#


چگونه می توان روند پیر شدن پوست را به تاخیر انداخت؟

8 می 2018 بدون نظر 1557 بازدید

چگونه می توان روند پیر شدن پوست را به تاخیر انداخت؟

به تأخیر انداختن پیری پوست

راهی برای جلوگیری از پیری پوست به طور قطع وجود ندارد، ولی برخی از ترکیبات غذایی شامل آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و B و سلنیوم هستند که میتوانند پیری پوست را به تأخیر بیندازند. هم چنین با مصرف منابع مهم آنتی اکسیدان مانند میوه، سبزی و غلات سبوس دار می توان به بدن کمک کرد تا گروه آنزیمی را که باعث خستگی رادیکال های بدن می شوند، تقویت کنند.

آنتی اکسیدان ها روند پیری را کند تر می کنند و در کنار درمان های موضعی تأثیری خوبی روی پوست می گذارند. به طور طبیعی با بالا رفتن سن، لایه ی زاینده ی پوست نازک تر می شود و در نتیجه پوست چین و چروک پیدا می کند و لکه های متعددی روی آن به وجود می آید. غددی که وظیفه ی چرب نگه داشتن پوست را برعهده دارند نیز کم کارتر می شوند و پوست خشک می شود. نازک شدن عروق پوست در نتیجه ی سوء تغذیه و یا گرفتگی آنها به دلیل بالا رفتن سن، آخرین علت بی طراوت بودن پوست است. این عامل باعث می شود پوست پس از مدتی شکننده و بد رنگ شود.

برای جلوگیری از این اتفاق به توصیه های زیر عمل کنید:

* سعی کنید در ساعاتی که نور خورشید شدید است، یعنی حدود ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر، در محیط آزاد و در برابر نور خورشید قرار نگیرید؛ برنامه ریزی کنید که کارهای بیرون از منزل تان را در ساعت های دیگری انجام دهید.

* هنگامی که در مقابل نور خورشید قرار می گیرید، لباس مناسب بپوشید. با پوشیدن پیراهن های آستین بلند و استفاده از کلاه های لبه دار از پوست بدن تان در برابر نور خورشید محافظت کنید.

* با انتخاب پارچه ی مناسب برای لباستان می توانید جلوی آسیب نور خورشید به پوستتان را بگیرید، پارچه هایی مانند کتان که بافت فشرده تری دارند مناسب تر از پارچه هایی با بافت های شل و نفوذ پذیر هستند. این روزها خیلی از کارخانه ها برای لباس های خود SPF (فاکتور محافظت در برابر خورشید) را در نظر می گیرند.

* حتما کرم ضد آفتاب بزنید. روی قسمت هایی از پوست بدنتان که در معرض نور آفتاب  قرار می گیرند، همیشه کرم ضد آفتاب با SPF مناسب بمالید. کرم ضد آفتاب باید ۲۰ دقیقه پیش از تماس با نور خورشید استفاده شود و هر دو ساعت یا پس از تعریق شدید تجدید شود.

* از آب ولرم استفاده کنید و زیاد در حمام نمانید، زیرا آب داغ یا حمام های طولانی مدت موجب می شود تمام چربی سطح پوست شسته شود. این مسئله برخلاف تصور بسیاری از افراد، اصلا چیز خوبی نیست. همان طور که گفته شد چربی سطح پوست، باعث انعطاف پذیری و رطوبت آن می شود. حداکثر زمان حمام باید ۱۵ دقیقه باشد و از آب ولرم استفاده شود.

* از صابون های قوی و لایه بردار استفاده نکنید. صابون های قوی حتی با مصرف کم هم تمام چربی سطح پوست را پاک می کنند و موجب خشکی پوست می شوند. به جای آنها از صابون های ملایمی استفاده کنید که روغن ها و چربی های افزودنی دارند.

* از مواد تحریک کننده ی پوست پرهیز کنید. اگر پوست تان حساس است از موادی که موجب تحریک آن می شود، پرهیز کنید. عطر، مواد آرایشی و بعضی کرم ها گاهی باعث التهاب و تحریک پوست می شوند. واکنش التهابی سبب تسریع روند پیر شدن پوست می شود.

* آرایش چشم تان را به دقت پاک کنید. برای پاک کردن آرایش دور چشم از اسفنج نرم با پارچه ی نخی لطیف استفاده کنید و به شدت مراقب پوست ظریف و شکنندهی اطراف چشم باشید. اگر از مواد آرایشی سنگین و ضد آب استفاده می کنید، برای پاک کردن آن بهتر است از ماده ی روغنی یا شیر پاک کن استناده کنید.

* پوستتان را خوب خشک کنید. پس از شستن یا حمام کردن، به آرامی و با ملایمته پوست تان را با حوله ای نرم طوری خشک کنید که کمی رطوبت روی پوست باقی بماند بلافاصله بعد از این کار پوستتان را با مرطوب کننده ای روغنی یا کرمی مناسب مرطوب کنید.

* همیشه از مرطوب کننده استفاده کنید. استفاده از مرطوب کننده باعث می شود پوست بدنتان همیشه رطوبت ایده آل را داشته باشد. انتخاب مرطوب کنندهی مناسب برای پوست به عوامل مختلفی بستگی دارد، مثل نوع پوست، جنس پوست، سن فرد و شرایط پوست مثل داشتن آکنه و غیره.

مناسب ترین راه برای اینکه آگاه شوید که آیا پوست تان به مرطوب کننده نیاز دارد یا نه این است که ۲۰ دقیقه بعد از حمام کردن پوست تان را بررسی کنید. اگر در آن زمان پوست تان سفت و خشک شده بود، حتما باید از مرطوب کننده استفاده کنید.

بیشتر مرطوب کننده ها دارای محافظ ضد اشعه خورشید (SPF) هستند و می توانند کار کرم ضد آفتاب را انجام دهند. استفاده از روغن بچه در زمانی که پوست هنوز مرطوب است، می تواند کار یک کرم مرطوب کننده را انجام دهد.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن، روند پیر شدن پوست و پیدایش چین و چروک روی آن را تسریع می کند. در افراد جوانی که سیگار می کشند، تغییرات و پیر شدن پوست در یک بازه زمانی ۱۰ ساله به وجود می آید، در حالی که در بقیه افراد این تغییرات پوستی بسیار دیرتر و کند تر اتفاق می افتد.

سیگار کشیدن رگ های ظریف لایهی خارجی پوست را نازک و شکننده می کند. کاهش جریان خون موجب میشود ویتامین هایی مانند ویتامین A و اکسیژن که همگی برای سلامت پوست لازم و حیاتی اند به سلول های پوست نرسند؛ و تمام این عوامل باعث میشوند که خاصیت کشسانی و انعطاف پذیری پوست کم شود.

به غیر از این موارد، حالت های صورتی که فرد موقع سیگار کشیدن می گیرد، مانند پک زدن و یا جمع کردن لب و چشم ها، موجب به وجود آمدن چین و چروک در پوست می شود تماس مداوم با حرارت سیگار هم روی پیر شدن پوست تأثیر می گذارد.

با دقت اصلاح کنید

اصلاح صورت می تواند باعث التهاب پوست شود، به خصوص اگر پوست ظریف، خشک یا حساس باشد. برای یک اصلاح خوب نکات زیر را به کار برید:

*قبل از اصلاح صورت حوله ای گرم و مرطوب را روی پوست صورت فشار دهید تا موها و پوست نرم شوند. می توانید به جای این کار، بعد از یک حمام یا شست وشوی کامل صورت با آب گرم اصلاح کنید.

* هرگز وقتی پوستتان خشک است، اصلاح نکنید؛ زیرا این کار باعث می شود لایه های سطحی پوست از بین بروند.

* همیشه از ماشین اصلاح تمیز استفاده کنید، زیرا اگر ماشین اصلاح تان تمیز نباشد به پوست تان آسیب می رساند و باعث عفونت می شود.

* در جهت رویش مو اصلاح کنید.

* بعد از اصلاح، حتما پوستتان را با آب ولرم بشویید.

* اگر بعد از اصلاح پوست تان ملتهب شد، روی آن لوسیونی بدون اتیل یا الكل بمالید. الكل خالص یا عطرهای حاوی الکل ممکن است کمی خنک کننده یا ضد عفونی کننده به نظر برسند، اما برای برطرف کردن التهاب مناسب نیستند، چون هم به سرعت تبخیر می شوند و هم به سلول های پوست آسیب می رسانند.

 بهداشت پوست را رعایت کنید

پوست تان را مرتب با پاک کننده ها و ضدعفونی کننده های پوست تمیز کنید تا آلودگی هایش از بین برود. می توانید از ژل های مخصوص صورت نیز استفاده کنید. این محصولات را با توجه به نوع پوست تان انتخاب و استفاده کنید.

مصرف آب

سعی کنید روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. با این کار پوستتان رطوبت لازم را به دست می آورد و حفظ می کند. ۸ لیوان آب در روز به نظر خیلی زیاد می آید، اما واقعا آن قدر هم زیاد نیست. آب فراوان نه تنها بدن شما را هیدراته و مرطوب نگه می دارد، بلکه سموم را نیز از بدن دفع و پوست را شفاف می کند و ظاهر آن را بهبود می بخشد. مصرف یک فنجان چای سبز در روز نیز انتخابی ایده آل برای پوست شماست

تغذیه مناسب

برای این که بتوانید مواد مغذی مورد نیاز پوست تامین کنید باید از یک رژیم متعادل و سالم غذایی استفاده کنید زیرا نقش بسیار مهمی در جلوگیری از پیدایش ترک های پوستی دارد. احتمال ایجاد ترک های  پوستی، در صورت کمبود ویتامین های A و C در رژیم غذایی شما بسیار زیاد است. سعی کنید غذاهایی سرشار از ویتامین های A، E ، C را در رژیم غذایی خود بگنجانید. تغذیه ی مناسب هم مواد مغذی مورد نیاز پوست را برای تشکیل کلاژن تأمین می کند وهم بافت همبندی پوست شما را قوی می سازد. همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم، مواد مغذی جلوی ایجاد ترک های پوستی را می گیرند.

 تغذیه مناسب برای برخی مشکلات پوستی

همان طور که می دانید تغذیه بر روی تمام قسمتهای بدن، از جمله پوست، اثر می گذارد. در حقیقت، هر آنچه که میخورید میتواند بر روی کیفیت چهره ی شما تاثیر بگذارد. در زیر به چند نمونه از مشکلات پوستی اشاره میکنیم و مواد غذایی مناسب برای درمان هر یک از آنها را ارائه می دهیم:

 کبودی ناشی از ضرب دیدگی یا کوفتگی

سبزی ها برگدار سبز تیره، مانند اسفناج، بخورید. گیاه پاپایا (PAPAYA) یا انبه هندی حاوی ویتامین K است که برای لخته شدن طبیعی خون بسیار مفید است. همچنین، ویتامین C نیز کلیدی برای رفع کبودی است.

از بین بردن گود رفتگی و سیاهی زیر چشم

 اگر دور چشم تان گود رفته و سیاه شده است، ویتامین C به همراه آهن میل کنید. ترکیب این دو ماده مؤثرترین راه برای از بین بردن سیاهی و گودرفتگی دور چشم است. سینه ی مرغ بدون پوست و استخوان (منبعی عالی از آهن) را به همراه فلفل سبز، زرد یا قرمز منبع ویتامین C در برنامه غذایی تان قرار دهید.

چین و چروک پوست

روغن زیتون، برنج قهوه ای و بادام بخورید. این مواد غذایی سرشار از ویتامین E هستند و ویتامین E برای حفاظت از غشای سلولهای پوست بسیار مفید است. طی یک مطالعه روی تعدادی دانشجو معلوم شد افرادی که در برنامه ی غذای روزانه شان سبزی، حبوبات (به خصوص لوبیا) و روغن زیتون حتما گنجانده شده، کمترین میزان چین و چروک پوستی را دارند.

ویتامین C سازنده ی کلاژن به درستی در رفع و از بین بردن چین و چروک تاثیر گذار است. کیوی منبعی عالی از این ویتامین به حساب می آید. وقتی بدن کلاژن زیادی داشته باشد، پوست قابلیت ارتجاعی و کششی بیشتری پیدا کرده و چین و چروک راحت تر از بین می رود. منابع دیگر این ویتامین مرکبات، انبه و عسل است.

پوست نازک

حبوبات، غلات، غذاهای دریایی و سیر بخورید. سلنیوم موجود در این مواد غذایی خاصیت کششی و جهندگی سلولی را حفظ می کند، پیر شدن پوست را کاهش داده و در مقابل نور خورشید از آن محافظت می کنند. در یک بررسی مشخص شده که سوختگی ناشی از آفتاب را مکمل سلنیوم، مس و ویتامین ها کاهش می دهند.

آسیب پوست در اثر اشعه خورشید

اگر در اثر قرار گرفتن در برابر نور خورشید پوست تان آسیب دیده است، سبزی و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، طالبی، زردآلو و انبه مصرف کنید. آنتی اکسیدان های طبیعی مانند ویتامین A، بتاکاروتن و ویتامین C در بدن مانند کرم ضد آفتاب طبیعی عمل می کنند و از پوست در برابر اشعه آفتاب محافظت می کنند. سیب زمینی شیرین، هویج، کدو حلوایی، طالبی، زردآلو، کلم بروکلی، گریپ فروت، اسفناج و به طور کل سبزی ها، جگر، شیر، زرده تخم مرغ، پنیر چدار، هلو و ماهی منبع غنی ای از ویتامین A هستند که باید در برنامه غذایی گنجانده شوند.

ویتامین C در مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی)، کیوی، انواع توت، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، هندوانه، طالبی، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزی های سبز برگ، مانند کلم بروکلی موجود است. هم چنین برای درمان آفتاب سوختگی می توانید هلو و زغال اخته بخورید. این میوه های خوشمزه میزان زیادی ویتامین E دارند. این ویتامین به برطرف کردن قرمزی و ورم آفتاب سوختگی کمک می کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *