#


توضیحاتی در مورد سبک های پست مدرن،نئو مدرن و نئو کلاسیک

پست مدرن
22 آوریل 2019 بدون نظر 6435 بازدید

توضیحاتی در مورد سبک های پست مدرن،نئو مدرن و نئو کلاسیک

گرایش هایی بعد از دوران مدرن به وجود آمدند که نواقص اندیشه های مدرن را هدف قرار دادند و سبک های نوینی را پیشنهاد دادند یکی از اولین ترین نظریه ها بعد از مدرن سبک پست مدرن بود که هم معماری را شامل می شد و هم فلسفه را پوشش می داد. از دیگر سبک ها می توان به دیکانستراکشن، نئوکلاسیک، های تک، فولدینگ، پرش کیهانی، مینیمالیست، نئواکسپرسیونیسم و …. اشاره کرد.

پست مدرن

توضیحاتی در مورد سبک های پست مدرن ،نئو مدرن و نئو کلاسیک

پست مدرن

پست مدرن در لغت به معنای فرا مدرن است. در این سبک خردگرایی سبک مدرن مورد نقد قرار می گیرد. مدرنیسم عقل را راه گشای همه ی موارد می داند ولی پست مدرنیسم عقل را ابزار می داند و اعتقاد دارد که عقل هم نواقصی دارد. از ایدئولوژی های مدرنیسم کمونیسم است ولی پست مدرن هر ایدئولوژی را رد می کند و می گوید باید آن را بررسی کرد.

پست مدرن

آغازگر این سبک رابرت ونچوری است. اعتقاد او به این اصل که هر بنایی باید مطابق با زمینه های فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و .. باشد این سبک را در معماری شروع کرد. وی با سبک بین الملل مخالف است و زمینه گرایی را اصل می داند. پست مدرن به هویت اعتقاد دارد و می گوید باید آن را اصل قرار داد. این سبک در خانه ی مادر ونچوری نمایان است و ایدئولوژی خانه خانه است معماری مدرن در این سبک دیده نمی شود. از دیگر نظریه پردازان این سبک چارلز جنکز را می توان نام برد. او معتقد بود که تنها معمار نباید یک بنا را طراحی کند، اصولی که معماری مدرن اعتقاد داشت، بلکه استفاده کنندگان هم باید در روند طراحی لحاظ شوند.

معماری مردمی

در زمانی که دوران مدرن رو به تضعیف بود، معمارانی چون رابرت ونچوری شروع به درک معماری فرهنگی کرد. در این سبک به نفی کامل معماری مدرن می پردازد و بیان می کنند که یک ساختمان نیازی به بیان عملکرد خود در فرم ندارد. موضوعی که امروزه ما از معماری مردمی می شناسیم از همین ایده های آزاده خواهی بر می آید. تکثیر این ایده به دو دلیل مصرف گرایی و عدم ثبات جهانی به وجود آمد. مردم به سمت چیزی می روند که راحت تر باشندو زبان ساده تری را داشته باشند. هم پوشانی های زیادی بین سبک پست مدرن و سبک مردمی وجود دارد.

پست مدرن

نئو مدرن

در اوایل سال 1970 پایان مدرنیسم مسجل شد. ولی بعدها مشخص شد که پست مدرن اعتقاد شتاب زده بود و هنوز هم معمارانی وجود دارند که پیرو سبک معماری مدرن هستند. رهبر این گروه ریچارد میر است که معماری کاملا سفید از شاخصه های اوست. پنج معمار نیویورکی شامل ریچارد میر، جان هیداک، چارلز گواتمی، پیتر آیزنمن و مایکل گریوز در این گروه قرار دارند که وفادار به معماری سفید لوکوربوزیه و پایبند به پنج اصل معماری او دارند که این پنج اصل شامل پلان آزاد، استراکچرآزاد، پیلوت، پنجره ی افقی ممتد و باغ بام هستند. از نمونه های این گروه می توان به دفتر منطقه ای شرکت IBM در شهر گرینز بورو آمریکا اشاره کرد.

پست مدرن

نئوکلاسیک

معماری کلاسیک همواره بر گرفته از معماری یونان و رم باستان است و شالوده فکری تاریخی سرزمین غرب را بیان می کند. سبک کلاسیک بیش از نیم قرن سابقه موفقیت آمیزی مدتی مورد توجه قرار نگرفت، پس از انتقاداتی که به سبک مدرن شد دوباره سبک کلاسیک مورد توجه قرار گرفت و نگاهی دوباره به پست مدرن داشتند.
معماران نئو کلاسیک همانند معماران پست مدرن نگاه به گذشته دارندولی یک اختلاف بزرگ در بین دیدگاهشان نسبت به تاریخ وجود دارد. در معماری پست مدرن هویت هر انسانی مهم بوده و عوامل تاریخی برای پیدا کردن هویت شخص مورد اهمیت است و عواما تقلیدی نقشی ندارد ولی در نئو کلاسیک معماران بر این باورند که تغییر هر مسئله ای باعث تبدیل کمال به نقصان است.

پست مدرن

معماران این سبک، برخلاف سبک مدرن و پست مدرن، کلاسیک را یک سبک لایزال میدانند و از اصول این معماری نظم، تناسب،تقارن، هماهنگی و کمال است که در خانه های خدایان طراحی شده در زمان یونان باستان دیده می شود و به دلیل مد نظر قرار دادن این عوامل معتقد به بی نقص بودن این سبک هستند. یکی از معماران این سبک راب کریر است که معتقد است شهرهای انسان مدار به دو دلیل از بین رفتند یکی جنگ و دیگری مدرنیسم و جای خود را به شهرهایی دادند که هیچ مطابقتی با خصوصیات انسانی ندارند نه از نظر روحی و نه از نظر فیزیکی.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *