Categories: سینمافیلم

قدرت هالیوود در آغاز جنگ

قدرت هالیوود در آغاز جنگ و تولیدات فیلم های برتر

در سال 1-1940 ،در حالی که مخالفت های ضد تر است و آغاز جنگ از بیرون و به گونه ای خارج از مهار مستقیم استودیو ها،بر قدرت هالیوود اثر گذاشتند، مشکلات درونی حادی نیز فراروی صنعت سینما قرار داشت.

بسیاری از این مشکلات ناشی از تقاضای پیش بینی نشده برای تولیدات برتر بودکه خود ناشی از توافقنامه 1940 (که بندهایی در مورد نحوۀ نمایش پنج شرکت بزرگ و نمایش فیلم های پیش از فروش و اجاره آنها را مطرح می کرد) و بسیج دفاعی(که بازار داغ نمایش اول را به خود اختصاص می داد) بود.

استودیو ها برای پاسخ گویی به این تقاضای روزافزون یا به تهیه کنندگان مستقل متوسل شدند،که طی اوایل دهه 1940 شان و مرتبت شان به سرعت افزون شد، یا این که به استعداد های تحت قرار دادشان آزادی بیشتر و قدرت تصمیم گیری اعطا کردند.

این امر نه تنها سبب شد که روش تولید واحدی که پیشتر پا گرفته بود،شتاب یابد بلکه انگیزه مستقلی را نیز به آن القاء کرد.در واقع، در سال 1- 1940  رهیافت  یونایتد آرتیستز مبنی بر توزیع تولیدات تهیه کنندگان مستقل مورد پسند چهار استودیو های دیگر قرار گرفت:آر.کی.او،وارنر،یو نیورسال،و کلمبیا.

در واقع ،هر کدام از این استودیو ها به نوبه خود ،تغییرات چسم گیری در الگوی یو نایتد آرتیستز پدید آوردند. این تغییرات بسته به این بود که آیا امکانات تولید و بودجه نیز ،علاوه بر توزیع،از طرف استودیو تامین شده است یا خیر.

تعداد این تولیدات«بیرونی » به گونه ای چشم گیر متغییر بود.

به عنوان مثال،برادران وارنر در زمینۀ تهیه کنندگی مستقل روشی آزمایشی را پیشه کرد و در سال 1940 تنها دو فیلم به این روش ساخت : ملاقات با جان دو به کارگردانی فرانک کاپرا و گروهبان یورک با بازی جس لاسکی ( به کارگردانی هاواردهاکس ، کارگردان آزاد ) .

افراطی ترین این چهار شرکت ، آر.کی.او بود که در سال 1940 بیش از یک دوجین واحد تولید مستقل در اختیار داشت و عملاً تمام تولیدات درجۀ یک آن ،محصول واحدهایی خارج از خود آر.کی .او بود .

در این بین ، در سال 1_1940 تعداد افراد « طرف قرار داد » تمامی استودیو ها ، به گونه ای چشم گیر افزایش یافت .

این گروه را نویسندگان و کارگردانانی تشکیل می دادند که در مقام تهیه کننده کار می کردند . افراطی ترین شرکت در این زمینه ، پارامونت بود که میچل لایزن کارگردان را تاحد تهیه کننده _ کارگردان و پرستون استرجس نویسنده را تاحد نویسنده _ کارگردان ارتقا داد و در ضمن گروه نویسندگان ببلی وایلدر و چارلز براکت را به شکل واحد نویسنده _ تهیه کننده ، ( براکت ) و نویسنده _ کارگردان ( وایلدر ) تغیر داد .

چشم گیرترین و آینده نگرانه ترین حرکت پارامونت در این زمینه آن بود که به سسیل ب.دمیل فرصت داد تا به عنوان تهیه کنندۀ « مستقل در استخدام استودیو »کار کند و در عین حال درصدی از سود فیلم های تولیدی اش را به خود او پرداخت کرد .

از من بپرس 3

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago