سریال وایر یکی از برترین مجموعه های تلویزیونی تاریخ !!!

سریال وایر یا شنود ” The Wire ” مجموعه تلویزیونی درام و جنایی جذاب آمریکایی …

است که نزدیکی و داخل خود شهر بالتیمور مریلند  تولید ، تهیه و تنظیم شده است و به وسیله دیوید سیمون نویسنده توانا و خبرنگار اسبق پلیس نوشته شده است . ⁣⁣طبق گفته های دیوید سایمون ، او دفعه ها به صورت محرمانه و مخفیانه بین گروه های مواد مخدر فعالیت و ماموریت داشته است و هم چنین خطر های بسیاری حتی خطر مرگ را از سر گذرانده است و حاصل کار و تجربیات خود را در این زمینه و سریال دیدنی به خوبی پیاده سازی کرده است . سریال شنود ” The Wire ” یک سریال درام – جنایی است . نخستین قسمت این مجموعه در تاریخ ۲ ژوئن ۲۰۰۲ از شبکه HBO پخش شد و در تاریخ ۹ مارس ۲۰۰۸ در پنج فصل و ۶۰ قسمت به پایان رسید .

گذری کوتاه به خلاصه این سریال …

این نمایش و داستان فوق العاده با آزاد شدن یک متهم با سابقه و حرفه ای به نام دی انجلو شروع می شود . پس از آزادی این متهم از زندان ، پلیس و کاراگاهی با نام جیمى مکنالتی بسیار به این قضیه شکایت دارد ، حتی پیش قاضی پرونده او می رود و علت آزادی دی انجلو را ، ” ایوان بارکستل ” ، یکی از سردسته های اصلی و بزرگ قاچاق مواد مخدر و دایی انجلو را جویا می شود . او علاوه بر این ادعا می کند که دی انجلو در راستای کار خود یعنی قاچاق چند نفر را نیز به قتل رسانده است …

  • بیانگر نا هنجاری های اجتماعی …

هر فصل از این سریال ” The Wire ” یکی از مشکل های مختلف شهر بالتیمور را توصیف می‌ کند ، که می توان به سیستم آموزشی ، تجارت های غیر قانونی مواد مخدر ، رسانه‌ ها و شبکه های خبری و … اشاره کرد . سریالی که از تقابل میان جنایت کار های حرفه ایه قاچاق چیه مواد مخدر و پلیس ها سخن می گوید که معمولا هم سیاه پوست هستند . سریالی که در آن خبری از عشق های دبیرستانی نیست . خبری از گروه های رقص دبیرستانی نیست .

تنها گروه هایی که در این سریال می بینید گروه های مواد مخدری است که …با لهجه غلیظ حرف می زنند ، کلماتی می گویند که در کمتر جایی شنیده می شود و به شدت عامیانه است ، تفنگ همیشه در جیب آن ها پیدا می شود و به پیچیدگی هایی در داستان این سریال بر خورد می کنید که به شدت فکر شما را درگیر خود می کند . به دفعات شاهد دیالوگ های طولانی بین بازیگران خواهید بود که هر کدام از آن ها نقش مهمی را در ادامه داستان سریال ایفا می کنند . این سریال ، سریال ساده ای نیست .

  • سبک کلی داستان …

همواره زمانی که گروه های پلیسی برای دستگیری و به دام انداختن این سیاه پوستان تبهکار گرد هم می آیند شما انتظار تماشای متوقف شدن این گروه های قاچاق چی هستید ولی در واقعیت این اتفاق نمی افتد . پلیس­ های این مجموعه ” The Wire ” آدم­ هایی عادی هستند با همه ویژگی های یک انسان معمولی مثل نقاط ضعف و قوت . آن ها دروغ می­ گویند ، دزدی می­ کنند ، رشوه می­ گیرند و هم چنین به دنبال قاچاق چی ها هم می گردند . ولی در شنود ” The Wire ” فقط پلیسی موفق است که کار روزانه­ اش را به درستی و کامل انجام داده و باز هم شبیه یک انسان معمولی شب به خانه برگردد . از حق نگذریم آن ها خیلی زیرک باهوش و قدرت مند و با علم و دانش  و فناوری بهتر و قوی تر نیستند ، آن ها فقط کمی بیش از حد پیله ­اند 🙂 .

⁣⁣روند داستانی سریال کمی با کندی جلو می رود . اگر فکر می کنید که می خواهید سریالی مانند ” 24 ” یا ” دکستر ” با آن ریتم و سبک ببینید ،نزدیک این سریال هم نشوید ولی اگر از فیلم بازان حرفه ای و طرفداران پر و پا قرص بریکینگ بد ” Breaking Bad ” هستید این سریال به شما تعلق دارد . ریتم آرام این مجموعه پس از گذشت 5 قسمت جسم و فکر شما را به طور شگفت انگیزی درگیر خود می ­کند و بعد از یک فصل تماشای این سریال قطعا شما معتاد آن می شوید و حتی توانایی ترک آن را نخواهید داشت .

  • ⁣کم توجهی و کم لطفی به این سریال …

با توجه به رتبه‌ عالی این سریال در IMDb و توسط بینندگان شانس دریافت جوایز را داشت اما هیچ وقت برنده جوایز معتبر و بزرگ سینما و تلویزیون نشد . شنود به وسیله بسیاری از منتقدان و حتی مجله های مطرحی چون روز نامه گاردین ، مجله تایمز ، اینتر تینمنت ویکلی و … به عنوان یکی از بزرگ ترین و بهترین مجموعه های تلویزیونی در کل تاریخ تلویزیون برگزیده و وصف شده است . حتی در سال ۲۰۰۸ این مجموعه به عنوان بهترین سریال تلویزیونی برگزیده شد و از ۱۰ سریال برتر از⁣ دید مجله تایمز رتبه هشتم را به خود اختصاص داد . با تمام این اوصاف ، واقعا این سریال لیاقت ششمین ( حتی بالاتر ) سریال برتر تاریخ بودن را از نظر امتیاز در سایت IMDb دارد .

 

حسین

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago