#


انتخاب لنز مناسب برای چشم

5 آوریل 2018 بدون نظر 3253 بازدید

انتخاب لنز مناسب برای چشم

کدام لنز را باید برای کدام چشم انتخاب کرد

تمام افراد در این سال‌ ها، از بد و خوب به کار بردن انواع و اقسام لنزهای رنگی بسیار را شنیده ‌ایم ولی در کنار همه ی توصیه‌ های پزشکی و بایدها و نبایدهایی که اطلاع داشتن از آن ها از نان شب برای چشم ‌تان واجب‌ تر می باشد، باید بپذیریم مردم از به کار بردن لنز دست برنداشته‌ اند چرا که مانند سایر محصولات زیبایی و آرایشی همواره پرطرفدار و محبوب می باشد.

با این که زیبایی طبیعی به مراتب بهتر و مورد پسندتر می باشد ولی برای افرادی که مشتریان ثابت به کار بردن از لنزهای رنگی می باشند، اطلاعاتی داریم که با آن نیز در انتخاب لنز به شما کمک خواهد شد و هم راه های صحیح به کار بردن لنز و رعایت نکات بهداشتی آن را یاد می گیرید.

ایرانی ‌ها رکورد دار استفاده از لنز

95درصد درخواست کنندگان لنزهای رنگی و زیبایی خانم‌ ها می باشند؛ خانم ‌هایی که دیگر اعتقاد زیادی به زیبایی طبیعی ندارند زیرا در سبک زندگی این روزهای آن ها و ظاهر اهمیت زیادی پیدا کرده است. هنگامی که مقابل آينه می ‌ایستیم و چهره ی خود را با دقت نگاه مي ‌کنیم، دل ‌مان مي‌ خواهد تغييراتي در چهره ی خود به وجود بیاوریم؛ دقیقا همچون هزاران نفر دیگری که با انواع و اقسام راه ‌ها و تغییرات، چهره ‌شان دیگر طبیعت و طراوت گذشته را ندارد. خریداری لنز و به کار بردن رنگ‌ های متنوع آن یکی از آسان ‌ترین راه ‌ها برای به وجود آوردن این تغییر در ظاهر چشم‌ ها می باشد ولی در حال حاضر زمان دوباره گفتن جملاتی مانند «لنز مضر است و منجر به  نابینایی می ‌شود» نیست زیرا لنز وسیله ‌ای می باشد به طور کامل بی ‌خطر، البته در صورتی که طرز استفاده از آن را به درستی بدانیم و رعایت کنیم.

پس از موج سیل ‌آسای جراحی‌ های زیبایی و مصرف لوازم آرایشی، به کار بردن لنزهای رنگی و تزئینی نیز در میان خانم ‌های جوان ایرانی طرفداران بسیاری پیدا کرده است؛ لنزهایی که در این روزها در هر مطب چشم‌ پزشکی، داروخانه ‌ها و عینک ‌فروشی ‌های شهر به راحتی پیدا می ‌شود. شناخت صحیح  نوع و طرز استفاده از لنزهای رنگی مهم ‌ترین بخش ماجرا می باشد زیرا باید درنظر داشته باشید کوچک‌ ترین بی ‌دقتی، مشکلات جبران‌ ناپذیری را برای چشم‌ های ‌شما به همراه خواهد داشت.

چشم‌ هایی با ظاهر طبیعی

لنز‌های رنگی این احتمال را به شما می ‌دهند که رنگ چشمان تان را همان گونه که دوست دارید تغییر دهید تا ظاهر جذاب ‌تر و زیباتری پیدا کنید. لنزهای رنگی نیز به شکل شماره ‌دار و بدون شماره در بازار وجود دارند. لنز‌های تماسی شماره‌ دار نزدیک‌ بینی، دوربینی و آستیگماتیسم تان را نیز اصلاح می کند و در عین حال موجب تغییر رنگ چشم تان می ‌شوند ولی لنزهای رنگی بدون ‌شماره تنها جنبه زیبایی دارد و برای تغییر رنگ چشم طراحی شده ‌اند که به صورت معمول گران‌ قیمت تر از نمونه ‌های مشابه معمولی آن ها می باشند اما افرادی که مایل به تغییر رنگ چشم شان می باشند به طور معمول مشکلی در پرداخت این هزینه ‌ها ندارند؛ به عنوان مثال برخی از افراد یک تغییر دراماتیک را می‌ پسندند ولی برخی دیگر از اشخاص فقط تغییراتی جزئی راضی ‌شان می‌ کند.

بیشتر کنتاکت لنزهای رنگی به گونه ای طراحی شده‌ اند که جلوه طبیعی قسمت رنگی چشم یعنی عنبیه که از مجموعه‌ ای از شکل‌ ها و خطوط رنگی تشکیل شده را تغییر می ‌دهند. برخی از کنتاکت لنزهای رنگی از یک سری نقطه‌ ها و خطوط شعاعی رنگی به وجود آمده اند تا بتوانند جلوه ای طبیعی روی چشم به وجود بیاورند. مرکز این لنز‌ها محلی که روی فضای مردمکی قرار می گیرد بدون طرح می باشد تا مانعی برای دید به وجود نیاورد.

نگاه ‌تان را رنگی کنید

انتخاب رنگ لنز مناسب چشم مطیع عوامل بسیاری از جمله رنگ مو یا ظاهر پوست می باشد. ولی در نتیجه به سلیقه شما بستگی دارد و این که می خواهید ظاهری طبیعی، دراماتیک یا دوست‌ داشتنی ‌تر داشته باشید. در صورتی که می خواهید رنگ چشم‌ تان را تغییر دهید اما آن تغییر بسیار بارز نباشد بهتر است از لنز‌هایی که کناره‌ های عنبیه تان را مشخص‌ تر می نمایند و رنگی طبیعی ‌تر به ظاهر شما می ‌بخشند، به کار ببرید. برای افرادی که دارای چشمان آبی هستند ولی دوست دارند تغییر کوچکی در ظاهرشان ایجاد کنند، لنز خاکستری مایل به سبز توصیه می ‌شود.

در صورتی که دل ‌تان می ‌خواهد ظاهری دراماتیک داشته باشید که هر شخصی در نگاه اول متوجه تغییر شما شود؛ از رنگی گرم‌ تر مانند قهوه ‌ای روشن به کار ببرید و در صورتی که چشم تان به همین رنگ است، رنگ سردی مانند آبی روشن را انتخاب کنید. ولی در صورتی که رنگ چشم خودتان تیره می باشد بهترین انتخاب برای شما رنگ ‌های مات می باشد. برای این که طبیعی‌ تر جلوه کنید از رنگ عسلی روشن یا رنگ فندقی به کار ببرید یا اگر می خواهید که در بین جمع به طور کامل  متمایز به ‌نظر بیایید، طبق سلیقه ‌تان از رنگ‌ های روشن‌تر مانند آبی، سبز یا بنفش به کار ببرید و درنتیجه این که در صورتی که پوست تیره ‌ای دارید، لنز‌های روشن می ‌توانند ظاهری به طور کامل متفاوت را به شما ببخشد.

مطمئن ‌ترین انتخاب ممکن است مهم ‌ترین بخش این مطلب همین جا باشد که پیش از انتخاب لنز رنگی نکات مهم زیر را در نظر داشته باشید. با این که لنزهایی با اندازه ‌های گوناگون وجود دارد که برای اشخاص گوناگون مناسب است، ولی به شرطی که به‌ درستی تجویز شده، توصیه ‌های مورد نیاز را رعایت کرده و از جاهای معتبر خریداری شده باشند. نیاز است برای گرفتن لنزهای رنگی حتما به کلینیک‌ های معتبر یا چشم ‌پزشک مراجعه کنید زیرا فقط در آن صورت است که می‌ توانید کنتاکت لنزی بی‌ خطر و مطمئن را خریداری کنید که ظاهری طبیعی ‌تر را نیز به شما ببخشد. در سایر کشورهای دیگر برای خرید لنزهای رنگی حتما باید نسخه معینی در دست داشته باشید تا جایی که این مسئله حتی در مورد لنزهای بدون شماره که فقط تجویز زیبایی دارند نیز صادق است زیرا همه ی لنز‌ها به عنوان وسایل پزشکی به حساب می آیند و لازم است برای گرفتن آن ها نسخه تجویزی معینی از یک چشم‌ پزشک یا فردی که تخصص مربوطه را دارد در دست داشته باشید و طبق آنچه در ایران رایج است به صرف مراجعه به داروخانه یا حتی فروشگاه‌ های لوازم بهداشتی آرایشی نمی ‌توان آن ها را خریداری کرد.

مراقبت؛ شرط بی ‌خطر بودن لنزها

لنز شما تنها برای خود شما می باشد. هیچ موقع لنز دوستان تان را مصرف نکنید و لنز تان را به فرد دیگری قرض ندهید. لنز همچون مسواک یا دارو یا هر لوازم شخصی فقط به همان فرد دارنده آن و ویژگی ‌های همان فرد مختص می باشد و تعویض آن می‌ تواند خطرات بالقوه ‌ای نظیر انتقال باکتری ‌های بیماری‌ زا و متعاقبا بروز عفونت ‌های شدید را به همراه داشته باشد. باید از لنزهای خود به خوبی مراقبت کنید زیرا لنز‌های رنگی همچون کنتاکت لنز‌های معمولی باید به‌ درستی نگهداری، تمیز و ضد عفونی شود و در محلول‌ های مخصوص گذاشته شوند.

حتما بر اساس توصیه متخصص مربوطه کنتاکت لنز تان را بیرون انداخته و در زمان مشخص شده از یک نمونه جدید و نو به کار ببرید. در صورتی که از کنتاکت لنز فقط گاه و بی گاه استفاده می ‌کنید بهتر است بیشتر از کنتاکت لنزهای روزانه یک بار مصرف استفاده کنید. به یاد داشته باشید نباید در هنگامی که چشم تان زخمی و تحریک شده یا قرمز می باشد از لنز استفاده کنید چرا که این کار احتمال دارد منجر به ایجاد عفونت ‌های مخاطره‌ آمیزی گردد که حتی به از دست رفتن بینایی تان منجر می شد به همین دلیل در صورتی که زمان مصرف کنتاکت لنز متوجه هر نوع ناراحتی یا آزاری در چشم تان شدید حتما این موضوع را با چشم‌ پزشک تان  در میان بگذارید و از لنز مصرف نکنید.

لنز رنگی را چطور انتخاب کنیم؟

در حال حاضر استفاده از کنتاکت لنز‌های رنگی محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرده است بنابر این با کمک چشم‌ پزشک یا اپتومتریست می‌ توانید کنتاکت لنز مناسبی را برگزینید که به شخصیت و چهره تان ظاهر مناسب‌ تری ببخشد. این لنز‌ها نیز اگر از طریق چشم ‌پزشک یا اپتومتریست تجویز شده باشند لنزهایی قابل قبول و مطمئن ‌تری می باشند. به هیچ عنوان این لنز‌ها را از فروشگاه‌ های آرایشی و بهداشتی و حتی بدون داشتن نسخه ‌ای معین از داروخانه‌ ها خریداری نکنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *