لوستر و روشنایی از انواع لوازم تزیینی است که برای زیباسازی و نوپردازی دکوراسیون های اداری و مسکونی و … از آن استفاده می شود. لوسترها در انواع مدل های مختلف موجود هستند که هر یک از این مدل ها برای کارآیی مشخص و محیطی خاص طراحی شده اند.

برای پرزرق و برق نشان دادن دکوراسیون داخلی استفاده از لوستر بهترین گزینه ممکن است. لوستر و روشنایی جزو وسایلی است که علاوه بر زیباسازی و نورپردازی، دکوراسیون خانه شما را هم چشم نوازتر خواهد کرد. اولین چیزی که برای انتخاب لوستر باید به آن توجه کنید، فضای مورد نظر شماست. این که وسعت فضای اتاق کم است یا زیاد، سقف آن اتاق بلند است یا کوتاه، آیا اتاق نشیمن شما سقف کاذب و چراغ هالوژن دارد یا نه، جزو نکات بسیار مهمی است که برای انتخاب لوستر، حتما باید به آن ها توجه کنید.

  

انواع لوستر و روشنایی

می توان لوستر و روشنایی را به دو دسته از نظر سبک تقسیم بندی کرد. دسته اول لوستر هایی هستند که مدرن اند. این نوع لوسترها را می توان در آشپزخانه و فضای ناهارخوری استفاده کرد. این نوع لوسترها برای افرادی که به میزان نور در محیط اهمیت می دهند مناسب است. به همین خاطر از این لوسترها در جاهایی که مخصوص مطالعه هستند می توانند استفاده شوند.

لوستر و روشنایی های گرد، لوسترهایی هستند که با نورهای ال ای دی ریز تکمیل شده اند. این سبک لوسترهای مدرن همانند یک هنرنمایی ریاضی است و به دلیل شلوغ تر بودن در ترکیب نورهای ریز و درشت جذابیت بیشتری دارند و اکثرا از این سبک لوسترهای مدرن برای اتاق پذیرایی و نشینمن های خانوادگی استفاده می کنند. البته بهره بردن از این دسته لوستر در دکوراسیون داخلی امروزه بسیار گسترده است چرا که در عین مناسب بودن قیمت زیبایی فوق العاده ای به محیط می بخشد.

سبک دیگری که برای لوستر و روشنایی ها می توان نام برد سبک کلاسیک است. عموما لوسترهای فاخری که دارای شیشه های بلورین هستند و ابعاد نسبتا بزرگی دارند در این گروه قرار دارند. عموما رنگ هایی مانند بژ، طلایی، نقره ای از رنگ هایی هستند که برای بدنه اصلی لوستر ها استفاده می شوند. که در طراحی های مختلف تزئیناتی به این بدنه ها اضافه می شوند که شامل شیشه، پارچه و آلیاژ ها می توانند باشند.

انتخاب لوستر مناسب

اگر اتاقی که می خواهید برای آن لوستر و روشنایی انتخاب کنبد کوچک است، بهتر است از لوسترهایی با شاخه ها و چراغ های کمتر استفاده کنید. زیرا اگر لوستر با شاخه های زیاد انتخاب کنید چون فضای اتاق کوچک است باید تعدادی از چراغ های آن را جدا کنید و این باعث می شود لوسترهای شما زیبایی خود را از دست دهد.

اگر سقف خانه شما کوچک است بهتر است از لوسترهای بلند و آویزدار استفاده نکنید، چون سقف خانه را از آن چه هست کوتاه تر نشان می دهد. پس بهتر است مدل های سقفی را انتخاب کنید و در کنار آن یک چراغ دیوارکوب یا یک آباژور هماهنگ با طراحی لوسترتان انتخاب کنید. البته اگر تصمیم گرفتید بالای میز ناهارخوری تان لوستر نصب کنید، حتی در صورت کوتاه بودن سقف می توانید از مدل های آویز و بلند استفاده کنید تا نور تمام میز را روشن کند.

چیدمان منزل نیز در انتخاب لوسترو روشنایی مهم است مثلا اگر دکوراسیون شما سلطنتی یا سنتی است، بهتر است لوستر های کریستالی با طرح های کلاسیک انتخاب کنید یا اگر مبلمان استیل دارید لوستری انتخاب کنید که شاخه های آن در جهات مختلف طوری تنظیم شود که تمام قطعات مبلمان شما را به یک میزان روشن نشان بدهد.

  

حواستان باشد لوستر مناسب اتاق نشیمن است و برای اتاق خواب چندان جذاب به نظر نمی رسد.در اتاق خواب می توانید از یک دیوار کوب کم نور و یا یک اباژور استفاده کنید.

رنگ لوستر و روشنایی ها نیز باید با دیگر اجزای منزل مانند مبلمان هماهنگی داشته باشد. علاوه بر رنگ خود لوستر رنگ چراغ ها و نحوه نورپردازی هم اهمیت فراوانی دارد و بهتر است از چراغ های آفتابی و مهتابی با رنگ های متفاوت استفاده کنید تا نور یک رنگ لوستر چشم تان را اذیت نکند و رنگ دکوراسیون منزل تان را هم تحت تاثیر قرار ندهد.

اگر لوستری که انتخاب می کنید لوسترهای حباب دار است به این نکته دقت کنید که حباب های ان دارای اندازه نرمال ومعمول تری دارند زیرا در صورت شکستن می توان بقیه را با ان جایگزین کرد.

از من بپرس

Recent Posts

روند اندیشه های معماری

اندیشه های معماری هم همانند بسیاری از زمینه های دیگر دچار تغییر شده است و…

5 سال ago

توضیحاتی در مورد سبک های پست مدرن،نئو مدرن و نئو کلاسیک

گرایش هایی بعد از دوران مدرن به وجود آمدند که نواقص اندیشه های مدرن را…

5 سال ago

سبک ایرانی اسلامی

با عمیق نگریستن درسبک ایرانی اسلامی می توان به توجه معماران به سمت حیاط ها،…

5 سال ago

نقش طراح در یک پروژه چیست؟

این که نقش طراح دقیقا در پروژه چیست، شاید سوالی باشد که جنبه های زیادی…

5 سال ago

معماری زمینه گرایی و منطقه گرایی

زمینه گرایی پیوندی بین زمین و محیط زندگی است و یا به عبارت دیگر محیط…

5 سال ago

چگونگی قرار گیری مبلمان در پذیرایی مستطیل شکل

اگر منزل شما دارای پذیرایی مستطیل شکل است بهتر است مواردی را در نظر بگیرید.…

5 سال ago