Categories: فیلم

تقلید اروپاییان از اصول ادیسون در ساخت فیلم

تقلید اروپاییان از اصول ادیسون در ساخت فیلم و اختراع دستگاه های مختلف

اروپاییان وقتی که اصول ساختمان کینتوسکوپ ادیسون را شناختند مستقیما به سوی تاباندن فیلمهایشان برپرده ای وسیع پیش رفتند. در امریکا هم مخترعین دیگری مانند یوجین لاوست ،لاثام ها، جین اوروآ، توماسارمات، و چارلز جنکین در همین هنگام مشغول ساختن ماشینهایی برای تاباندن حلقه های کینتوسکوپ برپرده بودند. در طی سال 1895 نمونه ی دستگاههایشان در بوستون و نیویورک و شیکاگو و اتلانتا به نمایش گذاشته شد.
فقط خود ادیسون بود که وارد میدان نمی شد. وقتی که نسبتا دیر به فکر مسئله تاباندن عکس افتاد (به طور ی که محاکمات ناگوار بعدی نشان داد) از کشفیات لوروآ ولاثام ازادانه استفاده کرد و ویتاسکوپ ارمات را که از گردش یک (هشت پر)برای ثبات نگاهداشتن موقتی فیلم درجلوی سوراخ پروژکتور استفاده می کرد.

پیدایش رقیب دستگاه ادیسون

به کاربرد با وجود این تا 23 اوریل 1896 هنوز ادیسون برای عرضه کردن کینتوسکوپ جدید خود به غموم حاضر نبود. ان روز جزء برنامه ی تماشاگران به کار انداخت .چندماه بعد سخت ترین رقیب دستگاه ادیسون در تماشاخانه همرشتاینزاولیمپیا شروع به کار کرد. و در ظرف یکسال در همه شهرهای بزرک اروپا و امریکا فیلمهای مختلف نمایش داده شد.

فیلم های اولیه اروپایی

نکته عجیب و درعین حال مهمی که باید در اولین فیلمهای در قاره اروپا وامریکا ملاحظه کرد، این است که در اروپا لومیر و پاته و گومون وغیره استقبالشان از حرکت اصولا به خاطر نفس حرکت بود. از هر چیز متحرکی عکسبرداری می کردند، عمله ای که دیواری را خراب می کرد کارگردانی که از کارخانه بیرون می امدند و طفلی که در باغ صبحانه می خورد. از همه ی اینها فیلم بر می داشتند. فیلمبردارانشان هر جا که بودند مناظری مانند حوادث خیابانها رقصهای بومی ومحلی، وسان لشکریان بر می داشتند.
فهرست اولین فیلمهای اروپایی پر است از فیلمهای “مستند” و “خبری” که هیچ یک بیش از یک دقیقه طول نمی کشد .ولی علاقه شدید به دنیای اطراف در همه انها منعکس است. ازطرف دیگر در امریکا موضوع فیلمها بیشتر “مهیج” بود. مانند قطار امپراتوری ی قطار الماسسیاه که پیچی را دور می زدند وخروشان به سوی دوربین می اید، و مسابقات مشت زنی و جنگ خروس یا پروفسور ساندو که عضلاتش را منقبض می کند و یا انی اوکلی که با تفنگ تیر اندازیمی کند، و حتی نمایشهای کوتاه نیز در این فیلمها اهمیت داشت.

برگرفته از کتاب تاریخ سینما نویسنده:ارتور نایت ، ترجمه:نجف دریا بندری

از من بپرس 4

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago