#


خانه ى «گابريل پول»

معماری
6 مارس 2017 بدون نظر 475 بازدید

خانه ى «گابريل پول»

خانه ى «گابريل پول» در «اموندى»

همان طور كه مهاجرين ازاد، تعداد مجرمين را افزايش دادند، حومه هاى شهر هم در اطراف شهر هاى بزرگ گسترش يافتند. فريب دادن فضاى نامحدود در ملت جديد، روياى استراليايى را پر و بال مى دهد: هر مهاجر جديدى مى توانست نقشه ى زمينى را بخرد تا خانه اش را در انجا بنا كند.

در ابتدا، خانه ها ساده و تك طبقه بودند كه در جلو و پشت، باغچه و باغ داشتند اما با رسيدن قرن نوزدهم، نظرات تغيير كرد و پناهگاها و سرپناه هاى ساده تبديل به خانه هاى راحت شدند. با اين نكته كه <راحت> در اينجا به معنى افزايش دادن اندازه و معيار خانه و تقليد و پيروى از مدل هاى اروپايى بوده است يعنى بيشتر از اينكه در شرايط تغيير ايجاد كنند، ظاهر را تغيير دادند.بنابراين، جاى تعجب نيست كه در پايان قرن، سبك بيشترى از سازگارى و رضايت، دغدغه ى اصلى معمارى شد.
در قرن بيستم، توسعه ى بى رحمى حومه نشينى سريعا تحت تاثير مهاجرين امريكايى و اروپايى از راه رسيده قرار گرفت و با آمدن انها رواج يافت و همراه انها نظرات و رسوم ساختمان هايشان هم أورده شد. در پاسخ به اين فشار مربوط به امارگيرى نفوس، در تمام شهرهاى استراليا، ساختن خانه هاى شبيه هم سريعا رواج يافت.

اين ساختمان ها، وسواس اروپايى را همراه استحكام و وزن نشان مى دهند. جعبه هاى اجرى محكم كه فاقد ايوان يا هر وسيله ديگرى هستند كه سايه ايجاد مى كند، مى خواهند به طور برجسته در يك محيط مصنوعى بمانند: يك چشم انداز طارمى ها كه به دقت به اجزا فرعى تقسيم شدند، باغچه هاى وجين شده و چمن هايى كه به طور كامل اراسته شده اند، چيدن بوته ها و درختان بومى. براى فهم حالت ها و وضعيت هاى مسكّن استراليايى از سال ١٩٦٠ تا ١٩٨٠ ، اين تصنعى بودن، كار بسيار سختى است.

مهاجرين اروپايى به دنبال اين نظافت و اراستگى مصنوعى و موارد مشابه خانه هايى مى گردند كه از ان ها در برابر انچه كه در طارمى پشتى گسترده مى شود محافظت كند. تعلق خاطر داشتن به شهر و نه به جوامع مرزى روستايى و حومه ى شهرى،وخيم و سخت بود و دنياى غير واقعى حومه ى شهر كه ان ها در ان جا زندگى مى كردند، عمدا ان ها را مجبور مى كرد تا از بينش، صداها، مفاهيم و سخت گيرى ماهيت جاى دور افتاده جدا شوند. اين يك دور نمايى است كه هنوز هم غالب است.

<در پالاديا كه يك منطقه اى است در حومه ى شهر> مسيرهاى اجرى مخصوص عبور اتومبيل ها باعث شدند تا چمن هاى اراسته به سمت ويلاهايى هدايت شوند كه داراى بلوك هاى سيمانى سفيد شده هستند و سقف ها و بام هاى كاشى كارى شده ى ان ها، غژ غژ ينكه ها و دستگاه هاى تهويه ى هوا را پنهان مى كنند و پنجره هاى كوچك رنگى شده ى ان ها، محكم بسته مى مانند تا خنكى را حفظ كنند، تا ويژگى اكثريت خانه هاى جديد گسترش، يافته را در سال هاى اخير محفوظ نگه دارند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *