#


ورم پلک و درمان آن

25 ژوئن 2019 بدون نظر 72251 بازدید

ورم پلک و درمان آن

ورم پلک غالبا با سایر ناراحتیهای چشمی همراه است (البته نه همیشه). بنابراین، هنگامی که این ناراحتی به صورت شدید، مزمن با بازگشتی اتفاق می افتد، آزمایش چشمی کاملتری برای جستجوی علل پنهانی نظیر آب سیاه، التهاب عنبیه و غیره که نیاز به روشهای درمانی غیر از گیاه درمانی دارد، ضروری است.

ولی خوشبختانه، در اکثر موارد، ناراحتیهای پلکی بر اثر پدیده های فیزیکی ساده که رایجترین آنها را نام می برم اتفاق می افتد.

  • استفاده نامناسب از لنزهای درون چشمی
  • آلودگی هوا
  • مژه با یک جسم خارجی در چشم
  • تابش شدید آفتاب که در این مورد خاص، علائم ناراحتی شامل سرخی چشم و سطح داخلی پلک، ریزش اشک بر اثر احساس سوزش و دید مبهم می باشد.

درمان، همیشه باید با چند اصل بهداشتی منطبق با عامل ایجادکننده بیماری همراه باشد.

پلک

الف) عدسیهای قرینه ای

اینگونه عدسی ها روز به روز بنا به عللی نظیر زیبایی، رهایی از عینک و غیره گسترش بیشتری پیدا می کند. بطور خلاصه، این نوع عدسیها ظاهر بیرونی شخص را عوض کرده و به نگاه او درخشش و بعدی می دهد که عینکهای قطور، آن را از بین می برد.

ولی استفاده از این لنزها، مستلزم رعایت اصول جدی است که هرگز نباید نادیده گرفته شود. مثلا عادت به لنز خیلی تدریجی است، مدت استفاده از آن نباید بیش از ۸ ساعت در روز باشد و ضمنا این عدسیها باید هر روز ضد عفونی شود. اگر شخص در این رابطه بی توجهی کند، به زودی مشکلاتی برای او ایجاد شده و او خود را در کنار افرادی با چشمهای سرخ و چشمک زن می بیند که دائما در تمام طول روز ناچار به چکاندن قطره در چشمهای خود هستند.

ب) عوامل جوی

عوامل جوی نیز وضعیت را برای ایجاد برخی ناراحتیها آماده می سازد. از میان آنها می توان از شوفاژ (جریان هوای گرم روی زمین، هوای فشرده) یا برعکس، تهویه مطبوع که باعث خشکی هوا می شود نام برد.

تأثیرات مضر اینگونه وسایل را می توان با استفاده از مرطوب کننده ها حتی یک ظرف آب مخلوط با اسانس اکالیپتوس که روی شوفاژ قرار داده شود) تا حدودی خنثی کرد.

ج) عوامل شیمیایی

در رأس آنها باید از گیاه نیکوتینا تاباکرم (توتون) نام ببرم که به عنوان یک ضد انگل خارجی و مهمترین عامل ایجاد کننده سرطان ریه شناخته شده است.

تشکیل جمعیت های مبارزه با دخانیات، محدودیتهای استعمال دخانیات و غیره، از جمله اقدامات مفیدی است که باید مسئولین بهداشت و حتی پزشکان معمولی از آن حمایت کنند.

و سرانجام، گاهی اوقات با برگرداندن دقیق پلک، می توان یک جسم خارجی نظیر یک مژه، حشره یا گرد و غبار را یافت که عامل تحریک بوده و کافی است از موضع خارج شود.

٢. معالجه و درمان ورم پلک

هر دارویی که با پلک و چشم تماس پیدا می کند، باید عاری از عناصر محرک و حساس کننده باشد. این اعضاء حساس بدن با اسانسها، تنتورها و سایر محلولهای الکلی منطبق نیست، ولی بر عکس، دم کرده های موضعی را بخوبی تحمل می کند. در این مورد، دو گیاه مؤثر قابل تجویز است که اولی گل گندم می باشد. به این گیاه، لة ب «عینک شکن» نیز داده شده است.

من گاهی اوقات مشاهده کرده ام که این گیاه کوچک آبی رنگ در هنگام جمع آوری با گیاهان مشابه دیگری که دارای تاثیرات متفاوت بی ضرر یا سمی هستند اشتباه گرفته شده است.

کشاورز پیری که برای مشاوره نزد من آمده بود، دائما از خواص این گیاه برای ناراحتیها و نفخ روده ای داد سخن می داد. پس از شنیدن صحبتهای او برایش توضیح دادم که گلهای کوچک آبی رنگی که او در بیشه زارهای اطراف محل سکونت خود جمع آوری کرده در واقع کاسنی وحشی بوده است؟

گلهای این گیاه را به صورت دم کرده موضعی (یک قاشق سوپخوری در یک ظرف آب مصرف می کنند، برای افرادی که تهیه جوشانده این گیاه برایشان مشکل است، آب گیاه قابل استفاده است که از همان خواص برخودار می باشد.

بارهنگ: این گیاه می تواند به عنوان دارویی عمومی برای تمام دردهای جزئی پوستی بکار برود و شایسته آن است که مثل بید گیاه، مصرف آن گسترده باشد. برگهای آن را که ضد تورم است، به مقدار ۱۰ درصد به صورت دم کرده بکار می برند.

گیاهان دیگری که به صورت موضعی بکار می رود و از تاثیرات کمابیش مختلفی برخوردار است، عبارت است از:

شبدر زرد: ضد تورم؛ سبال کننده خون و تقویت کننده وریدها است.

رازیانه: به گوارش کمک می کند و بادشکن است.

هویج: به خاطر خواص ترمیم کننده خود به درمان ناراحتی کمک می کند.

چند نکته دیگر در مورد بیماریهایی که در کنار آنها پلک ها نیز دچار اشکال می شود: گاهی اوقات، غددی که به آنها میبومیوس گفته می شود و بین دو لایه پلک قرار دارد، آسیب دیده و عفونی می شود. به این ترتیب، گلوله های کوچک دردناک و کاملا مشخصی به وجود می آید که به آنها شالازیون گفته می شود. درمان آنتی بیوتیکی غالبا ضروری بوده و گاهی نیاز به عمل جراحی نیز هست. در صورتیکه احتمال بازگشت بیماری نیز مطرح باشد، می توان از معالجة موضعی گیاهی استفاده کرد.

در رابطه با جوش پلک، این جوشها پیاز موهای مژه را در بر میگیرد که غالبا بر اثر استافیلوکوک زرد به وجود می آید. بهتر است از شیمی درمانی استفاده شود و گیاه درمانی می تواند نقش پیشگیرانه ای در این مورد داشته باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *