیم بندی آن ها به سه قسمت می باشد و می توان این سه بخش را به پیدایش کائنات  و شیطان و انسان مرتبط دانست.

بیست سال پس از اینکه کار نقاشی سقف کلیسای سیستین به انتها رسیده بود پاپ کلمنت هفتم او را در سال1534 میلادی دعوت کرد تا با استفاده از نقاشی مربوط به روز قیامت طراحی این کلیسا را تکمیل کرده و به اتمام برساند. برای طراحی قسمت های خارجی کلیسا از طرح مثلثی استفاده شده است و موجب شده تا شکل این کلیسا به صورت مثلث دیده شود و به مانند اغلب کلیساهایی که در ایتالیا وجود دارد و متعلق به دوره های رنسانس است از طرح ساده ای برای ساخت آن استفاده شده است.

درها و راهرو های ورودی این کلیسا طرح بسیار ساده ای دارد و هیچ تجملی در آن دیده نمی شود. این کلیسا از نظر فضای داخلی به سه طبقه تقسیم شده است که پنجره های به کار رفته در طبقه زیرین آن بسیار ساده هستند و یک در ورودی موجب می شود تا با فضای بیرونی کلیسا ارتباط داشته باشد.

ارتفاعی که برای طبقه اصلی کلیسا تعیین کرده اند چیزی درحدود9/40 متر می باشد و طبقه سوم آن به افسران نگهبانی که در کلیسا حضور دارند اختصاص دارد و افسرانی که از کلیسا محافظت می کنند می توانند در این قسمت حضور داشته باشند. طرح جذاب این کلیسا از گذشته تا کنون موجب توجه افراد بسیاری بوده و گردشگرانی که به ایتالیا سفر نمایند حتما از این کلیسای بینظیر نیز دیدن خواهند کرد. گاهی مراسم های مقدسی در این کلیسا برگزار می شود که افراد بسیاری نیز در آن حضور پیدا می کنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *