#


تاثیر سدر بر روی پوست و مو

4 مارس 2018 بدون نظر 1851 بازدید

تاثیر سدر بر روی پوست و مو

با سدر پوستی شفاف و موهایی زیبا داشته باشید

صحیح است كه سبك زندگي اشخاص به شکلی شده كه آن ها را هر روز بیش از روز گذشته از طبيعت دور مي ‌كند ولی چه کسی است كه نخواهد زيبايي طبيعي صورتش را با گياهاني كه در طبيعت وجود دارد، حفظ نكند؟! يكي از گياهاني كه با استفاده از آن مي ‌توانيد براي به دست آوردن زيبايي طبيعي حساب كنيد، سدر می باشد. سدر از آن دسته از گياهاني می باشد كه حدودا تمام بخش های آن در زيبايي و سلامت بدن شما مي ‌تواند کاربرد داشته باشد.

زمانی که بدانيد سدر باعث خنك شدن پوست می شود و موها را حالت مي‌ دهد و بسیاری فوايد ديگر را براي پوست و مو به همراه دارد ديگر به راحتی از كنار اين گياه نمي ‌گذريد. البته در صورتی که قرار باشد از سدر براي زيبايي ‌تان به کار ببرید، بايد كاربرد آن را در موارد گوناگون و قسمت ‌هاي مختلف بدانيد. دكتر عليرضا عباسيان؛ متخصص طب سنتي در مورد خواص اين گياه جادويي و كاربرد آن در زيبايي توضيحاتی را داده است که به شرح زیر می باشد.

اگر پوستی کشیده‌ می‌ خواهید

سدر از آن دسته از گياهاني است كه در طب سنتي به آن قابض گفته می شود. همين فایده سدر موجب فشردگي و تقويت اعضا خواهد شد و در واقع اعضا را از سستي و شلي درمي ‌آورد. نام ديگر این گیاه «كنار» می باشد كه گياهي خوشبو و داراي مزاج سرد و خشك می باشد. ميوه‌ اين گياه نیز به شكل سنجد است و در نواحی جنوبي ايران وجود دارد. واقعيتی که وجود دارد اين است كه بسیاری از اجزاي سدر فایده ی دارويي دارد. ميوه، برگ، شكوفه و حتي ريشه سدر را می توان استفاده کرد.

مرهمی بر زخم‌ های قدیمی

براي بهتر شدن جاي زخم نیز مي ‌توانید از سدر استفاده كنید. البته در صورتی که جاي زخم اسكار گذاشته و عميق باشد نمي‌ توان اميد زیادی به بهبودی آن داشت كه سدر كاري بكند ولی چنانچه زخم سطحي باشد مي ‌توان پودر آن را با آب ترکیب كرد و بر روي زخم گذاشت و پس از چند دقيقه باید آن را بشویید. این را به یاد داشته باشید دفعات بسیاری بايد اين كار را انجام دهيد.

نسخه ‌ای برای گرمایی‌ ها

ميوه سدر پیش از ميوه شدن شكوفه‌ اي مي‌ دهد كه ضماد آن را مي ‌توان براي از بین بردن قسمت عرق ‌سوز شده ی پا در حمام استفاده كرد. طرز استفاده از آن به اين ترتيب است كه شكوفه را باید خشك کنید و سپس آسياب نمایید و پودر آن را با کمی آب ترکیب کنید. در صورتی که بخواهيد پوست را نیز همراه با عرق ‌سوز درمان و تقويت كنيد، بهتر است سه قاشق پودر شكوفه، دو ليوان آب و دو قاشق سركه را با یکدیگر ترکیب كرده و در حمام روي قسمت های عرق‌ سوز شده بگذارید. اجازه دهید اين تركيب پانزده تا بیست دقيقه روي قسمت های عرق ‌سوز شده باقي بماند. چنانچه اين كار را دو بار در روز انجام دهید پس از دو تا سه روز عرق‌ سوزي از بین خواهد رفت.

لایه ‌برداری‌ با برگ سدر

برگ سدر در تركيبات آرايشي و شامپوها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از اين برگ ضمادي به دست می آید كه چنانچه بدن را با آن شست و شو دهید، به ترميم زخم‌ ها و پاكسازي پوست كمك خواهد کرد. استفاده از سدر در کسانی كه پوستی چرب دارند، آسان تر می باشد. در صورتی که بخواهيد سدر اثر معمولي داشته باشد با آب و چنانچه  بخواهيد اثرش تقويت شود با كمي سركه و آب ترکیب كنيد و خوب كه مخلوط شدند آن را بر روي پوست تان بماليد و اجازه دهید خشك شود سپس با دست به شکل دوراني آن را ماساژ دهيد و در اصطلاح اسكراب كنيد. در اصل با اين كار شما پوست را مي ‌ساييد. اين حركت كمك مي ‌كند تا به خوبی لايه ‌برداري انجام شود و به غیر از این پوست تميز شود.

چنانچه پوستی نرم و شفاف می ‌خواهید

از فواید زيبايي اين گياه اين است كه موجب بهبود رنگ ظاهر مي‌ شود. اگر مشكل پوست شما كدر بودن آن است و مي ‌خواهيد پوستي شفاف داشته باشيد، بهتر است سدر را با روغن بادام تلخ ترکیب کنید يا با ماست مخلوط نمایید و تازه به تازه مصرف كنيد. از آن جا كه روغن بادام تلخ چرب می باشد مشكلي براي پوست به وجود نخواهد آمد و مي تواند يكي دو ساعت بر روي پوست باقی بماند. براي اين كار گیاه سدر را بجوشانيد و آب آن را با هم وزن خودش روغن بادام تلخ ترکیب کنید و روي شعله به آرامی هم بزنید تا آبش تبخیر شود و عصاره سدر در بادام تلخ باقی بماند. اين كار را مي ‌توان با روغن زيتون نیز انجام داد زیرا روغن بادام تلخ مقداری گران تر می باشد. در نتیجه روي روغن زيتون مقداری روغن بادام تلخ بريزيد و اجازه دهید روي پوست بماند. اين ترکیب هر چه بيشتر روي پوست بماند اثرش بيشتر می باشد.

ریزش مو را متوقف کنید

سدر تقویت کننده مو می باشد و باعث تقویت شدن موها می شود و از ريزش مو پیشگیری مي ‌كند ولی براي ريزش مو بايد مو را طبقه ‌بندي كرد. کسانی كه حفره گشادي در پوست سرشان دارند و قطر موهاي‌ شان زیاد می باشد، از آن جا كه گياه سدر حالت گیرا دارد، براي اين تيپ ريزش‌ ها فوق العاده می باشد ولی کسانی كه پوست خشك دارند و منافذ موهاي ‌شان تنگ می باشد، به طور معمول موهاي نازكي دارند.

– اين اشخاص نبايد از سدر مصرف كنند و به جاي آن تركيباتي كه عصاره گرم دارند نظیر سير، فلفل يا عصاره بادام مصرف كنند.

– در اين صورت منافذ پوست باز مي ‌شود و موها مي‌ توانند از اين حفره ها بيرون بيايند.

اشتهای‌ تان را تقویت کنید

چنانچه بسیار لاغر هستيد و قصد دارید كمي چاق شويد می توانید روي ريشه سدر حساب كنيد. ريشه گياه سدر را با آب بجوشانيد تا رنگ قرمزی را به دست بیاورید سپس آن را میل كنيد. اين معجون موجب چاقي مي ‌شود و براي کسانی كه لاغر هستند و قصد دارند چاق شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.

صمغ سدر براي شوره سر

شوره سر يكي از معضلاتی  است كه دلایل بسياري مي ‌تواند داشته باشد ولی يكي از درمان‌ هايي كه مي‌ توان براي آن در نظر گرفت، سدر می باشد. گياه سدر صمغي دارد كه مي ‌توان آن را در آب مخلوط و بر روي سر گذاشت. اين تركيب در کسانی كه شوره سر دارند اثري فوق العاده ای دارد. چنانچه بخواهيد مي ‌توانيد از شامپوهاي آماده سدر براي اين مشكل بهره ببرید.

خواص دیگر سدر که باید بدانید

همان‌ گونه كه گفته شد، بخش ‌هاي گوناگون سدر مي‌ تواند در زيبايي صورت بسیار تاثیر گذار باشد. ميوه سدر نیز از اين قاعده مستثني نيست.

البته ميوه سدر با وجود این كه براي دستگاه گوارش موثر می باشد، مي ‌تواند نفاخ نیز باشد ولی همين ميوه ترش در افرادی كه جوش‌ هاي صورت دارند يا پوست صورت ‌شان چرب می باشد ولی بدن خشكي دارند مي ‌تواند تاثیرگذار باشد.

ميوه سدر کمی نفاخ می باشد و احتمال دارد براي حافظه نیز ضرر داشته باشد به همین دلیل کسانی كه سابقه تشنج يا فلج دارند پیش از استفاده از اين ميوه بايد با پزشك مشورت كنند. بد نيست بدانيد كه مصلح سدر سكنجبين می باشد و در صورتی که سدر را همراه با سكنجبين بخورید، مي ‌تواند ضررهايش را کاهش دهد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *