#


آرایش مو و عوارضی که به دنبال دارند

14 آوریل 2018 بدون نظر 3565 بازدید

آرایش مو و عوارضی که به دنبال دارند

آشنایی با انواع آرایش مو و عوارض آن ها

به احتمال زیاد برای شما نیز پیش آمده که به منظور یک کار ساده مانند رنگ کردن مو یا مرتب کردن ابرو به آرایشگاه مراجعه کرده باشید و در آن جا با انواع و اقسام پیشنهادات آرایشگران روبه رو شوید که تحت اصطلاحات عجیب و غریب و نامانوسی از ارائه می گردند. اصطلاحاتی که احتمال دارد بیشتر مواقع آن ها را نشنیده باشید یا این که به گوش شما خورده باشد، امکان دارد در پایان کار با چهره ای از خود مواجه شوند که دلخواه شان نمی باشد یا مجبور به پرداختن رقمی گردند که فکرش را نمی کردند.

در واقع زمانی که قرار است کاری بر روی پوست، مو یا هر عضوی از بدن ما صورت گیرد، این حق ما می باشد که بدانیم درست چه اتفاقی قرار است رخ دهد؟ چه مقدار زمان می برد؟ امکان دارد چه عوارضی به همراه داشته باشد؟ و چه هزینه ای خواهد داشت؟ در ادامه ی این مقاله با این اصطلاحات و عوارض آن ها آشنا خواهید شد.

دکلره

تعریف: زمانی که پیگمنت ها یا رنگدانه های طبیعی مو از ساختمان آن خارج می شوند و مو در پایه های گوناگون (از 2تا 11)به تدریج بیرنگ می شوند را دکلره می گویند. در صورتی که بخواهیم موی طبیعی را بیش از 4درجه روشن کنیم، در آغاز باید موها را دکلره و پس از آن از رنگ انتخابی، به کار ببریم.

زمانی که باید برای پراکنده شدن و خارج کردن رنگدانه های طبیعی مو از ساختمان مو منتظر باشید بسته به جنس و مقاومت مو می باشد(به طور معمول 30-20دقیقه).

عارضه: این کار صدمه های شدیدی به مو می زند، به خصوص در کسانی که پوست حساسی دارند، دکلره کردن باعث آسیب رسیدن به پوست سر می شود و در مواردی حتی شخص دچار ریزش مو خواهد شد.

خشکی و شکنندگی مو و موخوره هم از عارضه های دکلره کردن می باشند. پودرهای دکلره دارای تنوع بسیاری می باشند اما به 2نوع عمده دسته بندی می شوند؛ 1-پودر دکلره سفید که ضعیف تر می باشند و برای موهای حساس، نازک و رنگ شده به کار برده می شود. 2-پودر دکلره آبی که قوی تر می باشد و برای موهای طبیعی و سالم استفاده می شود. به طور معمول در صورتی که مو به طور طبیعی مشکی باشد، از پودر آبی و در صورتی که رنگ طبیعی مو، روشن باشد، از دکلره ضعیف به کار می برند.

دکاپاژ

تعریف: از بین بردن رنگ موی قبلی از روی مو که به گونه ای دکلره ضعیف م یابشد را دکاپاژ می گویند. در صورتی که دکلره روی موی رنگ شده صورت گیرد به آن دکاپاژ گفته می شود.

عارضه: اندازه صدمه ای که دکاپاژ به مو وارد می کند کمتر از دکلره می باشد ولی هزینه آن بسیار بالا است.

هایلایت

تعریف: به رنگ و مش به طور همزمان هایلایت می گویند که در این حالت، مو حالتی سایه روشن به خود می گیرد. در حقیقت، در صورتی که فرق رنگ موی پایه و تکه های انتخابی تقریبا 3درجه باشد (که از طریق رنگ مو به وجود می آید) به آن در اصطلاح هایلایت و در صورتی که این تفاوت رنگ تا 7درجه باشد، به آن مش گفته می شود. (که با به کار بردن دکلره به وجود می آید).

عارضه: به کار بردن مواد شیمیایی به منظور رنگ کردن، دکلره، مش و هیایلایت کردن موها ممکن است منجر به آسیب رسیدن جدی به پوست سر و مو و شکنندگی تار مو، موخوره، خشک شدن و کاهش درخشندگی طبیعی مو گردد.

لولایت

تعریف: این کار برخلاف هایلات می باشد؛ یعنی بین موهای بلوند، تکه هایی را با رنگ (شماره3 یا4) تیره می کنند. در این شیوه مو باید یک سانتی متر رشد ریشه داشته باشد و به طور معمول از سری رنگ های گرم مانند طلایی یا شکلاتی به کار برده می شود. این کار می تواند با فویل یا کلاه مش صورت گیرد و بیشتر در زمان هایی کاربرد دارد که مو خیلی روشن شده باشد و زردی بسیار آن نوعی زنندگی به وجود آورده باشد. در این حالت، آرایشگر می تواند با به وجود آوردن قسمت های تیره، نوعی سایه روشن روی مو به وجود آورد. یکی از کاربردهای لولایت وقتی است که شخص مو را بلوند کند و حالا رشد ریشه دارد.

عارضه: انواع گوناگون لایت نمی باشد به دکلره کردن تمام مو آسیب کمتری به مو می زند چرا که روی قسمت های کوچکی از مو صورت می گیرد.

لایت ها

سان لایت: این عبارت به بلوند کردن (دکلره کردن) به صورت بیضی، در قسمت بالای سر (از رستنگاه تا تاج سر) می  گویند که پهنای آن به سلیقه و تقاضای فرد بستگی دارد.

مون لایت: این کار برخلاف سان لایت می باشد و بخش زیرین مو بلوند می شود و بیضی بالای سر تیره می شود.

هاف لایت: شیوه ای است که نوک موها را به صورت های گوناگون (به عنوان مثال ردیفی یا یکی در میان مثل مش) از 3تا 10سانتی متر به رنگ بلوند یا رنگ های فانتزی ایجاد می کنند.

مووی لایت: یک کار خیلی فانتزی می باشد که موها را دکلره می کنید، پس از آن به 3تا 7قسمت افقی تقسیم و با رنگ های فانتزی هر تکه را به طور جداگانه رنگ می کنید و سپس شست و شو می دهید که به صورت رنگین کمانی روی موها قرار می گیرد.

عارضه: عوارض این روش شبیه به عوارض هایلایت می باشد.

میزانپلی

تعریف: منظم کردن پل های گوگردی مو با استفاده از بیگودی های مخصوص را میزانپلی می گویند. در این شیوه، پل های شیمیایی و طبیعی مو به شکلی شکسته می شوند که موی پیچیده شده در بیگودی، فر گردد. بنابر این میزانپلی همان پیچیدن و فرم دادن به موها می باشد.

مدل های میزانپلی گوناگون می باشند ولی در مجموع3 مدل دارند؛ مدل جمع، مدل باز و مدل جمع و باز که در آن بخشی از مو شنیون می شود و قسمتی باز می ماند.

عارضه: میزانپلی با شکستن پیوندهای گوگردی ای که در ساختمان موها وجود دارد موجب می شود موها نیروی خود را از دست بدهند و به آسانی بشکنند. بعد از انجام این کار توانایی موها قابل برگشت نمی باشد و آسیب وارد شده به آن بخش  از ساقه مو دایمی می باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *