Categories: خبرفیلمساز

اهدای دکترای افتخاری ادبیات به بهرام بیضایی

اهدای دکترای افتخاری ادبیات به بهرام بیضایی

به گزارش از من بپرس، بهرام بیضایی به خاطر فعالیت ‌های ادبی و نمایشی از دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند، دکترای افتخاری دریافت می کند.

بر اساس اخبارمنتشر شده، بیضایی دکترای افتخاری این  دانشگاه را به واسطه شش دهه  کار پیگیر و خلاقانه در زمینه‌ های پژوهش نمایش و اساطیر، نمایشنامه نویسی و فیلمسازی دریافت خواهد کرد.

این مدرک افتخاری در یک برنامه ویژه که گروه ادبیات فارسی دانشکده زبان‌ های خارجه و مؤسسه ایران شناسی دانشگاه سنت اندروز تدارک دیده است، اهدا می شود.

همچنین این برنامه بخش هایی دیگر را نیز شامل می شود، مانند سخنرانی هایی درباره آثار بهرام بیضایی، اکران یک نسخه ترمیم شده از فیلم «رگبار» (١٣٥١) و اجرای انفرادی مژده شمسایی از بخش نخست نمایش «شب هزار و یکم» (١٣٨٢).

گفتنی است که این مراسم به مدت سه روز از اول تا سوم تیر ماه برگزار می شود و در آن اساتید برجسته دانشگاه سنت اندروز حضور خواهند یافت. قرار است در روز اول، دکترای افتخاری را پروفسور سالی ماپستون، رئیس این دانشگاه خود به بهرام بیضایی اهدا کند. در روزهای دوم و سوم نیز سخنرانی ها و نمایش رگبار انجام می شود.

بیضایی هم اکنون مدرس دانشگاه استنفورد در آمریکاست. این نویسنده و کارگردان نامدار، در طی سالیان مهاجرت، علاوه بر تدریس و به صحنه بردن دو نمایش «گزارش ارداوریراف» و «طرب نامه»، کتاب «هزار افسان کجاست؟» (١٣٩١) را نیز که به ریشه‌ های ایرانی داستان «هزار و یک شب» می‌ پردازد، چاپ کرده است.

بهرام بیضایی پیشتر نیز جایزه سینا را از دانشگاه هاروارد در سال 2013، جایزه میراث فرهنگ را از بنیاد فرهنگ در سال 2012 و همچنین جایزه یک عمر دستاورد را از جشنواره فیلم استانبول در سال 2004 دریافت کرده است.

حمید اشرف نژاد

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago