#


ناراحتی های زنانه را بهتر بشناسید

9 ژوئن 2019 بدون نظر 2893 بازدید

ناراحتی های زنانه را بهتر بشناسید

ترشحات مهبل (بلغم یا ماده چرك مانند که از مهبل خارج می شود)

همه زنها به طور طبیعی ترشحات مهبلی کمی دارند که به رنگ روشن و شیری مایل به زرد است. چنانچه این ترشحات همراه با خارش نبوده و بوی بدی نداشته باشد احتمالا مسأله ای نیست.

ولی بسیاری از آنها به ویژه در دوران آبستنی از ترشح و خارش مهبلی رنج می برند. این ترشحات ممکن است در اثر عفونت های مختلف به وجود آمده باشد. اکثر ترشحات مزبور موجب زحمت هستند ولی خطرناک نیستند.

  1. ترشح رقيق ، کف دار، زرد مایل به سبز و یا سفید رنگ با بوی خیلی بد همراه با خارش۔ احتمالا ناشی از عفونت با تریکوموناس است. ادرار همراه با سوزش است گاهی اوقات اعضاء تناسلی دچار آسیب و تورم می شوند.

درمان:

  • اعضای تناسلی را باید حتما تمیز نگهداشت.
  • شستشو با دوش مهبلی به كمك آب گرم و سرکه نقطیر شده مفید است.
  • بیمار باید تا زمان بهبودی يك تا سه بار در روز دوش مهبلی بگیرد. چنانچه سرکه در دسترس نباشد از آب لیمو ترش و آب استفاده شود.
  • در موارد شدید از پمادهای مهبلی حاری مترونیدازول یا داروهای دیگری که برای تریکوموناس توصیه شده استفاده کنید. در موارد بسیار شدید از مترونیدازول خوراکی استفاده کنید. مقدار مصرف آن دو گرم به شکل دوز واحد است.

نکته مهم:

احتمال دارد که شوهر زن مبتلا به عفونت تریکوموناس نیز دچار آلودگی باشد هرچند که هیچ گونه ناراحتی حس نکند (بعضی از مردان آلوده به تریکوموناس در هنگام ادرار دچار سوزش می شوند) چنانچه زن بعد از درمان دوباره دچار عفونت شدید ناشی از تریکوموناس شود زن و شوهر هر دو باید با مصرف مترونیدازول در یک روز تحت درمان قرار گیرند. چنانجه عفونت بسیار شدید باشد مترونیدازول تنها به طور خوراکی به کار می رود.

  1. ترشح سفید رنگ شبیه ماست کیسائی یا کره با بوی کبك. این ترشح ممکن است ناشی از عفونت قارچی (مونیلبیزیس، «برفلك») باشد، خارش ممکن است شدید باشد. لبهای مهبل غالبا به رنگ قرمز درخشان بوده و دچار آسیب شده اند. ادرار کردن همراه با سوزش است. برقك به ویژه در زنان آبستن با در زنانی که بیمار با دچار دیابت هستند و بالاخره در افرادی که آنتی بیوتیك با قرص های ضد آبستنی مصرف می کنند شایع تر است.

درمان:

دوش مهبلی با سرکه در آب با ویوله دوزانسیان رقیق (۲ قسمت ویوله دوژانسیان در ۱۰۰ قسمت آب با دو قاشق در نیم لیتر). با مصرف قرص های واژینال نیستاتین با هر نوع فرآورده مهبلی دیگر برای مونبلیازیس. گفته می شود که قرار دادن ماست در مهبل يك نوع درمان مفيد خانگی است برای مهار کردن عفونت های قارچی اخطار؛ هیچگاه آنتی بیوتیك بر علیه این عفونت ها به کار نبرید زیرا که آنتی بیوتبلكها موجب تشدید عفونت قارچی می شوند.

٣. ترشح غليظ شیر مانند با بوی ترشیدگی، این گونه ترشح ممکن است ناشی از عفونت با يك باکتری به نام هموفیلوس باشد، برای تشخیص این عفونت از تریکوموناس به آزمایش های ویژه تی نیاز است، درمان عبارت است از دوش مهبلی سرکه در آب استفاده از قرص یا فرآورده واژینال سولفاتيازول ۲ بار در روز به مدت ۲ هفته.

۴. ترشح آبکی به رنگ قهوه ای یا خاکستری با رگه های خونین و بوی بد. این گونه ترشح علامت وجود عفونت های شدیدتر یا احتمالا سرطان است. در صورت نب أنني – بیوتیك به کار برید (آمپی سیلین در صورت امکان). فورا به پزشک مراجعه کنید. نکته مهم در صورتی که ترشحات به مدت زیادی ادامه پیدا کند و یا با درمان بهبود یابد به بهداشت بار مراجعه کنید.

ترشحات

چگونه يك زن می تواند از بسیاری از عفونتها پیشگیری کند:

۱. ناحیه تناسلی را تمیز نگهدارید و هنگام حمام به كمك يك صابون ملایم خوب بشونید.

۲. بعد از هر آمیزش جنسی سعی کنید ادرار کنید. این عمل موجب پیشگیری از عفونت می شود (ولى موجب پیشگیری از آبستنی نیست).

٣. حتما بعد از اجابت مزاج خود را به دقت تمیز کنید. جهت پاك کردن باید از جلو به عقب باشد.

چنانچه برعکس عمل شود یعنی باك کردن از عقب به جلو باشد میکروبها. آمیب ها و کرم ها به داخل مهبل یا واژن راه می یابند و موجب عفونت می شوند. در هنگام تمیز کردن دخترهای کوچک نیز احتیاط کنید تا جهت پاك كردن از جلو به عقب باشد و به تدریج که بزرگتر می شوند به آنها گوشزد کنید که به همین ترتیب عمل کنند.

درد یا ناراحتي زیر شکم زنان

این ناراحتی علل مختلف و زیادی دارد که در قسمتهای مختلف این کتاب از آن گفت گو شده است. فهرست بیماریهای زیر که شامل چند سوال مهم است شما را در بافتن صفحات مربوطه یاری می کنند.

علل احتمالی درد زیر شکم عبارتند از:

ناراحتی در هنگام عادت ماهانه. آیا این درد کمی قبل از عادت ماهانه یا در طی آن شدیدتر است؟

۲. عفونت مثانه، یکی از شایع ترین دردهای زیر شکم است. آیا دفعات ادرار زیاد است؟ ادرار کردن دردناك است؟

۳. عفونت قارچی، با عفونت ناشی از تریکوموناس. این عفونته گاهی اوقات از رحم با لوله تخمدان ها تا تخمدانها منتشر می شود. آیا در این عفونت ترشحات مهبلی وجود دارد؟ این ترشحات چه شکلی است؟

۴. بیماری التهابی لگن که غالبا مراحل نهانی سوزاك است. این بیماری ممکن است حاد باشد و علائمی شبیه به التهاب صفاق (پریتونیت) یا التهاب آپاندیس آپاندیسیت) داشته باشد و یا اینکه مزمن و همراه با درد و ناراحتي دائمی یا متناوب در زیر شکم باشد که غالبا با دوره های تب و لرز همراه است.

۵. اختلالات مربوط به وجود يك توده یا برجستگی در قسمت زیر شکم. این اختلالات به طور خلاصه شامل کیست تخمدان، آبستنی خارج از رحم كودك خارج از رحم رشید می نماید) و سرطان است.

۶. عفونت با سایر بیماری های شکمی یا مقعدی. آیا درد در اثر خوردن یا دفع مواد رخ می دهد؟

بعضی از بیماری های بالا شدید نیستند. اما برخی شدید و خطرناك هستند. تشخیص آنها از یکدیگر همیشه آسان نیست و ممکن است آزمونها و معاینه های ویژه نی لازم شود.

اگر مطمئن نیستید چه عاملی موجب درد شده است یا چنانچه درد بهبودی سریع نیافت از پزشك یاری بخواهید.

زنان و مردانی که نمی توانند بچه دار شوند (ناباروری)

گاهی اوقات زن و مردی سعی می کنند بچه دار شوند ولی زن آبستن نمی شود. در این موارد زن یا مرد ممکن است عقبم باشند (یعنی نتوانند سبب آبستنی شوند). غالبا برای رفع عقیمی کاری نمی توان کرد ولی گاهی برحسب علل عقیمی شاید بتوان این اشکال را رفع کرد

علل شایع ناباروری

  1. سترونی: بدن زن یا مرد طوری ساخته شده است که هیچگاه بچه دار نخواهند شد. بعضی از مردها با زنها سترون به دنیا می آیند.

۲. ضعف یا کمبود تغذیه. در بعضی از زنها، کم خونی شدید، تغذیه ناکافی با کمبود پد ممکن است احتمال آبستنی زن را کاهش دهد و یا موجب شود که جنین قبل از اینکه حتی مادر متوجه آبستنی خود شود، بمیرد.

زنی که قادر نیست آبستن شود و یا دچار سقط می شود باید تغذیه کافي وخوب داشته باشد. نمك بددار مصرف کند و چنانچه دچار کم خونی شدید است قرص های دارای آهن بخورد. این توصیه ها موجب می شود احتمال آبستنی زن بیشتر شود و كودك سالمی به دنیا بیاورد.

۳. عفونت مزمن به ویژه بیماری التهابی لگن علت شایع ناباروری زن است. چنانچه بیماری پیشرفت زیادی نکرده باشد – درمان آن ممکن است منجر به آبستنی زن شود. پیشگیری و درمان فوری سوزاك سبب می شود که تعداد کمتری از زنان سترون شوند.

۴. مرد گاهی قادر نیست زن خود را آبستن کند زیرا تعداد اسپرم او کمتر از حد طبیعی است. در این گونه موارد بهتر است مرد تا دوره باروری» زن که هر ماه در وسط آخرین عادت ماهانه و عادت ماهانه دوره بعدی است با وی نزدیکی نکند. به این ترتیب مرد در روزهایی که زن می تواند آبستن شود با او تماس جنسی داشته و اسپرم کافی در اختیار زن خواهد گذاشت.

هشدار: تجويز هورمون ها و سایر داروهای رایج به زنان و مردانی که نمی توانند بچه دار شوند. به ویژه در مردان، تقریبا هیچ اثری ندارد. داروهای خانگی و سحر و جادو نیز مؤثر نیستند. دقت کنید که پول شان برای چیزهائی که مؤثر نیستند بیهوده تلف نشود.

اگر شما زن هستید و نمی توانید بچه دار شوید بدانید که راه های زیادی وجود دارد تا زندگی شاد و با ارزشی داشته باشید:

  • شاید بتوانید از کودکانی که بنیم هستند با احتیاج به کانون گرم خانوادگی دارند مراقبت کنید و یا آنها را به عنوان فرزند خود بپذیرید. بسیاری از زن و شوهرها به این کودکان همانند کودك خود عشق می ورزند.
  • شاید بتوانید بهداشتيار شوید یا از راههای دیگر به جامعه خود کمک کنید. عشقی را که می خواستید صرف کودکان خود کنید می توانید به دیگران تقدیم کنید تا همه از آن بهره جویند.
  • شما ممکن است در روستائی زندگی کنید که ساکنین آن به زنی که بچه دار نمی شود به چشم تحقیر نگاه می کنند. شاید به همراه دیگران بتوانید گروهی را تشکیل دهید که هدفش رسیدگی به افرادی است که نیازهای ویژهنی دارند. و به این ترتیب به دیگران نشان دهید که بچه دار شدن تنها راهی نیست که زن را ارزشمند می سازد.
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *