#


ایده هایی برای طراحی اداری مدرن

طراحی مدرن اداری
4 ژوئن 2017 بدون نظر 1407 بازدید

ایده هایی برای طراحی اداری مدرن

ایده هایی برای طراحی اداری مدرن

به گزارش از من بپرس، طراحی بسیاری از دفاتر کاری، شرکت ها و ادارات نیاز به یک بازنگری حسابی دارند تا از حالت خشک و رسمی بیش از حد آنها کاسته شود.

در بسیاری از این محیط ها هنوز اتاق های تک نفره به چشم می خورد که باعث دوری کارکنان از یکدیگر و شکل گیری یک محیط کاملاً کاری و فاقد جنبه های دوستانه شده است. در این مورد بهتر است محیط و فضایی گسترده تر طراحی شود تا هم کارکنان در یک ارتباط دائم با یکدیگر باشند و هم با قرار گرفتن در محیطی فراخ، بهره وری آنها افزایش یابد.

علاوه بر این موارد، طراحی اصولی در چنین محیط هایی ارتباط مناسب تری را بین مراجعه کننده و مراجعه شونده باعث می شود.

در طراحی مدرن همچنین تمیزی محیط، انعطاف پذیری و خاص بودن طراحی به عنوان اصولی مهم در نظر گرفته می شوند. به این منظور که فرد در چنین محیطی، تنها به فکر انجام وظایف خود باشد.

مشاهده می کنید که در طراحی های مدرن، بسته به نیاز می توان عناصر زیادی را دخیل کرد. در ادامه اصولی که به افزایش بهره وری مربوط می شوند، برشمرده می شوند:

شفافیت و صمیمیت

شیوه های جدید مدیریت باعث منسوخ شدن ایده های قدیمی شده اند که در آن مکان بالادستی ها دور از دسترس، در فضایی اختصاصی و غیر قابل نفوذ طراحی می شدند.

به همین منظور بسیاری از شرکت ها دیوارها و اتاق های تک نفره را برداشته اند تا ضمن ایجاد فضای باز بیشتر، مدیران و اعضای اصلی شرکت در کنار بقیه کارکنان قرار بگیرند.

فواید این نوع طراحی شامل برداشتن دیوار حایل بین رئیس و مرئوس، امکان کنترل کارکنان، ایجاد رابطه مناسب بین مدیر و کارمند، افزایش روحیه تیمی در بین کارکنان، افزایش حس وفاداری به شرکت و انجام درست وظایف و در نتیجه بهبود عملکرد کلی شرکت می شود.

حفظ فضای شخصی

شاید تصور کنید که با ایجاد فضای باز، حریم خصوصی کارمندان از بین می رود. این مسئله مهمی است که بسیاری روی آن حساسیت دارند. بسیاری از کارمندان دوست دارند در یک فضای خصوصی کار کنند و یا با ارباب رجوع ملاقات داشته باشند.

برای این کار بهتر است دکوراسیون به گونه ای طراحی شود تا چنین فضاهایی برای افراد به وجود بیاید. طراحی های ال مانند در این گونه موارد راه حل مناسبی می تواند باشد. در این طراحی قسمتی از فضا حالت خصوصی به خود می گیرد، بدون آنکه قدیمی و خشک به نظر برسد.

فضای مورد نیاز

در طراحی محیط کار علاوه بر فضایی که کارمند برای انجام کارش لازم دارد، مقداری فضا برای گذاشتن وسایل و امور شخصی او نیز در نظر گرفته می شود.

طراحی های قدیمی  23 متر مربع فضا را به هر کارمند اختصاص می داد. در حالی که این مقدار در طراحی مدرن به 14 متر مربع کاهش پیدا کرده است. حال امکان دارد که این فضا به شکل کلی برای تعداد زیادی کارمند ایجاد شود و یا به صورت جداگانه برای هر کارمند به منظور قرار دادن لوازم شخصی محاسبه شود.

نکته ای که در اینجا اهمیت دارد، این است که لازم است این فضا به صورت کامل به کار گرفته شود. مشاهده شده برخی اوقات به ازای هر کارمند 46 متر مربع فضا در نظر گرفته شده، اما او احساس راحتی نمی کند و به همین دلیل بهره وری پایین می آید. به همین منظور گرایشی جدید به نام «کار در هر مکان» به وجود آمده که بر اساس آن الزامی وجود ندارد که یک کارمند تمامی کار خود را در دفتر انجام دهد و یا تجهیزاتش را در آنجا قرار دهد، بلکه می تواند بخشی از کار خود را در خانه انجام دهد.

مسئله ای که در اینجا پیش می آید این است که شرکت ها در این گونه موارد، باید طراحی منزل کارمندان شان را نیز در نظر بگیرند. اغلب، ارگونومی در طراحی خانگی نادیده گرفته می شود، در حالی که بسیار اهمیت دارد. بنابراین بهتر است که به کارمند آموزش های لازم برای اجرای این گونه طراحی ها در خانه داده شود. برای مثال بداند که بهترین محل برای لپ تاپ رو به روی صندلی یا مبل راحتی اوست.

محل پذیرش

دلیل وجودی هر شرکتی ارائه خدمات به مراجعان و دریافتن پول از آنهاست. اگر این معادله به هر ترتیبی به هم بخورد، شرکت ها از بین خواهند رفت. طرف مهم در این معادله مراجعه کننده است. در واقع اگر او نباشد، مراجعه شونده ای نیز در کار نخواهد بود. به همین دلیل است که حفظ رضایت و سعی در ارتقای خدمات به او این قدر اهمیت دارد.

بنابراین در طراحی مدرن ایجاد یک محیط پذیرش گرم و صمیمی برای جلب مشتری تبدیل به یک اصل مهم شده است. به این منظور لازم است که برای ایجاد چنین محیطی از ترکیبی از نور طبیعی و نور مصنوعی در جهات مناسب بهره برد.

می توان رنگ هایی خاص را نیز به این قصد به کار برد. در هر حال این محیط باید به گونه ای طراحی شود که بدون آنکه مصنوعی و تحریک کننده به نظر بیاید، حس خوبی را به افراد منتقل کند.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *