#


مبانی رنگ در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی،مبانی رنگ
8 اکتبر 2018 بدون نظر 1883 بازدید

مبانی رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ ها تاثیر بسزایی در زندگی ما دارند. باعث ایجاد عواطف گوناگون در وجود ما می شوند. تاثیر رنگ هاست که باعث جلب توجه طراحان به این امر شده است. با دانش رنگ شناسی می توان برای فضای در نظر گرفته شده را انتخاب کرد. در این مطلب تلاش بر آن شده که دانش اولیه رنگ شناسی برای استفاده در دکوراسیون داخلی را به صورت مختصر و کاربردی توضیح دهیم.

7 اصل مهم انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

1. چگونه از چرخ رنگ استفاده کنیم؟

چرخ رنگ یک نمایش بصری را ارائه می دهد. چرخه رنگ ها بر اساس رنگ های رنگین کمان تنظیم شده اند. قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی ، بنفش از رنگ های این چرخه اند که با قرار گرفتن در کنار هم رنگ های دیگری را بوجود می آورند که در رنگین کمان نیست. اساسا اکثر مدل ها شامل 12 رنگ می باشند. با این حال در عمل ، چرخ رنگ را می توان گسترش داد تا تعداد نامحدودی از رنگ ها را شامل شود.

 

2. رنگ های اصلی چیست؟

رنگ های اصلی: قرمز، آبی و زرد. که از مخلوط کردن رنگ های دیگر ایجا نمی شوند. که به این نوع رنگهای خالص می گویند.
رنگ های ثانویه: نارنجی، بنفش و سبز. می توان با مخلوط کردن رنگ های اصلی با هم ساخته شوند.
رنگ های ترکیبی: شش رنگ که می توان از ترکیب رنگ های اولیه و ثانویه ساخته می شوند.

3. تغییر رنگ با رنگ های خنثی

با انتخاب هر رنگ پایه و ترکیب آن با رنگ های خنثی می توان به یک طیف روشن تر یا تیره تر از همان رنگ دست پیدا کرد. رنگ های خنثی همیشه انتخابی مطمئن هستند. بژ، عاجی، خاکستری مایل به قهوه ای، سیاه، خاکستری و سفید از جمله این رنگ ها هستند.

مطمئن ترین راه برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده از این طیف رنگ ها می باشد. برای فرار از یکنواخت و بی حس شدن محیط با این رنگ ها، می توانید از رنگ های اصلی در کنار رنگ های خنثی استفاده کنید.

 

4. درک دمای رنگ

برای رنگ ها دما در نظر می گیرند به این شرح که رنگ هایی مانند قرمز، نارنجی و زرد به عنوان رنگ های گرم شناخته می شوند. این رنگ ها معمولاپر جنب و جوش هستند و به نظر میرسد احساس حساسیت و صمیمیت به فضا را به ارمغان می آورند. در مقابل، رنگ بنفش و بیشتر سبز ها رنگ های سرد هستند. آنها می توانند برای آرام کردن اتاق و احساس آرامش استفاده شوند.
هنگام انتخاب درجه حرارت رنگ برای یک فضای، شما باید اندازه را در نظر بگیرید. با استفاده از یک رنگ گرم در یک اتاق تنگ می توانید اتاق را گرم و صمیمی کنید. در عین حال که فضا را کوچکتر جلوه می دهید. استفاده از رنگ های سرد در یک اتاق بزرگ، می توانید همه چیز را سرد و بی روح نشان دهد.

 

5. طرح رنگی تکمیلی

اگر دوست دارید ایده یک طرح رنگی خاص رو داشته باشید، اما می ترسید که برای سلیقه های شما مناسب نباشد، برای ایجاد این طرح رنگی، ابتدا رنگ پایه که رنگ خنثی ست و توصیه ی ماست رو انتخاب کنید. سپس، به انتخاب یک رنگ مکمل بپردازید. این دو رنگ احساس نیاز به تعادل را در فضا فراهم می کنند. شما همچنان تاثیر تلفیق دو رنگ را خواهید دید. بهترین کار این است که از رنگ پایه خود به عنوان غالب استفاده کنید.

 

 

6. طرح رنگی سه گانه

استفاده همزمان از سه رنگ، گاهی نیز به عنوان سه گانه نامیده می شوند. سه رنگ اولیه (قرمز، آبی و زرد) یک مثال کامل هستند، مثل سه رنگ ثانویه. این نوع تنظیم رنگ اغلب بسیار جسورانه است. زیرا این رنگ ها کنتراست بالایی دارند و رنگ های خالص اغلب مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب این طرح ها را در اتاق خواب یا اتاق بازی کودکان مشاهده می کنید. هنگام استفاده از رنگ هایی که پر جنب و جوش هستند، همیشه فضای اطراف آن را در نظر بگیرید.

 

 

7. طرح رنگی تترادیک

در طرح رنگی تترادیک ما در حال همکاری با چهار رنگ در فضا هستیم. در این طرح دمای رنگ نقش بسیار مهمی دارد. سعی کنید اطمینان حاصل کنید که شما دو رنگ گرم و دو رنگ سرد را برای پر کردن فضای به جای عدد فردی انتخاب می کنید. استفاده از این رنگ ها باید این یقین رو به شما بدهد که تعادل رو در فضا بر قرار خواهید کرد. این روش مناسب است برای شکستن تمرکز در محیط های یکنواخت است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *