#


جوش های سر سیاه؛ رنج آورترین جوش های روی صورت

جوش های سرسیاه
2 اکتبر 2017 بدون نظر 943 بازدید

جوش های سر سیاه؛ رنج آورترین جوش های روی صورت

جوش های سر سیاه؛ رنج آورترین جوش های روی صورت

به گزارش ازمن بپرس از نظر اکثر متخصصان پوست و مو ، جوش های سرسیاه زیر پوستی بطور کامل قابل درمانند . و در اکثر موارد بعد از درمان آثاری از آن باقی نمی ماند.

یکی از بیماری های شایع دوران نوجوانی و جوانی وجود آکنه یا جوش جوانی است . که موجب بروز شکل های مختلف ضایعات پوستی می شود .

جوش های آکنه به دو دسته التهابی و غیر التهابی هستند . اولین ضایعات غیرالتهابی  که « کومدون » نام دارد. که در عام بیشتر به نام جوش زیر پوستی معروف است .

کومدون بصورت سر سیاه یا سر سفید است . ضایعات التهابی آکنه قرمز رنگ و گاهی چرکی است . لازم به ذکر است در مورد آکنه اینکه به هیچ وجه نباید دستکاری کرد. چرا که این کار باعث عوارضی چون باقی ماندن جای جوش می شود .

جوش های سرسیاه

جوش های سرسیاه

دکتر سید مسعود داودی : « جوش های از نوع کومدون معمولا ناشی از بسته شدن دهانه خروجی غدد چربی ساز و پوست ایجاد می شود » . یکی دیگر از دلایل ایجاد این جوش ها زمینه ارث و ژنتیک است. لوازم آرایشی مسبب اصلی  ایجاد جوش های سرسیاه می باشند . استفاده از لوازم آرایشی یا استفاده از پماد وی پوست ، می تواند منجر به ایجاد یا بدتر شدن  جوش شود.

مورد دیگری که می شود بیان کرد . کسانی هستند که از ژل و روغن برای موهای شان استفاده می کنند و چربی از طریق زیر پوست به پیشانی سرایت کرده و ایجاد جوش می کند. جوشهای کومدون درد به همراه ندارد و فقط ظاهر آنها به شکلی است که انگار روی صورت مبتلایان شن پاشیده باشند. البته باید گفت این جوش ها چون التهاب ندارد، بعد از تخلیه از خودشان جا نمی گذارد و ضرورتی برای درمان وجود ندارد.

اگر تعدادشان زیاد باشد، احتمال اینکه تاحد پوست را ناصاف و ناخوشانید نشان دهد، در این صورت قدم اول درمان استفاده از داروهای لایه برداری محسوب می شود که ممکن است این داروها بتوانند دهانه بسته شده غدد چربی ساز را باز کنند . بدنبال تخلیه شدن ترشحات پوست صاف می شود. اگر این کار در درمان نتیجه کاملی نداد، باید به شکل مکانیکی یا فیزیکی جوش ها را تخلیه نمود.

تخلیه جوش های زیر پوستی با فشار دادن و یا له کردن آنها کار درستی نبوده چون احتمال دارد به پوست آسیب وارد شود که جای آن برپوست باقی بماند. این کار فقط توسط پزشک یا پرستار با وسایل مناسبی به نام کومدون اکستراکتور صورت می پذیرد.

اکثراً در گروه های سنی خاصی ایجاد جوش و آکنه تکرار می شود . اگر در این سن جوش ها درمان هم شوند ، دوباره عود کرده بطوری که ممکن است به مکرر نیاز باشد که دارو مرتب استفاده شود  تا این سن  خاص جوش زدن بگذرد.

محدوده سنی در پسرها از دوره بلوغ شروع شده و تا پنج سال احتمال دارد ، ادامه یابد . ولی در برخی از آنها  این زمان خیلی بیشتر بطول می انجامد.

جوش های سرسیاه

جوش های سرسیاه

می شود گفت که 95 درصد از افراد زیر سی سالگی جوش هایشان کاملا درمان شده باشد . ولی 5 درصد حتی تا بالای این سن هم با این جوش ها درگیر هستند . در بعضی از افراد تا چهل سالگی هم ممکن است این جوش ها ادامه داشته باشد.

باید بیان کرد که افرادی که بالای 40 سالگی دچار جوش های این چنینی هستند کمتر به جوش های زیرپوستی مبتلا می شوند  و بیشتر درگیری جوش های چرکین و قرمز و ملتهب می باشند .

لیزر به تنهایی برای از بین این جوش ها کاربرد ندارد اما می شود  در جوش هایی که درمان شده و در صورتی که جا بیندازند  می تواند کمک کنده باشد .

نکته جالب اینکه مطالعات علمی مختلف تاثیر رژیم غذایی  روی این جوشها به نتیجه ای نرسیده و به این افراد نمی شود توصیه خاصی نمود اما اگر بیماری خود نسبت به تاثیر غذای خاصی در بوجود آمدن این جوش ها متوجه شد، باید از خوردن آن امتناع ورزد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *