Categories: سینمافیلم

اصطلاح سانسور در فرهنگ سینمایی

اصطلاح سانسور و توضیحات تکمیلی در سینما

اصطلاح سانسور ، وقتی در مورد سینما به کار می رود ، معمولاً دو فعالیت متمایز از هم را شامل می شود : سیستم های تحت مدیریت دولتی کنترل بیان عقاید سیاسی در فیلم ها ؛ و سیستم های ضوابط داخلی صنعت سینما که صنایع تولیدکنندۀ سینمای سرگرم کننده به منظور تضمین این امر که محتوای فیلم هایشان با شئونات اخلاقی ، اجتماعی و ایدئولوژیک فرهنگ ملی شان همخوانی دارد ، آن را به کار می گیرند.

شکل های مستبدانه سانسور که از راه قدرت انحصاری دولت اعمال می شود ، جز در شرایط اضطرار از خصوصیات برجسته لیبرال دموکراسی های سده بیستم نبوده است ، و نظارت آشکار و روزمره بر محتوای فیلم ها توسط دستگاه های دولتی _ سانسور به مثابه شکلی از نقد رسمی _ عمدتاً ملک طلق رژیم های تمامیت خواه بوده است .

از طرف دیگر ، آیین نامه های داخلی صنعت سینما را می توان همچون شکلی از سانسور بازار انگاشت ؛ نیروهایی که کنترل فرایند تولید را در دست دارند ، به کمک آنها معین می کنند که تولید چه چیز مجاز است و تولید چه چیز مجاز نیست .

مؤثرترین نوع سانسور بازار آن است که اصلاً از ساخته شدن فیلم های خاصی ممانعت کند تا آن که بعد از تولید در صدد اعمال نظر بر آنها برنیاید ، اما سانسور ، تحت هر پوششی ، نوعی اعمال قدرت است ، شکلی از اعمال نظارت بر ایده ها ، تصویرها و بازنمایی هایی است که در فرهنگ خاصی به گردش درمی آیند .

از آنجا که سینما از همان ابتدا صنعتی بین المللی بوده است ، این دو شکل سانسور همواره در کنشی متقابل ، یکدیگر را تقویت کرده اند . اما تسلط جهانی هالیوود به این معناست که آیین نامه های داخلی صنعت فیلمسازی مهم ترین سانسوری بوده که در تاریخ سینما اعمال شده است .

از من بپرس 3

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago